Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alternativ inom psykvården

Alternativ inom psykvården

Alternativa metoder inom psykvården

Jag tycker det är tragiskt att det ifinns så mycket destruktiva metoder vad gäller det mentala. Deprimerade människor får ström genom skallen och oroliga småbarn ges amfetamin.Det verkar som om kemikalier ska lösa alla problem

Blir man frisk av att få 200 volt genom sin hjärna?? Det har jag väldigt svårt att tro.Däremot vet jag att det finns biverkningar som knappast är att leka med. Psykkofarmaka kan man bli beroende utav och kemikalier kommer aldrig att vara en lösning på mentala/personliga problem.Men det är förvisso sant att man kan tjäna pengar på det.

Jag tror att det är dags för alternativa metoder inom psykvården. Metoder som hjälper.Ovanstående metoder är skadliga.

Fram med alternativa metoder inom psykvården.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Anthony.
"200 volt genom hjärnan". Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om.
http://www.kmr.nu/intro_6.htm, här kan man läsa lite om elchocksbehandling ECT, 80-120V tycks användas, verkar inte klokt, rena tortyren.!?

xyz.
Anthony:

Det är väldigt svårt att kunna svara dig..men..

Det är inte farligt med amfetamin ännu vad man vet om det ges i låga doser och under noga läkarkontroll..
Det ges ibland till barn med ADHD..

En depression (djup sorg) beror ibland på en/flera sorg/er motgång/motgångar som man inte tar sig ur och hjärnan inte klarar av att hantera och då hamnar man i en depression...

Man kan säga att hjärnans självförsvar går sönder..

Olika depressioner hanteras olika..men att prata och försöka stödja och hjälpa den personen i allt är en bra början om depressionen är beroende på skola/familj/kamrater..

(Och man ska tänka på att den deprimerade kanske inte just vill prata med en närstående om det rör denne eller familjen)

Då är det bättre att prata med någon utomstående..

----------------------------------------------------------

Om däremot depressionen är av mano-depressiv sort är det en helt annan sak..

Då krävs stort proffetionellt kunnade och mediciner!

OBS!!!

En depression ÄR farlig och KAN leda till döden vilket många inte tänker på!
Annons
http://depression.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4297

Här finns ännu mer att läsa för den som vill ha fakta.
Angående elchocker som du menar Bubben så kan det säkert vara bra i vissa fall, men....det är inget som psykvården tar till i första hand utan som ett sista alternativ. Jag som är dotter till en svårt psykisk sjuk mamma vet vad det ger för biverkningar första tiden men efter ett tag så brukar patienten bli mycket bättre. Fast att se sin älskade mor inte veta vad hon heter eller var hon bor var traumatiskt för mej som då var i tonåren. Då på 50 och 60- talet när min mor var svårt psykiskt sjuk så var det fruktansvärt att inte ha sin mamma klar nog i huvudet så att jag kunde vända mej till henne om alla problem man har i tonåren. Dels fick hon elchocker och dessutom stark psykofarmaka. Ibland så fick hon för sej att sätta på kaffe sent på kvällen, men hon glömde att tända för gasen, hon bara vred på kranarna så gasen sipprade ut. Pratade med inbillat folk som hon fick för sej bodde i köksskåpen. Konstigt nog så hände detta aldrig när min far var hemma utan alltid när han jobbade nattskift och mamma och jag var ensamma hemma. Många gånger så önskade jag att det hade funnits starkare och bättre medel så jag hade fått tillbaka min glada och goa mamma. Hon var en jättego och glad människa när hon var frisk. Att leva eller växa upp tillsammans med en svårt psykisk sjuk människa är lika djävligt som att leva tillsammans med en alkoholiserad förälder. Det är många år i min barn och ungdomstid som jag önskar att jag kunde radera bort. Gissa om jag idag är en kontrollmänniska! Jag måste ha koll på allting annars så funkar det inte, det är sviter jag får dras med.
Det är jättejobbigt att ha psykiska problem, men tyvärr så glöms de närstående bort, de som ser och får leva med detta inferno som sker i huvudet på den sjuke. Nu fick min mor frid när hon gick bort 1986. Nej nu lägger jag av annars kommer tårarna.

Joanna:

Förlåt..jag skulle kanske inte svarat alls på anthonys inlägg..och ja..jag vet att el-chocker bara ges som en sista utväg!

Sluta gråta nu..

Och jag litar nog mer på vad en psykolog skriver än vad en religös sekt skriver på nätet.

Anthony har du någon egen erfarenhet av de destruktiva metoderna som används innom den svenska psykvården?
Och för att svara på din fråga ja det verkar som man blir frisk av att få El igenom hjärnan eftesom de som fått det har blivit friska.
Bubben, det är Ok.
"Kicken", din länk gav en annan info än min och dom strömstyrkor som används verkar inte vara så särskilt höga, men det verkar vara hämtat från USA det som det refereras till i den länk som jag hittade, om det är så att det hjälper patienten så är det ju bara bra man måste ju lita på den vård som finns tillgänglig, vi har inte så mycket att välja på, och jag har inga erfarenheter av psykvården, tyckte bara att 200V lät otäckt mycket och var därför tvungen att "googla", det finns mycket att läsa inom detta ämne.

"Joanna", jag tror att du vet vad du pratar om.

xyz.
Det som saknas idag är eftervården. Patienterna släpps ut från sjukhusen utan att någon bryr sej så mycket om dom. Många psykiskt sjuka klarar inte av vardagen utan blir helt förlamade eller våldsamma när de dagliga rutinerna rubbas. Det är inte lätt när demonerna styr ditt inre och patienten själv inte vet vad som är fantasier eller verklighet. Personen är 100% säker på att tapeterna ramlar ner över sej och att hon kvävs, stora svarta djur som kryper på väggarna, eller att partnen förgiftar en. Då hjälper det inte med att bara prata, personen förstår inte att den är sjuk. I sådana fall måste det till dunderbehandling och tyvärr kanske det endast är elchocker som hjälper. Man når inte det sjuka i huvudet som styr beteendet. Oftast så har en psykiskt sjuk person varit med om otäcka eller väldigt obehagliga saker i sin barndom som i sin tur sätter sina djupa spår och sår. Behandlingen ska vara både medicin och en långvarig eftervård. För att jobba inom psykvården så krävs det lång utbildning, jag avundas alla som orkar med det jobbet. Ibland så ska man bara trösta och lyssna, ibland får man ta i med hårdhandskarna och ryta i. Men... det gäller att göra rätt sak i rätt ögonblick annars går det helt åt skogen.
Ja, jag vet vad jag talar om!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem