Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Battlefield 2 COOP Problem

Battlefield 2 COOP Problem

Nu när man fått ihop sin barebone och den nya datorn står på sin plats tänkte jag att grabben och jag skulle spela lite Battlefield 2 tillsammans i ett coop spel, så jag knyckte lilltösens skärm och började koppla ihop datorerna.
En nätverksswitch i mitten och ett par kablar till denna, startar upp Hard Justice Modden som är känd för att den just är primärt inriktad mot coop, skapar en lokal server på en enda karta, döper servern till ett lätt och kort namn och som jag sen försöker ansluta den andra datorn till.

Men...jag hittar inte servern jag startat, försöker med att uppdatera listorna flera ggr, men inget händer.

Är det något som jag missat ? Vad gör man om det krånglar ?
Finns det någon här som är mer bevandrad i hur kan kopplar upp ett nätverksspel på just Battlefield 2.
Tacksam för all hjälp då vi (min grabb & jag) sett fram emot när vi skulle kunna spela tillsammans mot bottarna.

//Breeze
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Kan du pinga Servern/datorn från den andra datorn?
Kan du inte skriva in ip till servern manuellt? =verkar inte gå i bf2
Är rätt portar öppna?

Läste nånstans att du behöver vara uppkopplad för att spela LAN, fråga mig inte varför men så står det.
Verkar vara nån bugg i bf2. Har googlat lite och hittat fler som har problem som du.

Följande kanske kan funka
1: Run the mod.
2: Start a normal (no bots) multiplayer map.
3: All your friends should see your game on the LAN server list page.
4: Let them join the game, then exit the game.
5: Now exit the game from your side. Your friends should still see the game that you created.
5: !!NB!! Don't let them refresh their screen.

What the mod normally does is turn your normal single player maps into 32 player maps. So:

6: Start one of the new 32 single player maps.
7: Once you're in let your friends join the game that's still on their LAN server list.

Det här med nätverk är jag inget vidare på...när jag provat koppla ihop datorer har jag aldrig någonsin fått något att fungera...utan att ha fått hjälp.

När man då såg i en tidning att spel skulle vara så himla lätt att koppla upp provade man på det igen.

Huckleberry....vet inte ens hur man pingar, så väl insatt i nätverk är jag.
Allt man tar för sig är ju ungefär som att lära sig att cykla, har man bara fått häng på hur det fungerar i grund och botten så faller bitarna på plats rätt snabbt....men idag kan jag inte ens hålla balansen

När jag läser det Du hittade verkar det vara ganska lätt att kunna gå runt problemet, lite omständigt och onödigt kan tyckas, men möjligt.
Jag ska testa hemma om man nu får en lite ledigare kväll....datorerna står fortfarande kvar tillsammans så det går nog ganska snabbt att testa.

Får väl också googla runt lite efter andra matnyttiga tips om nu inte detta skulle lyckas

Mvh
//Breeze
Breeze!

Pinga kan jag.Det är väldigt enkelt.Plocka fram alla lappar, så du har
IP-nummer framme.Vi testar med ditt eget.Glöm inga punkter!

Start/Kör skriv cmd Klicka OK. Upp dyker en nattsvart ruta.Där blinkar
ett litet streck. Där skriver du ping xxx.xxx.xxxx Kryssen bytes mot det
ip-nummer som är aktuellt.Börja med ditt egna.Det hittar du på IS i
spalten till vä. Datorer Internet. Tryck ENTER. Då dyker det efter stund
upp 4 rader och sedan en massa paket hit och dit.Detta är bevis på
att din koppling är korrekt.Är det något galet så tacklar vi det med
Huckelberry.He,he
Annons
Nja
du behöver inte alla papper för att pinga i ett lokalt nätverk.
Troligtvis har din dator (internt IP) 168.192.0.1 och den andra kan då ha 2 på slutet.
Kolla först i dina nätverksplatser om den andra datorn finns där.
Man skiljer på externt och internt ip nummer. Det externa är det som du har fått från din ISP ( internet Service Provider) alltså comhem,BBB, Spray el. Telia beroende.
Interna IP är det som datorerna använder för att prata med varann i det Lokala Nätverket ( LAN=Local Area Network)
Ping: Att pinga innebär att man skickar en signal till en annan dator via kommandotolken (CMD)
Man kan även pinga ett nätverkskort , med det skiter vi i nu ;)
Själv uttrycket ping kommer från andra världskriget och ubåtarna
Man skickade en ton som sen studdsade tillbaka när den träffat en annan båt el. ubåt . Sk ping ping
Hoppas ni förstår :)

Man pinga alla datorer i världen, men kan kanske inte får svar! Då kan den datorn vara gömd bakom en brandvägg.
Förr och kanske även nu använde hackers ping för att lokalisera datorer (mål) som de kunde attackera.
Varje dag utsätts våra datorer för ping, men är helt harmlösa. Det gör är inte otilllåtet att pinga inte heller farligt som sagt, att få sin dator pingad.
Får man problem med sin uppkoppling kan man pinga följande för att se vart problemet ligger.
Gateway=En slags hård grej (server) som skickar info vidare till dit det ska
DNS=Doman name server (omvandlar ip nr till www adresser )
Ibland fungerar msn men det går inte att surfa, då är det DNS hos ISP som ligger nere. Och ligger gateway nere går det inte alls att komma ut på nätet
Rättelse
Internt ip brukar vara 192.168.0.x
x=kan variera
Tackar så mycket Huckleberry för all information.

Det som jag har haft så himla svårt med avseende nätverk är att dela ut, få sakerna synliga i de olika datorerna.

Koncepten med IP nummer och DNS och sånt kan jag en del om...Du har kanske sett tråden om hemsidor från tidig vår i år, då var man helt rudis på hur det fungerade...nu har jag nog en sådär 5-6 sidor uppe, en ligger på egen server hemma som blir tillgänglig genom en DNS tjänst för att lösa problemet med dynamiska IP adresser...där lärde man sig en del nytt när man höll på med Hemsidorna.

Antar att Nätverk inte heller ska vara ett större problem...gäller bara att den där "Ahaa" upplevelsen infinner sig och varje liten bit info knuffar en lite närmare.

När det gäller Bf2 problemet så kopplade jag faktiskt ur alla brandväggar, var inte ansluten till internet heller för jag antog att ju simplare uppkoppling desto mindre bekymmer. Så hade bara 2 datorer, 2 nätverkskablar och en switch.
Nu har jag också en av de där kablarna där man kan koppla ihop datorerna utan switchen, korsad eller okorsad, vad den hette glömde jag, men den ligger därhemma ouppackad. Kanske ska man prova den ?

Så...har Du mer information av praktisk natur är jag glad om Du delar med dig...förr eller senare kommer den där "Ahaa" tidpunkten, och då förefaller allt så lätt plötsligt. Det där med kommandotolken var en ny pusselbit och den tackar jag för...leiake inte att förglömma !

Mvh
//Breeze

PS...det där med ubåtarna....det är en Sonar. Samma princip som ett ekolod när man letar efter fisk.
Korsad nätverkskabel används för dator till dator.
Har man en rak kabel så behövs en switch för att inte signalerna ska krocka, men med en korsad så behövs det inte, precis som du själv skriver.

Din dator (A) ska agera server och din grabbs dator(B) ska hitta den i serverlistan-- Ja allt det där vet du nog om

Har ni inget annat spel att testa först med, som är lättare att koppla ihop?
För BF verkar vara rätt så krångligt
Det finns dock ett program som simulerar en server på nätet fast det inte finns någon, och på så sätt kan man spela LAN över nätet. Om du förstår vad jag menar. Det heter http://www.hamachi.cc/ själv är jag inte insatt i det eller hur det funkar med BF2

Får återkomma, nu kallar patienterna
Tackar för länken, Huckleberry...har laddat ner progget.

Får dock ta det lite lugnt nu med vårt BF2:ande, grabben och jag.
Håller på med flytt...både för egen del samt för min gamle fader och en kompis...alla på en gång vet du.

Men...datorn är ju prioriterad...väl man flyttat grejorna kommer man nog att koppla in burken innan man lägger madrasserna i sängramen
Det värsta blir att man nog är utan internet ett tag...ja på jobbet är man ju uppkopplad förstås...

Du nämnde att prova med ett annat spel....något Du föreslår som är lätt att koppla upp ?

//Breeze
Call of duty 1 el. 2 är enkelt för LAN, att installera osv.
NHL ska inte heller vara så komplicerade, om man gillar sport.
kolla om du hittar svaret här http://bf2.se/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem