Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Dyr hyresrätt?

Dyr hyresrätt?

Hej, jag bor i en tvåa med "jungfrukammare", som det heter i kontraktet, hyresrätt i Malmö på 60 kvadrat. Min hyra idag är 4643 kr i månaden, vilket jag tycker är ganska skäligt, Men!! Nu har ägarna begärt en 18%hyreshöjning till nästa år, vilket skulle innebära en hyra på nära 5500. Det finns ingen gård som tillhör huset, på ena sidan har vi etthöghus och ett garagetak, på andra sidan en ganska trafikerad gata, tvättstugan är gammal med betonggolv, lägenheterna blir i bästa fall omtapetserade vart tjugonde år. Skulle vara intressant att höra hur mycket man betalar för en likvärdig lägenhet på andra håll i landet, jag har hört att man kan ha mycket högre hyra på vissa håll, men också mycket lägre på andra.

Micke
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Micke03!

Vill du flytta till mindre ort.Vi kan ta Bjuv,så kan du cykla till Malmö ibland.
Där kostar motsvarande lägenhet 3.860:-/mån.
Bara för att visa vad det kan skillja så kan jag tala om att jag har en 4:a på 105 kvm med egen ingång, egen gräsmatta ca:60 kvm samt garage med el.
Detta betalar jag 5300:- för, så det finns skillnader!
Vi bor i hus på ca 200kvm + källare och till det ingår ladugård, loge och brygghus i dessa byggnader är det över 1000kvm under tak och så ca 1000kvm tomt och fri tillgång till egen skog på några kv km, vi betalar 6500kr/mån och då ingår även traktor med lastare och släp.
Och så är det jordvärmepump som ger mycket billig uppvärmning.
Annons
Själv har jag 37kvm på södermalm och betalar 1730kr i hyra.
Det var billigt Rob.
140 kvm i Centrala Malmö, precis intill Gustavs Adolfs Torg, mitt i centrum alltså.
8600kronor. (hyresrätt)
...hörru, leiake, hur står det till med geografikunskaperna ?
Bjuv ligger i Nordvästra Skåne och Malmö i Sydvästra....det blir en cykeltur på en sådär 12 - 14 mil om man ska hem igen.

Jag vet att Du bor en bit upp, men Partille ligger väl inte i Norrland där man har 22 mil till närmsta granne och 3 km till utedasset... Under dom betingelserna kunde ju en cykeltur mellan Bjuv & Malmö te sig som nätt, men för oss veklingar hade turen resulterat i en ömmande ändalykta.

Nu har jag faktiskt cyklat runt i Skåne, varit ända nere i Simrishamn...och den turen kommer jag aldrig att glömma. När man stod där på Kiviks marknad var det inte utan en viss stolthet över sin egen bedrift att man tagit sig med bara med sin cykel.

//Breeze
...tagit sig ända dit...var det meningen att säga på slutklämmen.

//Breeze
Breeze !

Jag visste ju att du höll till i Bjuv.He,he Därför!!

Micke03 han cyklar till Bjuv på 1 timma.Då måste han ändå sitta på ett cafe`
en kvart för han får kramp då och då.Har du inte läst hans inlägg???
Leiake, jag älskar dina humoristiska inlägg, och då menar jag det verkligen. Men du har delvis rätt, jag cyklar många olika rundor under sommaren, varav en av dem går från malmö till Bjuv Åstorp Klippan ljungbyhed Röstånga Kävlinge och hem, det blir en runda på 17 mil och kan ta mellan 6 och 8 timmar, men som du säger beror det på om jag får kramp.

Micke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem