Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mullvardar och Åkersorkar

Mullvardar och Åkersorkar

Hur blir man kvitt dessa skadedjur?
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Mot mullvadar finns det någon käpp man kör ner i marken så ska den skrämma bort dem. Vet inte vad det är som skrämmer dem för jag har inte sett en på riktigt och vet ingen som provat dem. Förmodar att den utsöndrar någon elak lukt eller så. Finns förmodligen på närmsta "Granngården" (fd Lantmännen).
Svagström

EZ
albin 1967!

Jag har aldrig sett en mullvad men kan hjälpa till med följande

www.mullvadbort.nu/teknik.htm - 13k
Annons
Hej Alla!
Den där käppen som är batteridriven har vi provat dem utger något störande ljud och vibbrationer, den fungerar inte här det måste vara nyanlagd trädgård med sand under.

Svagström?? hur?

Ska kolla länken! Jag kollade länken, dessa sorkar och mullvardar vi har dom är inte så lättlurade (: vi har testat även denna metod, dom tar en annan väg, vi har även provat med att hänga ut massa vindspel i hela trädgården men utan resultat, katten har lyckats få tag på 2 st men det finns många.
Tack så länge!!
Jag hjälpte den jag bodde hos under mina studentår med ett sånt här problem.
Först vattnade vi i varenda hål vi kunde hitta....tusentals liter gick åt antar jag...sen grävde vi upp halva trädgården...försökte följa gångarna tills vi hittade boet.
Jäkla jobb....men vi blev av med mullvadarna.

//Breeze
Breeze, ja så kan man ju göra men åkersorkarna består, de kommer från åkrarna som är runt tomten, de gå ju i gångar precis under gräset.

Det är ju lite jobb med att skövla hela trädgården min sambo har ju satt växter för säkert 20.000kr där så hon skulle nog inte bli så glad. ((-:
Man kan bekämpa med fällor. Men det fordras lite teknik å kunskap.
Gillra sorkfällan med bladet så nätt som möjligt. Sätt aldrig fällan direkt där sorken eller mullvaden skjutit upp en hög. Högen är bara deras tipp dom kommer bara dit med mer jord. Leta upp gången i högen, gräv sedan tills man hittar en förgrening = T-väg välj en av riktningen sätt dit fällan lite intryckt i gången. Sedan måste man vara noga att täcka antingen med en grästuva eller mossa så inget ljus kommer ner eller luft. När du gräver fram gången gräv med fingrarna, gången ligger i regel vid ytan så det är lätt att lyfta upp gräset, samt att man gör inte för stor åverkan.
Välj den hög som dom har skjutit upp jord i senast, är mer trafik i den gången.
Tappa inte tålamodet om dom bara skjuter igen fällan, försök igen. Mullvaden är en liten känslig krabat om något motar i hans gång. Så sätt bladet till fällan så löst du kan, skall nästan slå igen när du sätter ner fällan.
Min erfarenhet är väl att jag fångat något hundratal på detta sätt. Nu har jag problem med vattenråttor som gräver gångar, men lämnar öppna hål så det är inte lätt att hitta var dom springer oftast. Men har lyckats att i sorkfälla ta 4 st av dom.
Jula säljer 2 elektriska modeller www.jula.se sök på sorkskrämma så hittar du dom. Den ena är solcellssdriven, den andra batteri. Jag har själv beställt den solcellsdrivna men den har inte kommit än så jag kan inte svara på hur den funkar.
Tidigare har jag mot sork hällt ner trätjära i deras hål och det verkar funka. Luktar ju starkt och länge och det är ju naturmedel så det borde vara miljövänligt.
Du har aldrig tänkt på att "inhägna" trädgården....gräva ner nåt nät, typ hönsnät för att förhindra att de kommer in. Problemet är att det inte ska vara gnagbart, samt så måste nätet vara korrosionsbeständigt...glasfiber, kanske.

Har funderat lite på det EZ nämnde om svagström. Måste vara att man kör ner ett par metallföremål med ett visst mellanrum och kopplar dessa till ex ett bilbatteri. Möjligen kan man parallelkoppla ett antal av dessa metallföremål för att täcka upp en större yta.

EZ...en lite mer utförlig bruksanvisning vore önskvärt. Påverkar förresten inte elektrifieringen masken också...som vi gärna vill ha kvar i trädgården ?

Jag kollade in länken om mullvadsfällorna...man kanske bör angripa problemet på flera fronter ? Sätta ut en del fällor, använda elektroniska manicker, gräva ner nät eller kanske sten där de passerar tomtgränsen, elektifiera marken efter EZ förslag, vattna i upptäckta gångar...kort sagt försöka göra sin tomt så ogästvänlig man bara kan för mullvadar och åkersorken.

//Breeze
Till en ganska stor del så är trädgården inhägnad med stora betongblock som är nergrävda ca 0.5meter ner, men då går odjuren upp och går tills de hittar en öppning, de är nog lite smarta också men det är väl vid sådana tillfällen som katten får tag på dom.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem