Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Potatisgratäng

Potatisgratäng

Hej alla matglada. Jag har fått för mig att man inte kan göra potatisgratäng på färskpotatis. Om det är så hur färsk då. Kan man kalla den potatis man köper nu i September för färskpotatis. Hoppas någon vet för jag längtar efter en gratäng.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Det går bra, har provat.Även potatismos funkar
Gratäng har jag aldrig hört.Men däremot färskpotatis till potatismos kan
bli i segaste och vattnigaste laget.

Septemberpotatis är okej.King Edward,är nog bäst till gratäng.
Tack. Då blir det gratäng i morgon
Annons
Ingen höjdare med potatisgratäng på färskpotatie tycker jag, men man kan förkoka potatisskivorna tills dom är nästan färdiga och så in med dom i ugnen med allt som ska vara till. Då blir det bättre och mer likt gammalpotatis,
Jag brukar köpa bakpotatis och göra gratäng på när det inte finns annat än färskpotatis att få tag i. Fungerar utmärkt
På tal om skivad potatis. Jag har varit på jakt efter en mandolin som verkligen håller och har flera inställningsmöjligheter.

Fick i julklapp en enklare modell, Zyliss, men den var tyvärr värdelös. Har bara ett enda avstånd på kniven (och det är för litet), dessutom är den helt slö. Går heller inte att slipa den eftersom den inte går att plocka isär.

Min fråga är således: Någon som vet var man kan köpa en kvalitetsmandolin? Helst en lång variant med släde och flera inställningsvinklar och knivar.

EZ
Anledningen till att det inte går bra att göra gratäng eller potatismos på färskpotatis är att den färska potatisen innehåller för mycket stärkelse! Moset och/eller gratängen blir slemmig och äcklig! Blä!
Men nu går det bra. Jag gjorde gratäng för en vecka sedan och det smakade mmmmmmm, massor av vitlök i. Och vispgrädde! Görgott.
Hur gör ni Potatisgratäng då?Kan vara roligt att höra:)
Här hemma så kokar vi ihop grädde och 2 stora bitar Kvibille ädelost, grovmalen svartpeppar och salt och häller över potatisen å in i ugnen. Folk som normalt inte äter ädelost brukar tycka denna är jättegod. Annars gör vi "vanlig" med massor av vitlök förstås.....det är såå gott!!.
Jag har gjort potatisgratäng flera gånger redan på potatisen som är nu, det går jättebra o även mos.

Jag har lite olika sätt att göra gratäng på, ska den vara fettsnål så använder jag mildas matlagningsgrädde 7% el så blandar jag mjölk, buljong o lite mazenamjöl o kokar upp detta, häller det över potatisen.
Annars kryddar jag potatisen med olika kryddor, salt en blandning av svart o vitpeppar lite paprikapulver o lökpulver innan jag häller över vätskan o ev lite riven ost. Ibland har jag i skivade morötter oxå. vanlig lök o vitlök tål jag inte får ont i magen så det får jag skippa men gott är det, suck
Ska den vara ikke fettsnål så är det bara att byta ut matlagningsgrädden till vanlig grädde.
Fransk potatisgratäng är lika gott som det är onyttigt (ska vara mycket grädde)
Joanna. Färskpotatis innehåller för lite
stärkelse för att den ska bli så där krämigt god som den ska vara.
Får man inbakad älgfile i murkelstuvning till så är kvällen räddad.

http://hem.passagen.se/lenjoh/svarmt/fransk.htm

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem