Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Backlutning i procent

Backlutning i procent

Jag har i många år undrat hur formeln för att räkna ut hur mycket en
backe lutar i %.Nu har jag Googlat så jag spyr snart.Men det är tji.

En av anledningarna är att någon ville ha reda på hur mycket en häst
orkar dra uppåt.Då nämndes 45%.Så brant är det inte ens när dom kör
störtlopp i Cortina.Så en sådan kraftig lutning klarar inte 100 hästar
att draga 5 ton.

Där serien"Hem till byn"spelades in finns det en backe.Där står en varningsskylt som varnar för en sådan lutning
med 11%.Den är så brant,så när man cyklar eller åker bil så måste man
bromsa utav bara sjutton,annars hamnar du i sjön Färgen som man
såg i serien när dom tittade ut över nejden.

Kan någon beräkningsgrunderna för detta svårlösta problem.He,he
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Ja, rullskidor och fallskärm är nog en vettig investering om man skall åka där.
Om du förresten hittar formeln igen skulle det vara kul att se den.
Hittade formeln;men vad tror du menas med 5 fingrar.

Det här är en sajt för alla och främst Micke03.

http://hem.passagen.se/ogren/cykla.htm - 11k

Nej! Detta var inte den rätta.Kanske återkommer!!
Här kommer en som jag inte begriper mer än att jordaxeln är inblandad.

Men jag är väldigt nöjd med resultatet.Det är som Einssteins teori.

Klart och konsist.45° är ruskigt brant.He,he

Sen är vi nöjda eller hur..........????

20 maj 2004 22.10.07
På den varningsskylt som visar väglutning står ett procenttal. Hur räknar man ut det?
Håkan Jonsson
Svar:

Om vägen är en rät linje så är det denna linjes riktningskoefficient relativt en axel som är vinkelrät mot jordradien. Om vägens höjning är k meter för varje meter man färdas i horisontalplanet så är stigningen 100k procent. En lutning på 45° är därför 100%.

Kjell Elfström
Annons
Formeln var lite "bakvänd", men den stödjer Micke03´s och min förklaring. Det känns lite bra
Det är lite konstigt det här om väglutning och grader tycker jag. Vad jag lärt mig så har du ett överhäng bakåt om du har en lutning på 45°.
Vid 90° går det rakt uppåt, typ belysningsstolpe och vid 180° får man en rak väg utan nivåskillnad.
Måste man inte gå över 180° för att få en utförslöpa
Se
http://ma-serv.did.gu.se/matematik/Cabri/CabriJava/Gra
dskiva.htm

Då det gäller %.
Om förhållandet är vägsträcka/lutning borde det ju gå att räkna ut med denna formel
100/(vägsträcka/höjdskillnad)
svenkalle!

Vi mäter inte väglutning i grader.Den mätes i lutningsprocent.Grader
har vi på sjön när vi navigerar.Sen säger man ju inte att en lykstolpe
står i 180°.Den står rakt upp.Eller om den lutar då säger vi att den lutar
30° år höger eller vänster.Konstigt!!!Man blir lite vimsig(blir förresten)

Det var en trevlig gradskiva du bifogade.Fiffig grej! Det tog mig 10 min
sedan hajade jag hur den funkade.He,he

Sedan hur vi mäter väg- lutning.Det kommer jag aldrig att fatta.Men nu vet
jag att 15% uppförsbacke är ruskigt brant.Man måste nog gå av cykeln
och leda den.Eller hur Micke03??
Du har så rätt Leiake, 15% är brantare än någon backe under Tour De France, och det är ändå backar så branta att de kan hålla runt 120 km/timmen när de kör ner. Ingenting för mig tack!

Må Bra!
Micke

grader , 360°/varv eller 400°/varv (nygrader) är varvet graderat i.
en rät vinkel är 90° eller 100° (nygrader)

man kan lätt omräkna procent
till vinkel med windows kalkulator:

Öppna programmet och välj "avancerad" i menyn.

Man vill exempelvis veta vad en Volvo Viking 60% skall klara i motlut:
Då skriver man 0,60 i kalkulatorn, markerar fältet framför "inv"
och trycker sedan på tan och får då svaret:
30,963756532073521417107679840837
Om man tvärtemot vill räkna ut hur mycket 30 graders lutning motsvarar
i procent skriver man 30 och trycker på tan knappen
och får då svaret i procent.
Väglutning brukar anges i procent
(stigning i meter per 100 meter horisontell sträcka),
järnvägar i promille.
En ganska vanlig stigning på 11% blir då ca 6 grader.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem