Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

SJ´s hemsida sämsta som finns

SJ´s hemsida sämsta som finns

Gjorde ett besök på www.sj.se för att hämta en tidstabell åt oss före en planerad resa men tvingades efter mycken möda och stor frustration att till slut ge upp försöket.
SJ´s sida är fanimej det värsta jag stött på, funktion, logik, design mm är långt under bottennivå, inte undra på att folk väljer bilen, det gör iallafall vi hädanefter.

/Urspårad
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag vet inte, men om vi ska snacka dåliga sidor med noll användarvänlighet, så säger jag bara en sak; Eniro/Gula sidorna!

Rob har fel sidan är skit =D
rörig och förrvirrande
Med tanke på att jag är utbildad på Informations Arkitektur så kan jag inte alls hitta vad det är som gör SJs sida så rörig och förvirrande... den är lätt och hitta på och menyerna är självförklarande...
Annons
Ja med tanke på att jag är mycket välutbildad då det gäller grafisk form och information så önskar jag säga att SJ:s sida är skitdålig och ej lättöverskådlig.
Menyerna är usla och sidan är grafiskt sett tråkig.
Rob måste vara anställd på SJ då ingen normal människa anser att deras sida är på något sätt positiv. =D
Är även jag "högutbildad" inom tidigare omtalade områden och anser som Matte att sidan är rent ut sagt usel. Ful till utseendet sen hur det bakomliggade funktionaliteten med låsningar av olika databasobjekt som är "under bokning" fungerar banne mej inte alls..
Ibland letar man fram en sista minuten resa och efter att gladeligen fått svaret att det finns just den tiden man vill åka och klickar vidare visar det sig att även en andra person fått samma erbjudande. Kruxet här är att han/hon är mycket snabbare på tangenterna än mej ( eller inte ) men jag kanske har mitt kontokort en bit bort och vips så har den andra personen sprungit om mej i "kön" och ja får ingen biljett även om sessioner och liknande borde styra detta.

Det dumma är att SJ i stort sett har ensamrätt i sverige, man måste ju helt enkelt hålla sig till dem. Hade det funnits alternativ hade man nog valt dessa och SJ hade därmed varit tvugna att skärpa sig. För vem skulle gå tillbaka till en restaurang som serverar kall och olagad mat till ett hutlöst pris?

Sen vill jag även klaga lite på kundtjänst, inte kunniga inte vänliga..
Han jag pratade med visste inte ens att SJ hade restidsgarant nuförtiden. Idag när jag skulle resa visade det sig att tåget var 2 timmar försenat, biljettautomaten var paj och alla ATG ombud i närheten var stängda. Då krävde personen jag fick prata med sen att jag skulle ha med mig min biljett på tåget. Det var min skyldighet annars kunde konduktören ge mej böter..
sen för att restidsgarantin skulle gälla var jag tvungen att få biljetten klippt och underskriven av konduktören för att sedan skicka in den till SJ och vänta några veckor på ett svar.
Men hur är detta möjligt, hur skall jag kunna få en biljett klippt och påskriven när den inte går att hämta ut?
Då undrade jag om det var möjligt att hämta ut den imorgon och gå med till SJ:s infodisk på stationen, men anhe det gick visst inte för så var reglerna.

Jaja nu har jag skrivit utan att kolla var det står samt spytt galla över hela SJ.

fridens liljor i luffarns hatt!
Kan ju även rekomendera en annan sida, kanske driven indirekt av SJ men rätt okej ändån.

http://www.resplus.se/

Ja vad skall man säga:
Tzwintoo; du har tydligen hamnat i den berömda telefonkön.
som är utlokaliserad och degraderad.
Sedan måste du ha fått det där om SJ om bakfoten, de har inte ensamrätt.
De är sönderstyckat och utsålt.
Tågbiljetter gick att beställa via resebyråer redan på 60talet
elektroniskt.
Vid den tidpunkten fanns det också en turlista för hela sverige
att leta i.
Det är mer än vad vi kan stolltsera med i dag.
Den hade också bussanslutningar för vidareförbindelser.

Om du skall ha någott liknande i dag så kommer du att ha en
bunt med små häfften att blädra i till du blir tokig.

så det är nog inte underligt att en del tycker att det
är svårt att begripa sig på sökningen på en websida
som skall tillhandahålla flera bolags tågtider och
plattsbokning.
Men skyll inte detta enbart på SJ.
slå ned på de politiker som satte detta i system istället.

Jag har aldrig några problem med bokning och sökning
på deras sida.
mvh / göcke
Jo jag kanske formulerade mej fel, men iaf i det området jag bor i är det "ensamrätt" för SJ på i stort sett samtliga fordonstransporter på räls, enda uppstickaren är BK Tåg som kör "rälsbussar" på sträckorna värnamo-halmstad med 18 stop och en restid på 3 timmar på den sträckan samt några turer från Växjö till Jönköping.

Tycker det är synd att inte fler aktörer släpps in på de sträckor som SJ anser lönsamma..
Snacka med en kolega här han tycker också att IA utformningen på sidan är bra..

Sen matte Informations Arkitektur är inte samma sak som grafisk form...

Tzwintoo sen att inte fler bolag kör på den sträckan som SJ kör på kan ju hänga ihop med säkerhet... hur många tåg tror du får plats på den biten räls?

Sen varför klagar alla på SJ så mycket fan ta flyget det är billigare o funkar itne det ta Swebuss de har resegaranti så kommer du inte med på första bussen är det bara o vänta så kommer en till och buss är endå absolut billigast..
Till Rob oj vad smart du är
Man kan ju ta Bilen istället som du resonerar

(Vilke =D n Tönt)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem