Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Tilldela användare behörighet

Tilldela användare behörighet

Har skaffat en extern HD, LaCie Mini Ethernet, så man kan nå sina filer utan att ha sin moderdator med Gene6 server igång. Emellertid är supporten långsam med att lösa mitt problem som består i att tilldela en viss användare behörighet för en viss mapp eller mappar. När jag loggar in så syns alla mappar, vilket inte är bra. Manualen är undermålig på den delen och något enkelt FTP server program finns inte.
Finns någon på IS som har erfarenhet av LaCie Mini Ethernet?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

som jag sagt förut, selektiva osynliga mappar kan du inte få på ett Fat32system utan att göra det med mjukvara.

koppla till usb i servern Gené6 istället och testa med denna
sen får du medela oss om Gene6 kan göra selektiva mappar på en FAT32.
Hej Göcke!
Inga problem att ställa in selektiva mappar på den FAT32 formaterade LaCie Mini Ethernet disken.
Har också fått ett första svar från support.se@lacie.com
Dom tycker jag skall använda admin/admin (default). Förhoppningsvis stiger nivån på deras svar. Loggat in på diskens admin har jag gjort sen första dagen (elementärt) och som skivet är så är jag läskunnig. Vilket supportsvar. Den engelska frågeställningen jag skrev har jag testat på kollegor idag. Det var inga svårigheter att förstå frågorna.
PonGot , jag är också intresserad av vad för svar du får.
om du vill dela med dig.
Annons
Hej! Fortfarande inget supportsvar men nu har jag kommit på hur man lägger till. Uploadade disken med ett 80 tal mappar, en del med mellanslag, en del med åäö. FTP klienten klararde inte av att hitta rätta dir, varför jag nu gjort 4 mappar som jag kan dela ut med r/w behörighet. Funkar riktig bra och snabbt, både på Win och en annat FTP klient. Användet Total Commander.
Så efter ett antal timmar så funkar allt UTOM det här med nätverksskrivaren. Har försökt på olika vägar men den går inte att lägga till LaCie disken,vilket ju är meningen så slipper man ha sin huviddator påslagen om någon skriva ut. Med USB inkoppling hittas en skrivarikonen men det går ju inte att installera den vägen utan det måste ske via nätverket.
Nu får du beskriva hur du tänker igen.
skrivarern har den en eget nätverkskort
eller använder den en USB anslutning
eller parallellport för att ansluta till en annan dator.
HP K80 Office jet är installerad på min huvuddator Sen har jag delat ut den så du ser den på nätverket. Har 6 andra datorer i nätverket och alla kan efter att man använt guiden lägg till skrivare. Man väljer nätverkerksskrivare som är ansluten till annan dator. OK...då installeras drivrutinera automatiskt när man har WXP Pro. På den externa disken finns ju inte något op system, ser dock en Linux mapp.
Har du nån idé? Enl reklamen skall det gå men det finns inget i manualen om detta och supporten har inte svarat ännu...men det löser sig.
Vilken LaCie reklam säger det? om skrivarna?
kan du länka dit, jag är nyfiken.
och vad heter just din LaCie

det normala är ju att ha en skrivare med nätverkskort
den kan du administrera via webbgränssnittet.

precis som du nu har en hårddisk, som har ett miniOS i Linux och en miniwebb och FTP server igång på den.

har HP K80 Office jet(skrivare/fax), nätverkskort?
PonGot:
Det verkar som om du blandat ihop saker och ting.
Du har köpt en hårddisk för att slippa ha moderdatorn igång men har skrivaren kopplad till moderdatorn.

Alltså måste du ha moderdatorn igång för att skriva ut(eller hur?).

Då undrar jag varför du inte köpte och installerade en hårddisk på moderdatorn i nätverket istället(den måste ju vara igång i alla fall för att alla i nätverket skall kunna skriva ut dokument).

För att få allt att fungera måste du installera allt i en switch eller router med ethernetkabel och skrivaren måste vara en nätverksskrivare.

Har skrivaren nätverkskort och inbyggd skrivarserver?

I så fall ska du koppla den på switchen eller routern för att få optimal utskriftsfunktion i nätverket.

Jag hade nog kopplat LaCien till moderdatorn med USB om det är möjligt och delat ut de mappar som är relevanta (eftersom moderdatorn verkar vara igång hela tiden i alla fall).

Hoppas det går vägen för dig.
Hej! tejay4u
Det du beskriver är ju samma sak som man är tillbaka på ruta 1. Självklart funkar allt om moderdatorn är igång men förutom en bra ethetnetdisk så skulle andra medarb i nätverket kunna använda skrivaren som har USB kontakt. Vill alltså inte ha moderdatorn (Acer Ferrari 3400) igång när jag är borta lite då och då. Emellertid så funkar ju Ethernet kanonbra efter att jag kom på hur man skall göra. Den FTP server som finns i LaCie hittade ju ínte rätt dir men nu du.....
Jag har inga problem längre eftersom grundfunktionen är OK och jag är mkt nöjd men det har tagit sin tid. Väntar på svar från supporten....se ovan.
Gene6 Servern 3.6.0 är ju betydligt kraftfullare men som skrivet då är man tillbaka på ruta 1.
hur går det i denna tråden PonGot . har du fått några tips från Lacie

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem