Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Nya Trafikböter

Nya Trafikböter

Från den 1sta oktober har det ju införts nya böter för olika trafikförseelser, och visst skall man försöka beivra lagöverträdelser, men nu är det ju så att det drabbar väldigt orättvist, beroende på att vi inte tjänar lika. En fartöverträdelse kan idag kosta 4000 kr, för en pensionär kan det betyda en halv månadslön, medan det för en välbärgad människa kan vara en dagslön, nog måste väl alla inse hur orättvist detta är.

Jag tycker detta är ett typexempel där avgiften borde vara inkomstrelaterad, för den fattige pensionären kan det betyda en enorm livsförsämring medan den förmögne kanske inte ens märker någon förlust.

Jag själv är pensionär med en hygglig inkomst, men ett bortfall på några tusenlappar hade allvarligt skadat min ekonomi.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Micke03, jag håller med dig på det, de kunde satt X% av inkomsten istället, jag är också sjukpensionär skulle jag vara tvungen att undvara t.e.x 4000kr på dom ca 5900kr som jag har i månaden så hade jag nog varit tvungen att flytta till bilen.
Håller med dig Micke! 3000 för att råka köra på rött! (1500 för moped)
Var det inte häller 3000 om man låg för nära fordonet framför?

Det är väl moderaterna som har fixat detta?
(ville rösta på sosialdemokraterna om jag var myndig)
Kan väl hålla med att det är dyrt med de nya böterna MEN om man nu tittar till vad som kan hända om man kör mot rött så är det nästan för billigt om det har krävt dödsoffer. En liten tanke bara!!!
Är det inte bättre att köra utan att begå trafikförseelser så slipper ni böterna o dåligt samvete. Att köra för fort kan oxå leda till svåra skador o dödsoffer. Det är väl därför som det ska bli dyrare böter så att bilförarna tänker sig för.
Men visst det är dyrt om man har en liten inkomst.....!
Annons
Jag är också beredd att hålla med Micke03. I andra länder har de andra system, ex Finland. Där är finns det inkomstrelaterade böter. Sådana finns ju även i Sverige, men inte för trafikbrott.

Till Tommie: Det är ju sossarna som har haft makten i många år, och de har ju drivit den här politiken, så det är knappast den nya regeringens som ligger bakom detta. Någon skillnad lär det nog dock inte bli.
Jag trodde min far var den enda med en sån åsikt....straffa den som har haft mage att slita sig genom studier för att kunna skaffa sig ett bra jobb...straffa honom/henne hårdare än latarslet som inte skött nånting efter skolan mer än att klistra etiketter på skokartonger.
Eller ännu värre, satsat på en karriär som socialbidragstagare för att han inte ens gitter klistra etiketter.

Hur är det med fängelsestraff då...ska den som jobbat som tusan sitta i finkan i flera år när tidigare nämnda latarsle klarar sig med nån månad.

Varför ska man alltid slå på den som försöker göra något för sig själv och sin familj. Tro vad tusan Ni vill, men det regnar inte pengar som manna från himlen även på den som har det gott ställt...ofta har dom fått slita och offra mycket för att kunna få som dom har det.
Är det ren avundsjuka som lyser genom ?

//Breeze
Till Tozza.

Håller fullständigt med dig att det är hemskt att man överhuvudtaget skall behöva ha böter, för en så självklar sak som att köra enligt reglerna, men vi kan inte bortse att väldigt många bryter mot de mest självklara bestämmelser. M en vad jag ville ha sagt är att om man är rik och dumdristig skall det kosta lika mycket som om man är fattig och dumdristig, och så är det inte med de regler vi har idag
Till Breeze! Vill inte besvara din fråga, hela ditt inlägg talar för sig själv!
Måste bara vara ordmärkare; Visst får man köra mot rött ljus utan böter!
Men man får inte passera rött ljus. Tror inte att någon stannar 100 meter från ett trafikljus för att det är rött ljus...
Men sen hur dom avgör att man ligger förnära, är mig en gåta. Då måste ju nästan polisen köra jämsides å fotografera detta. Blir ju en bedömmningssak från fall till fall av olika bedömmare.
Men inkomstrelaterade böter hade kännts bättre.
Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad Breeze menar med med fängelsestraff, vadå rik el fattig, det har väl ingen betydelse om man har pengar el inte om man har begått ett brott, pengarna bestämmer väl inte straffets längd. Har jag fattat det helt fel eller, det är väl brottets art som avgör???

Micke03: Jag förstår vad du menar men samtidigt tycker inte jag att de som tex som är påverkade av droger o alkohol när de begår brott i trafiken, ska dem komma undan mycket billigare än andra bara för att vissa av dessa inte har något arbete o även de som är kriminella.
Det är nog svårt att hitta ett rättvist system som fungerar till allas belåtenhet.
tozza, jag håller med dig på att när man kör mot rött så ska det ju helt klart vara höga böter för man kan väl inte köra mot rött av misstag?
Men när det gäller fortkörning så är det ganska lätt att man råkar överstiga hastighetsbegränsningen på 90-110 väg lite grann, men håller man tex 70 på en 50 väg så tycker jag att man har anledning att bli av med KK och vid skolor så skulle det räcka med 10km/h för fort.
Sen har vi det där med bilbälte det skulle ju öka kraftigt själv använder jag aldrig bilbälte p.g.a. det räddade livet på mig för många år sedan jag flög ut ur bilen istället för att rulla med bilen över stengärde och annat och den brann upp när den stannade, min åsikt om bilbälte är att det skulle vara frivilligt att använda, jag brukar påpeka detta när jag blir stoppad av polisen och många poliser ser inte så hårt på det, det kanske jag inte skulle skriva här men nu har jag gjort det iallafall.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem