Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Nord Pool Elpris

Nord Pool Elpris

Det rörliga elpriset på Nord Pool är nu uppe i över 71 öre per Kwh,
motsvarande tid förra året låg det på 30.4 öre per kwh.

Snart spyr jag på vansinnet.......
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

ja,nog är det bekymmersamt. Där jag bor har elen ingått i hyran.Nu har man förhandlat fram att vi hyresgäster skall själva betala elen och då kommer nog förbrukningen att minska även för alla som nu slösar i den motiveringen att elen ingår i hyran och då kostar det ju inte något. Underlig tankegång, elen får vi nog betala , men det har skett solidariskt. Nätavgiften betalas till Vattenfall, förbrukningen skall betalas till det elbolag vi själva anlitar. och vad skall man välja för bolag som arbetar solidariskt med rättvist tänkande. Ja, Göran Persson har ju förberätt oss på att elpriserna inte kommer att sänkas utan kanske till och med höjas. Han har även talat om att vissa kan ju elda med ved.
Tycker man gör rätt i att så långt det är möjligt låta varje hyresgäst betala sina egna kostnader för tex elen, gärna vatten oxå för den delen. Blir mest rättvist då...

Jag anser att man från statligt håll borde göra en ORDENTLIG satsning för att minska den andel av hushållen som har direktverkande eluppvärmning, där finns det mycket att spara. De åtgärder som gjorts hittills har ju inte gått att räkna hem för de enskilda fastighetsägarna.
Det var ju trots allt så att man i många fall runt 60 o 70 talet tvingades välja direktverkande eluppv. för att över huvudtaget få bygglov!!! Då bör man idag när man "vet bättre" oxå kunna peta in bättre kompensation till de som väljer att bygga om sina fastigheter för 100 tusentals kronor.
Men, så klart, det blir dyrt för staten med bidrag som dessutom i förlängningen betyder minskade skatteintäkter eftersom elförbrukningen minskar...så det är väl inte att hoppas på...
Jag och mina två bröder har på en jordbruksfastighet på Stöttingfjället installerat markvärme (Sirius värmepump) till en kostnad på ca 90.000 kr utan bidrag. På sikt går investeringen ändå att räkna hem ganska snart.
Ju mera vi är där och har full värme +20 gr så ju snabbare har vi tjänat igen den. Annars när vi har underhållsvärme +10 gr så tar det längre tid men vid denna temp ser vi ut att klara oss på ca 6.000 kWh/år och då snurrar även en frysbox året om.
När elen går upp 10 öre så går den bara upp 3 öre för oss pga verkningsgraden på vpumpen. (Nu har vi även en vedpanna kopplad i värmesystemet så blir elen katastrofalt dyr så kan vi köra på ved men då måste ju någon bo där, närmast jag.)
Jag förstår er situation som har direktel. Isolera mer på vinden!
Ska bli kul att se om förra julens ljusexplosioner på husen kommer att minska i år. Misstänker det.
Ni som kör på olja fundera på vpump eller pellets. Låna till investeringen. Ni får ändå inte högre månadskostnad och när lånet är betalt har ni mycket lägre kostnad. Vänta inte på bidrag. När det släpps så räcker det inte till alla.
Annons
Lika för alla.
Vad skulle staten göra om dom tvingades ta ut samma kwpris för alla (med det menar jag även alla storföretag) elförbrukare och inte enbart utnyttja den enskilda stackars löntagande människan? Då skulle sossarna visa att dom är ett arbetarparti. Ingen har visat hur mycket el hushållen förbrukar gentemot den totala elförbrukningen. Nej dom törs inte.
Seggre95: Kolla in denna länk, här har du lite statistik om hur mycket hushållen förbrukar...
http://www.svenskenergi.se/energifakta/elanvandning.htm

I övrigt finns mycket annat intressant också...
Dom vill att vi skall spara el.Hur gör man då.Sitter och fryser.
Släcker läslampan och tänder stearinljus.Tittar på TV 20min/dygn
och kör min älskade dator 30 minuter per dag.

Sen har vi grannarna.En har motorvärmare på 3 bilar utan tidur.
Står på hela vintern.En släcker aldrig utebelysningen till entreen.

En har rörelsedetektor på garaget.Så varje gång en katt går
förbi,så tänds det.Här finns 10 katter minst,så det står på hela natten.

Alla skyltfönster som står på.Det räcker nu
Kontentan av det hela blir att det jag sparar gör grannarna slut på.
Det är omöjligt att få folk att spara.Tänk allt som skall laddas under
natten.

Vill dom vi skall spara så tror jag 5:-/kilowatten annars är det bara
att glömma.Sätt på kärnkraftverken,Smäller det,så låt det smälla.
Vi skall ju alla dö en gång ändå.

Om vi stänger,så bygger Finland.Det är ju snurren direkt.
Eftersom El är en energibärare, d.v.s el transporterar energi från ett kraftverk till en plats där energin ska användas, så tycker jag att det ska vara transportmoms på 6% och inte 25% som idag.


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem