Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Nya Trafikböter

Nya Trafikböter

Från den 1sta oktober har det ju införts nya böter för olika trafikförseelser, och visst skall man försöka beivra lagöverträdelser, men nu är det ju så att det drabbar väldigt orättvist, beroende på att vi inte tjänar lika. En fartöverträdelse kan idag kosta 4000 kr, för en pensionär kan det betyda en halv månadslön, medan det för en välbärgad människa kan vara en dagsl&#...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Jag håller helt med Micke03 då han tycker att bötesbeloppen slår väldigt orättvist.
Jag förstår inte vad den luft som Breeze inandades i det där sista djupa andetaget innehöll.
Jag har jobbat sedan jag var 15 år och tillhör nu den bespottade gruppen som ska motiveras till att bli frisk med sänkta ersättningar. Har passerat dom 60 och är nu sjukpensionär efter en olycka.
Inkomstrelaterade böter, typ dagsböter, vore väl mycket mer rättvist än dom fasta böter som finns nu. Men dagsböter är kanske reserverade för den typen av brottslingar som har förmånen att kunna begå förmögenhetsbrott.
Självklart ska man eftersträva att följa dom regler som finns men man kan faktiskt av misstag begå ett trafikbrott av misstag.
Det ni surrar om är ordningsbot.Gör ni er skyldiga till grov vårdslöshet
i trafik,så heter det straffföreläggande och det döms i regel till dagsböter.
Då räknas er inkomst .Ju mer ni tjänar ju dyrare blir det,och så ryker
kortet på viss tid.

Hela tråden är ju fullständigt vansinne.Myndigheterna höjer ordningsboten
för att ni skall avskräckas från att "skita" i alla regler.Ni tror att dom gör det
för att djävlas med pensionärer.Det är ju så man dånar.

Om ni vill slippa ordningsbot,så kör enligt reglerna.Svårare är det inte.
Förlåt Leake, jag har tydligen missuppfattat det här forumet, trodde det var öppet för alla att diskutera aktuella ämnen, utan att bli anklagad för att starta vansinniga trådar, och hur du kommit fram till dina synpunkter i slutet av ditt inlägg det förstår jag inte, vaknat på fel sida kanske?
Annons
Micke03, det var bara leiakes åsikt han kör inte bil så han får inga böter eller botar, inte illa menat leiake men du tål nog det vad jag har förstått

leiake, trafikförseelser kan leda till rättegång också tex bältesBOT eller fortkörning om man inte har samma åsikt som polisen som stoppar en.
Micke03
Leake han är sig lik bara. Det är nog han som missuppfattat vad tråden handlar om.
Tycker någon att det är rättvist att en höginkomsttagare får samma bötesbelopp som en låginkomsttagare/pensionär så är det inte mycket att göra åt. Vi andra har nog kvar vår uppfattningen ändå.
Den ändras inte av att någon förstått skillnaden på ordningbot och strafföreläggande.
Då botbeloppen kommer upp i dom summor som dom är i nu tycker jag att det vore dags, i rättvisans namn, att göra om det till dagsböter. Då kan man kalla det vad som helst.
Till alla som inte förstår.
Det finns ett ordspråk "Likhet inför lagen"

Ska man på fullt allvar påstå att man ska dömas till OLIKA STRAFF FÖR SAMMA BROTT beroende på hur mycket man investerat i sitt eget liv och vilken lön man sen uppbär ser jag som inget annat än fullkomlig galenskap.

Lika galet som att ALLA skulle få lika stora studieskulder oavsett om man brydde sig om att studera på högskolan eller ej.

DET är vad jag retar mig så på....inställningen att ett brott ska bestraffas olika. Vad är det för skillnad på om butiksbiträde olsson eller direktör andersson har kört 30 km för fort. Vad motiverar att andersson ska straffas hårdare än olsson. 30 km/h är fortfarande 30 km/h oavsett vem som sitter bakom ratten.

//Breeze
Breeze.
Vi är i alla fall helt överens om att brott skall bestraffas lika, men om en betalar t.ex 5% av sin lön, och den andre 50%, då kan vi väl inte säga att de bestraffas lika!
Micke03: Tycker du även att vi skall anpassa priserna på varor efter betalningsförmåga? Priset för ett begånget brott skall naturligtvis vara samma för alla.
Annars kan man ju undra hur många 100 000:- du tycker att rausing, kamprad mfl skall betala för att de kör 10km/h för fort.
Nej Telamundo, det tycker jag naturligtvis inte, men vad jag däremot tycker är att allvarligt trafikbrott skall leda till ett kännbart straff för alla, och jag kan inte förstå hur en del kan tycka att så är fallet idag.

Jag har själv aldrig fått böter för någon trafikförseelse förutom 2 felparkeringar, jag har alltid röstat borgerligt och haft god ekonomi, så detta är för mig bara en fråga om medkänsla för de som har det sämre ställt.
Vid närmare eftertanke så vore det nog rättvisare om man införde
dagsböter på alla trafikförseelser.Men då får man nog bygga ut rätts-
väsendet för stora pengar.Då krävs ju utredning av varje fall.

Vi tar ett exempel.Finansmannen Pencer är ute och kör 20 km för fort.
Han får 100 dagsböter x 1000:-. Det blir ju 100.000:-

Sen har vi Micke03 som är ute i samma sits.Han får oxå 100 dagsböter men
där krymper det till 5:-.Det blir 500:-. Det svider för bägge,men mest för
Micke03.Därför ger vi dom som tjänar väldigt mycket 1 års samhällstjänst
på ett ålderdomshem med särskilt boende.

Jag kan lova er att Pencer kommer aldrig att köra för fort efter ett sådant
straff.He,he

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem