Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Grafikkort

Grafikkort

Hej alla.
En dum fråga.
Jag har en dator, fick värmefel på grafikkortet (minnesfel) Lämnade in den på service, dom har nu satt i ett nytt kort - jag undrar bara om dom satt i ett sämre än det jag hadde.
Gamla kortet = nVIDIA GeForceTI4600
Nya kortet = nVIDIA GeForce FX 5200 Ultra
Försökt hitta information på nätet, men ej lyckats - ngn som vet??
MVH
Ubbe
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

De är ungefär likadana... det nya kortet är en nyare modell
Oki - Tack för det
Ubbe:

Dom är absolut inte likvärdiga. GeForce FX 5200 U är ett sämre kort än det du hade.
Visserligen finns det skillnader beroende på korttillverkare, men chipsetet som sådant är inte likvärdigt.
Jag tycker att det är rimligt att dom sätter i ett kort som är likvärdigt eller BÄTTRE .. absolut inte ett som helt klart är sämre .. Skillnad i FPS i några klassiska spel följer:

Quake 3 Arena: 14 mer FPS med ditt gamla kort.

Unreal Tournament 2003: 23 mer FPS med ditt gamla kort.

Battlefield 1942 - Secret Weapons Of WWII: 21 mer FPS med ditt gamla kort.

Call Of Duty: 45 mer FPS med ditt gamla kort.

Warcraft III - The Frozen Throne: 18 mer FPS med ditt gamla kort.

Detta är ett axplock ur några kända titlar .. Som du ser varierar det kraftigt, men den gemensamma nämnaren är att SAMTLIGA spel fungerar sämre med det billigare budget kortet dom har satt i din dator.

Märk väl, att GeForce Titanium 4600 var när det kom det värsta bästa kortet man kunde köpa.
Om denna service är ett garanti jobb, så är det rimligt att dom ersätter kortet med ett annat High-End kort.. och det MINSTA man kan begära är ett som åtminstone är BÄTTRE än ditt gamla .. Vill du har mer information, fråga här i forumet ..

Mvh
Annons
>>>Los Love.
Tack för svaret, har i princip kopierat det du skrev o mailat det till företaget, vi får väl se vad som händer.
MVH
Ubbe
hmm de där FPS:en är ju en fis i rymden enda som kan vara bekymrande är väl Call of duty eller Unreal... men det är då om du har en fps under 50 och det har du nog inte...

kolla Fps:en på quake 3, hur stor är skillnaden på om du antingen får 300FPS eller 286 FPS när du inte märker någon skillnad förens det är nere i 50 FPS...

Sen så har ju FX kortet nyare GPU än gamla TI kortet vilket kan ge dig bättre effekter... Men men är du FPS jägare så jaga på... trycker det är en skitsak så länge spelen är spelbara utan att hacka.....

Det är bara vad jag tycker.... kom igen nu vill dra igång en diskusion.. ;)
>>>Rob, jo du kan mycket väl ha rätt i sak, att det inte skiljer så mycket, men att byta ut ett kort till ett, även marginellt, "sämre" tycker jag är fel bara tveksamheten om det är sämre räcker ju för att inte nöja sig tycker jag.
Lite mer kund orienterad borde man ju vara. Det är ju inget litet företag vi pratar om här.
Tycker jag har ganska bra på fötterna för att driva det här ganska långt om det behövs *L*
//Ubbe
vad kostar de här korten?
Ubbe: Ingen orsak, hoppas du får dom att skärpa sig. Om du vill läsa mer om dom olika chipseten så finns all information man kan önska sig på --> http://www.tomshardware.com/ <-- samt på --> http://www.digit-life.com/ <--

Rob: Visserligen är skillanden inte enorm, men beroende på systemet i övrigt så kan den vara nog så irriterande.
Till saken hör att jag visserligen inte har någon aning om vilka rutiner och avtal företaget som sålde hårdvaran till Ubbe har ... MEN .. i dom hårdvarubutiker jag har arbetat så krediterar leverantören inköpskostnaden för varor som man returnerar pga fel. (Om dom ej kan byta ut dem, t.ex. för att produkten inte går att få tag på längre)
Det betyder att om Ubbes butik har samma rutin, så får dom förmodligen ett par tusen MER i kreditering, än vad dom spenderar på Ubbes utbyteskort .. Detta eftersom ett Ti 4600 var mycket dyrt när dom såldes .. emedan ett 5200U är ett billigt budget kort ..
Detta skulle iaf gjort Mig upprörd .. om det var jag som var konsumenten i sammanhanget ..
Hmm?

Prövat kylflens eller fläkt?
Bubben: Jag förstår inte det här inlägget
Menar du om jag har provat kylflänsar och eller fläktar rent generellt, eller till nånting specielt. Eller undrar du om någon slags jämförelse mellan Ti 4600 & 5200U kortens flänsar och fläktar ??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem