Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Stungen av Geting

Stungen av Geting

Grabben min kom hem igår med en hand som mest liknade en gummihandske man blåst upp....svullen och röd samt enligt killen ganska så smärtsam.
Vi hade en förmodat bra AloeVera kräm som vi la på, men än idag är handen bra svullen och smärtar.

Min fråga...nån som har en bra huskur mot getingstick ?

//Breeze
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Senast jag var i alperna så slog jag mig halft fördärvad efter ett litet missöde med brädan. Där köpte jag en salva som hete Arnika eller Arnikum, något sådant, den tog ner svulnaden över en natt. Vet inte om det bara gäller svulnader efter "slag, stötar" eller även efter insektsstick. Mot smärtan använder man voltaren.
Om man blir stungen av tex en geting så ta och dela en citron och ta den mot stickmärket så fort som möjligt, det har jag använt då jag hadde biodling! och det fungerar.

Tror det är giftet i geting/bina som störs av nått i citronen.
Breeze...... Jag hoppas verkligen att svullnaden gått ner vid det här laget!
Annons
vanheden, det gäller alla sura syror. T ex: äppelsaft, citronsaft, kiwisaft osv. Naturligtvis också ättika, vinäger och rött/vitt vin.

Det finns två typer av läkemedel som man kan köpa på Apoteket. Den ena typen är Acetylsalisyrsyrebaserad/syrabaserad och den andra Lidokainbaserad (Xylocain, Emla osv). Diverse syror räknas således till den förra kategorin.

Alla hjälper.

EZ
Hej!
Lite sent kanske, men jag brukar blöta en kompress med salubrin eller ättika och låta sitta över sticket under natten och i regel på morgonen så är det över ( svullnaden)

Vh albin1967
Tea Tree Oil. Är något som är bra att ha hemma. Vet inte om det hjälper mot getingstick, men i alla fall mot jobbiga myggbett. Jag använder det också när jag känner att ett munsår är på gång, eller en finne. Gôrbra.
Min Mormor berättade att hon blev stucken av en geting en gång ovanför ögonbrynet och blev rejält svullen.
Denna dag höll hon på att flytta och en av flyttgubbarna tipsade henne om att man skulle kissa på getingsticket!
Hon tyckte det lät äckligt men allt eftersom hon svullnade upp i ansiktet så blev hon desperat och pinkade på en bomullstuss och baddade och efter en stund började svullnaden gå ner och försvann sedan helt under eftermiddagen.
Tydligen rena mirakelmedlet!
Jag har hört talas om att skogsarbetare med småsår och självsprickor på händerna pinkar på dem för att det ska läka fortare.
Urin lär vara sterilt, men läkande????

Man kan ju pröva nästa gång, det kanske funkar!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem