Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

SJ´s hemsida sämsta som finns

SJ´s hemsida sämsta som finns

Gjorde ett besök på www.sj.se för att hämta en tidstabell åt oss före en planerad resa men tvingades efter mycken möda och stor frustration att till slut ge upp försöket.
SJ´s sida är fanimej det värsta jag stött på, funktion, logik, design mm är långt under bottennivå, inte undra på att folk väljer bilen, det gör iallafall vi hädanefter.

/Urspårad
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Hehe jasså.. men om ingeting funkar och det är så svårt att beställa en biljett där så varför inte välja billigare alternativ som flyg eller buss.. för båda är billigare än tåget..

Fast iof vad dum jag är då finns nog bara bussen kvar som alternativ... eftersom ni som inte kan hitta på SJs sida kommer aldrig att hitta på SAS sida för den måste vara super svår för er... :P
Men allvarligt talat, hur kan man ha problem med att hitta på SJs sida??? Om den är ful eller inte är ju enbart subjektivt. Vad man sen tycker om SJ och statens agerande i SJ frågan osv osv rör även det helt andra saker. Men hur man än vänder och vrider på det, så måste man vara handikappad någonstans för inte kunna boka en resa med SJs hemsida på någon minut eller två..
Helt ofattbart att folk faktiskt klagar på en sån enkel hemsida .. ni måste ha helt vansinniga problem med ert surfande i övrigt .. jag vågar inte ens tänka hur ni någonsin ska klara av att boka en flight på internet .. (för att inte tala om att ta sig till flygplatsen, tänk om man måste läsa en väg eller informationsskyllt).
Rob/ Los Lovos: I mitt resonemang som jag fört berör jag inte själva svårigheten i att boka, det har jag inga större problem med. Som ni säger, sidan är "enkel" men som jag skrivit i tidigare inlägg, inte så fager att se på samt att vissa delar av dess funktionalitet med avseende på det bakomliggande bokningsmomentet som du som slutanvändare inte ser som inte fungerar.

Men även om den är "enkel" så tycker jag den borde uppdateras, med dagens tekniker och folks ökade krav måste ett företag utvecklas, inte bara på sin kärnverksamhet, att köra tåg. I och med att IT blivit en så stor grej i hela samhället har oxå kraven från kudernnas sida ökat i forma av krav på en snyggare och enklare sida för att se tider och boka biljetter. Kunderna har helt enkelt blivit såpass erfarna och sett många andra bra ch bättre exempel att de anser SJ's sida som ful och svår. De vet ju att det går att göra enklare..

En analys av sina olika kundgrupper kanske vore på sin plats?
Annons
Kan bara säga att sidan uppfyller de krav den har på sig i from av Usability även om den inte är så fager att titta på..

Och SJ har nog testat olika målgrupper och kommit fram till att den typ av IA de utnytjar på sidan är den bästa. för att passa alla målgrupper...

sen finns det självklart allt en eller annan som aldrig kommer förstå sig på webben..

Sen bakomliggande system har inget med o göra i enkelheten att boka eller hitta, det är en helt annan bit... där är det tech biten som måste göra sitt och se om det går att lösa.
Vad är det för fel på SJ's sida? Det är en funktionell sida inte ett konstverk... Det enda problem jag kan se är att jag hade velat se tidtabellerna i sin helhet men de är ju inte så svåra att få tag på.

Sen har jag haft problem med betalningen nån gång, men det har varit bankens fel, inte SJ's...
LOL ! =D

Fler och fler som ställer sig frågande till hur man kan ha problem med SJs sida .. haha ..
Tzwintoo: Den är inte där för att du ska vila ögonen på den, den är där för sin funktion. Det finns många stackars modemanvändare här i landet som är glada över att du inte bestämmer hur en serviceinriktad sida ska se ut. Hade ju blivit lite drygt med all grafik, flashanime & tuffa ljud du verkar efterlysa..
Det är ju bara att inse att "Mange" helt enkelt behöver gå någon slags kurs ..
Och när nämnde jag flashanime och tuffa ljud?
sidan är skit punkt slut!
Mange prova www.resplus.se och se vad du tycker den, sidan har en lite enklare utformad design, men om du ska beställa biljetter måste du göra det på www.sj.se som vanligt.
Rob vart har du pluggat IA någonstans?
Här är en länk till ett examensarbete i infomatik -Infomations System arkitektur http://www.handels.gu.se/epc/archive/00001855/01/IS_Agneta_Amela_IA5840.pdf där tycker jag att du skall läsa på dom sidor som handlar om kognitiv och social kvalitet =D
Tjo Agneta... Jag läste det på Nackademin och det är inte samma sak som Informations System Arkitektur... men de har endel likheter... satt o skumläste igenom lite av ditt arbete det verka intressant... men hinner inte plugga fler saker nu... UML:en och programmeringen tar upp all tid för tillfället nu.. :/ Men så snart jag inte är utbränd längre ska jag dra på farten igen..:)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem