Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tonårsförälder

Tonårsförälder

Suck!
Att ens barn skulle se till att man fick mindre sömn när de blev tonåringar än när de var små var det ingen som berättade för 17 år sedan. Hur gör man för att inte oroa ihjäl sig?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

När du ändå är vaken, så kan du väl gå ut på stan och se vad ungarna gör
Det var en bra idè, men det är ju inte bara att de är ute som man behöver oroa sig för.
Det är mycket det här med att de ska slussas ut i vuxenlivet.
Inte mycket att göra, det är det som kallas för att vara en omtänksam förälder. Att man oroar sej alltså.
När min dotter var i den åldern (hon är 25 nu) så tog jag för vana att alltid vara vaken när hon kom hem, frågade alltid vem hon skulle vara med, skjutsade både fram och tillbaka i den mån hon inte hade sällskap med någon hem. Gick alltid fram och kramade henne när hon kom hem för att kunna nosa om det luktade sprit.
Det är en jättejobbig tid men det blir bättre kan jag lova dej.
Gör som PerAsk skrev, gå ut och se vad dom gör. Visa att du bryr dej, sova får du göra om några år!!
Lägg dej i......lite lagom. Visa att du bryr dej! Det är bättre att bry sej för mycket än inte alls.
Annons
Att vara på väg in i vuxenlivet är svårt, ibland är de barn och ibland vill och tror de att de är vuxna och vet och kan allt! Det ska gudarna veta! Jag tror att det är jobbigare för tjejer.
Min mor berättade att hennes mormor alltid sade till henne när
hon skulle ut på lördagkvällen.
-Tänk på att före är det värt hela oxen,men efteråt är det inte värt
hornen en gång.

Har alltid undrat vad hon menade.He,he
Tonåringar, en härlig men jobbig tid både för barnet själv o för föräldrar. Det är som Joanna skriver, att bry sig, sätta gränser för även om de är sk vuxna så behöver dem veta vad föräldrarna acceptera o vad de ska rätta sig efter, de är fortvarande omyndiga vid 17 o vi vuxna har ansvaret för dem.
Att försöka veta var de är o vad de gör, vilka kompisar de umgås med o att vara vaken när de kommer hem tror jag är viktigt för både dem o en själv. Att var förälder för barnet inte KOMPIS med barnet är A o O, kompisar har dem många men bara en mamma o en pappa.
Samtidigt som barn måste frigöra sig o lära sig vuxenvärlden måste vi vuxna ändå bry oss o lägga sig i....
Är barnet lite yngre o kanske går på någon fritidsgård så gå dit o ta en fika o prata med ledarna, det är ett bra sätt att se vilka kompisar dem har o personalen uppskattar det, tro mig, har jobbat på fritidsgård i 6 år när mina barn var yngre.
Klart att vi är obekväma föräldrar och frågar en massa om kompisar och vad de håller på med, är ute och nattvandrar osv. Men jag är ju sån att jag funderar en hel del på barnen ändå.
Jag kan tänka ibland att om jag hade vetat att det skulle innebära en sån massa oro att skaffa barn skulle jag inte ha gjort det. Ändå blev det fyra. Och jag ångrar det absolut inte
Det är inte lätt för dem att bli vuxna. Men man får hoppas att man gett dem en bra grund att stå på så att de klarar sig där ute.
det är ju inte konstigt att föräldrar oroar sig när dom tänker på vad dom själv sysslade med i den åldern
Vargo, Så rätt så!
Vargo!

Ha,ha,ha. Minst 10 poäng.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem