Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Tilldela användare behörighet

Tilldela användare behörighet

Har skaffat en extern HD, LaCie Mini Ethernet, så man kan nå sina filer utan att ha sin moderdator med Gene6 server igång. Emellertid är supporten långsam med att lösa mitt problem som består i att tilldela en viss användare behörighet för en viss mapp eller mappar. När jag loggar in så syns alla mappar, vilket inte är bra. Manualen är undermålig på den delen och något enkelt FTP server program finns inte.
Finns någon på IS som har erfarenhet av LaCie Mini Ethernet?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Inte för att jag kan så mycket om att dela ut...men en enkel ftp server du frågar efter finns här:

http://www.pablosoftwaresolutions.com/html/quick__n_easy_ftp_server_lite.htm
l

Gratis dessutom....

// Breeze
www.pablosoftwaresolutions.com
Äsch...man får klistra in det där sista lilla L:et för att komma rätt. Då går länken direkt till gratisservern.

Prova gärna på några av Pablos andra program...jag gillar dom skarpt då de är lättfattliga och gör precis vad de ska.

//Breeze
Annons
Problemet är inte brist på FTP server. Den är inbyggd i LaCie Mini Etherner disken. När jag loggar in på den ser jag allt som finns nerladdat fn ca 100 BG av 500. Nej problemet ligger i att vissa mappar skall vara säkrade mot insyn och däre har jag inte lyckats. Kanske måste man tilldela behörighet via USB anslutningen?
Också var det skrivaren. Har en nätverksskrivare men vet ej hur jag skall få Lacie disken att sköta utskrivning då min huvuddator är nere.
kan du inte testa med att göra en mapp och döpa den till
.test och sedan i ftpprogramet slå av och på visa dolda
systemfiler/mappar, med vissa ftpklienter kan du även ställa
r/w behörigheterna med.

att kunna dölja är inte alla filsystem förundrat att göra
du kan också ändra skriv och läs behörigheten till mappen
mappen kommer fortfarande att synas beroende på vilket filsystem
det är på disken. men den kommer inte att gå att öppna.

sen måste du förklara hur du tror du skall gå runt systemadmin
om det är de som adminstrerar ett filsystem på nätet. med dess
filsystem. har du de nödvändiga admin rättigheterna där.
Tack igen! Visst jag är administratör för mitt nätverk i mitt eget företag så där ligger inte problemet. Den FTP server som finns på LaCie disken har inga programinställningar annat än user/pwd och r/w Disken är formaterad i FAT32.
där har du alltså en del av problemet
skall du ha mer möjligheter att sätta behörigheter så behöver du
övergå till NTFS eller något av linux/unix/mac filsystem mfl
Lacie gör ju reklam att det skall funka lätt. Kolla hemsidan:
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10594
Man kan inte formatera disken till NTFS utan EXT3 finns som val vad det nu innebär. Tycker inte ni att en produkt som kostar ca 4000 kr skall ha en ordentlig manual och support. Det lär vara så att han som kan produkten är sjuk men företaget svarar inte på mail.
Tycker inte du har blivit lurad, snarare så har du inte tillräckliga kunskaper om begränsningarna i filsystemen visavis windows.
vad som är begränsningar och möjligheter finns listade i manualen.
Sedan har windows rätt till NTFS filsystemet och det gör att
andra inte kan nyttja det som de vill.
alltså blir det begränsningar i alla riktningar.
Varför skriver du att jag blivit lurad. Så uppfattar jag det inte själv utan det är brist i dokumentationen om denna disk. Har försökt få tag på flera som köpt denna disk men de som har den använder den som en 500 GB extern HD via USB. Har fö sysslat mkt med nätverk och sekretess så det var därför jag tog upp en tråd men det verkar inte som någon har en lösning. Man måste nog sitta och arb med disken för att förstå vad jag menar. När supporten på företaget som tillverkar disken tillfrisknar kommer jag säkert att få hjälp.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem