Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

TP-test

TP-test

Det finns ju olika program för dessa bredbandshastigheter.Den enda jag
begriper är en som heter 3,1 för Windows.

Där stär det upp och ner 87,6% och 97,6%.Då är jag nöjd.Allt det andra
är ju obegripligt.Fattar inte varför dom krånglar till allting.Men det är
väl för vi Svensson inte skall fatta ett "jota".

Om man vill testa Telia/Skanova så finns dom inte.Antagligen är alla
servrar knutna till Telia.

Men hur mäter man kabel.Någon som vet.
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Rob!

Om du kommer ihåg så hade jag trubbel med kabel.Dom håller på runt
ikring och lägger ner kabel så det blir många avbrott när dom skall
skarva ihop sladdarna.Varför bara 5 MB i dagsläget.?????När jag kan
få 24 MB i kopparkabel.Något lurigt är det.

Häromdagen stod det i IDG,att koppartråden kan dom trixa med så att
den blir snabbare än fiber.Ljuger dom så ljuger jag.

Sen håller Intel på att trolla bort alla virus.Klart i mitten av 2007.
Det är något med kryptering av allt i hela datorn.

Den ljusaste framtid är vår.

Jag får ta mig en riktig funderare på allt detta.Tack så länge.
Jag har 5 leverantörer att välja på när det gäller fiberkabel.

ADSL är ju obegränsat.Jag bor nästan vid telestn.
Leiake:

Det där med mobilen kallas merförsäljning och är bara att strunta i..

Du kan få 1 gratis bra och enkel nokia 5110 av mig om du vill..hur enkel som helst!

Och joo..men om man binder upp sig vilket numera alla vill så vet man inte riktigt hur det går om man vinner eller förlorar på det kortsiktigt..

Men en sak är SÄKER...stadsnät med 100 mbit/s kommer snart men hur lång tid dettar får du ju fråga dom om...

Jag märker att MYCKET händer på både internetföretagen och i dataföretagen just nu..
Annons
Kan man få fiber ska man ta det om man är i behov av att kunna skicka och ta imot samtidigt. Eftersom ADLS är envägs och fiber är tvåvägs :)
ADSL=a skickar till b, b mottar och kan sen skicka till a
FIBER=a skickar samtidigt som b , fram å tillbaka

Men hur fungerar comhems kabel lina?
leiake anledningen till att du nog bara får 5mbit är för de vill testa prestandan på nätet eller så vill de inte riktigt betala för all trafik. Telia har ju redan 10mbit på flera ställen.

sedan måste du förstå att du tittar bara på hastigheten åt ett håll jag skulle vilja se dig utnytja 8mbit nedladdning när du skickar en fill till någon i 1mbit då kommer du se något märkligt, du kan helt plötsligt bara ta imot filer i 1mbit och inte 8mbit. Tycker du ska prova det för jag vill se reaktionen ;)

Därav fiber bättre där kan du skcika och ta imot data i 5mbit åt båda hållen samtidigt medans med ADSL får du din uploadhastighet om du kör med båda samtidigt. Det hadnlar helt enkelt om vad man ska använda sin uppkoppling till. Och jag vill ha full duplex.
rob:

Nu vet jag ju inte vad du använder ditt internet till men personligen behöver jag inte mera än 8mbit/s åt bägge hållen och då tar jag emot/skickar jag ändå ganska stora filer på 6-700 MB (tar typ 10-20 min).. och med tanke på att min fjuttiga HD bara är på 40 GB så kan jag bara ta emot 10 filer på 4,7 GB...så frågan är ju så om det lönar sig med 100mbit/s

Vem har så bråttom???

En sak som påverkar anslutningen direkt är din egen nätverkskabel där hemma,från utaget till modem och dator, så kolla upp denna om det är en äldre typ så byt!

Ingen tänker på detta men är en riktig flaskhals tyvärr.
Fördelen med att ha snabbare lina är om man kör spelserver el. ftp hemma.
Det är ju rätt populärt nu förtiden
Bubben jag jobbar hemifrån ganska ofta. Så självklart vill jag ha 100Mbit men kan inte få det för tillfället.

Bubben jag måste missförstått dig trodde du hade ADSL men har du 8mbit åt båda hållen är ju det bra om det duger åt dig.
Rob:

Jag och mina vänner har räknat på att 8 ner och 4 upp räcker jättebra för en privatperson om man nu inte som huckleberry säger har en spelserver eller skickar/tar emot massa dvd-filmer eller laddar upp/ner filer i MASSOR varje dag hela tiden..

Men det finns det knappt några som gör som privatperson, inte ens jag..och då blir ju sen den andra frågan...

Får man ut av internet i jämförelse med vad man betalar..?

Det är ju en avvägnings sak...


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem