Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Chuck Berry 80 år

Chuck Berry 80 år

Chuck Berry 80 år, och han spelar ännu! Hoppas man får vara lika frisk och kry som han när man är 80.

Födelsedagskonserten äger rum på nattklubbeb Blueberry Hill i St. Louis. I bandet har han bl a sin dotter Ingrid och sonen Charles Jr. Jag minns "Chucken" från många härliga konserter i Sverige. Bland annat Båstad, Gävle, Sunne, Hede, Visby och Skeppsholmen i Stockholm. Och varje gång har han gjort en "Duck Walk". Grattis, Chuck, på 80-årsdagen!

http://www.rock50.net

Johan
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Ska bara tillägga att födelsedagen är I DAG, alltså den 18 oktober. Happy, Happy, Birthday "Chucken"!!!

http://www.rock50.net

Johan
Har någon sett tidningsartiklar om "Chuck Berry 80 år" ??

Jag har köpt Aftonbladet, Expressen, Norrbottens-Kuriren och Norrländska Socialdemokraten, men inte ett ord om Legenden. Alla tips mottages tacksamt. Jag samlar på allt med "Chucken".

Johan
Jag ÄLSKAR 50-60 tal så jag ska ta och lyssna på nåra av hans hits!!

Var det inte chucken som körde med benet så där du vet?!

Annons
Jajamensan!

Hitta dom FLESTA videos på www.ares.com
Jag är inte för fildelning egentligen men när man får ta del av 50 åriga inpelningar så tycker jag att någon borde försvara vårat kulturarv på något sätt!!!

Och när en dag ALLT försvinner så är det nog BRA att någon har det sparat någonstans och kan sprida det vidare till nästa generation!!!

Tycka vad man vill men kulturarv SKA sparas!!!

Och chucken är KULT!!!

Så gå in på www.ares.com och ladda ner deras programvara!!!
Men hur som haver det är upp till var och en att avgöra vad som är kulturbevarande eller fildelning!!!

Om ni vill så kan ni ladda ner programvaran på www.ares.com

Och ni kan SKYDDA kulturarvet!!!

Tackar för bra tips! Jo visst är det "Chucken" som skuttar fram över scenen med ena benet framför det andra, det som kallas "duck walk". Jag har en bild som visar detta från Grönan i Stockholm 1980. Och på en annan bild sjunger dottern, Ingrid (döpt efter Ingrid Bergman) och man ser även basisten Jim Marsala.

Bilder:
http://www.geocities.com/chuckberryinfo/photos1980jun04.htm
l

Alla tre uppträder fortfarande tillsammans och i onsdags, på Berry's 80-årsdag, framförde de en suverän show på nattklubben Bluberry Hill i St. Louis med Legenden i toppform. Bland gästartisterna märktes Joe Perry från Aerosmith!

Chuck Berry spelar en gång i månaden på Blueberry Hill, vilket han gjort sedan 1996, och inte missat en enda månad! Över 100 shower hittills och ännu har han "ingen tanke på att lägga av", sade han på 80-årsdagen.

Det har skrivits spaltkilometrar världen runt om Mr. Berry i samband med födelsedagen. Naturligtvis allra mest i USA, England och Australien. Och i Norge hade Aftenposten den 15 oktober en hyllningsartikel på hela 8 sidor med massor av bilder på Chuck och kommentarer från dem som influerats av honom som till exempel Springsteen, John Lennon från Beatles, Keith Richards från Stones och så vidare. Flera andra norska tidningar hade också större eller mindre artiklar och bilder.

Så jag måste säga att jag är fruktansvärt besviken på den samlade kåren av svenska musikjournalister som under dessa dagar skrivit en massa trams om Paul McCartney, när de kunde gjort något riktigt bra om Chuck Berry.

Mer om födelsedagen:
http://www.rock50.net

"Chucken" var i Sverige första gången 1965 (när Tages och PJ Proby var förband) och då uppträdde han i Mässhallen, Göteborg, och Johanneshov, Stockholm. Han har även varit här, 1970 (Mantorp Park), 1973, 1976, 1977, 1978, 1980, 1984 (Himmelstalundshallen, Norrköping), 1987, 1989, 1990, 1997, 1998 och 2000 (Falun och Bromölla).

När han spelat i Bromölla 2000 åkte han till Malmö (där han bodde på ett hotell), men först ville han kolla käket på McDonalds och jag hade just beställt mat när han kom in med sitt band. Jag tog chansen att tacka honom för alla år med fantastisk rock'n'roll och jag trodde att min hand skulle slukas av hans enorma näve. Men det var en otrolig avslutning på natten med tre legender - Jerry Lee Lewis i toppform, Little Richard ganska bra och "Chucken" i suverän stil. Tur att man får leva under denna musikepok med artister som har feeling som aldrig funnits tidigare och aldrig kommer att finnas när de är döda och borta.

Jag rkommenderar ALLA att gå och kolla läget, när Chuck Berry, Little Richard och Jerry Lee Lewis kommer till Sverige nästa gång.

Let It Rock! / Johan
En miss! Länken med bilder från Gröna Lund den 4 juni 1980 funkar inte i förra meddelandet. Jag tvingades göra en ny sida med kortare adress. Hoppas på bättre tur nu! Här är den:

http://www.geocities.com/chuckcombo/19800604.html

Ja, så går en av varianterna på "duck walk" !!!

Johan
Bubben tycker det mer låter som äkta amerikansk Dubble standards. Så du har nog fått lite chuck på dig.
Jag blir nyfiken... Vad är "amerikansk Dubble standards"??
Johan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem