Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Stungen av Geting

Stungen av Geting

Grabben min kom hem igår med en hand som mest liknade en gummihandske man blåst upp....svullen och röd samt enligt killen ganska så smärtsam.
Vi hade en förmodat bra AloeVera kräm som vi la på, men än idag är handen bra svullen och smärtar.

Min fråga...nån som har en bra huskur mot getingstick ?

//Breeze
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Grabben skulle varit iväg till läkare, är man svullen så där så kan man vara allergisk, då behövs annat än AloeVera kräm, talar av egen erfarenhet det är inget att leka med, han måste till läkare.

Hoppas det fixar sig
Jag förmodar att du Googlat på getingstick,och har svullnaden
gått ner något så är det nog ingen risk för allergi.Är man allergisk
är det ju frågan om timmar.Framförallt i munnen.
Tror själv inte att det är så allvarligt som dalkulla vill påskina...inte i det här fallet.
Han var stungen igår, och under tiden på fritids...där reagerade ingen med att han skulle till läkare.
Visst är handen svullen, men det har inte blivit värre än igår.

Killen har blivit stungen tidigar, men då utan reaktion mer än det vanliga svidandet....varför svullnade kom nu vet vi inte.

Fick ett tips på att lösa upp TREO i vatten och badda handen med detta...har nån här hört om detta förut ?

Blir det värre så självklart åker vi till läkare, om dom nu inte har stängt akuten här igen....fantastiskt land vi lever i, va ?

//Breeze
Annons
Det här ämnet har vi redan diskuterat: http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=35355

EZ
Kollade in länken EZ, men hittar ingenting om uppsvullna händer, eller om andra uppsvullna kroppsdelar för den delen.

Däremot stod det lite om att vara full och kåt....och inget av detta var min sjuåriga kille när han blev stungen

Ooops....kåt...där kan vi ju ha en uppsvullen kroppsdel....

//Breeze
Svullen hmmm. Några gamla huskurer enligt min mormor:

1. Ättika
2. Smör
3. Saliv !!

Låter inte så gott om man nu skulle baka men skall tydligen hjälpa.

EZ
Alla svullnader bör kylas, minskar blodtillströmmningen. Jfr idrottsmän o skader, samma sak. Kylspray, is, alkohol etc. Kylning tar garanterat bort kåthet oxå....hi.....nu ska jag strax åka till särbon.....vi hat inte synts på en vecka.....så ikväll är det bara en sak som gälller.....ahhhhh.....ha en skön helg
Att handen svullnar av getingstick beror oftast på en allergisk reaktion, du säger att han har blivet stacken innan, var det i handen? Har man blivet stucken flera gånger under en period så kan man reagera med svullnad, allergisk reaktion på det stället.
Är sticket kvar kan du dela en vitlöksklyfta o gnida in saften på stället där sticket är, vitlöken driver ut giftet o svullnaden går förhoppningsvis ner. Våtomslag runt handen är bra oxå.
Du kan ringa sjukvårdsupplysningen annars o få råd.
Det är inte många som tror på vitlök men jag har prövat o det hjälpte nästan med en gång, svidandet försvann.
Lycka till o hoppas din pojke blir bra i handen.
Vadå pedhan....ska ni spela bridge....?

//Breeze
tozza...det kan ju vara att knodden blev stungen på ett riktigt dumt ställe, precis mellan ring och lillfingret.

Har hört om folk som svullnat upp efter akupunktur, och inte reagerar man på hypoallergent kirurgstål.

Jag var på Apoteket med honom idag och köpte Xylocain salva efter apotekarns rekommendation.
Har precis strukit på det, så vi får se fram ikväll

//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem