Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Utbildningar?

Utbildningar?

hej
jag undrar om det finns utbildningar som man kan köpa sig in på här i sverige?? tex om man inte har bra betyg o komma in med så kan man köpa sig in istället någnn som vet något om det?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Det finns inga högskolor mot betalning som ger faktiska akademiska examen. De olika betalutbildningar som finns tillgängliga brukar ge diplom.

Djuret: Du får nog satsa på att antingen plugga upp dina betyg på komvux eller satsa på högskoleprovet.
Precis som Telmundo skrev så kan du ju göra högskoleprovet, för det kan man väl söka in på? Så att det gäller, fast gymnasiebetygen inte är i det bästa laget.

För när man kollar på intagnigspoäng så står det även högskoleprovet. Men att komma in på juristlinjen, tror jag kräver 1.9, 2.0 om jag inte missminner mig. Det är det inte många som når upp till.

En "normalbegåvad" människa brukar väl ligga runt 1.0.

Dock så är jag osäker. Någon med mer kunskap om detta? Jag har kollat runt lite, och det verkar ju finnas hyfsat med välutbildat folk här på IS.
Vet inte om man kan kalla 1.0 för normalbegåvad. I så fall skulle inte många komma in pga högskoleprovet. Man bör ligga på iaf över 1.2 för de utbildningar med lägst intagningsnivå. De mer populär kräver oftast 1.6 och högre, dvs Chalmers, KTH mm. Läkarutbildningarna kan ibland kräva över 2.0 vilket man kan uppnå genom arbetslivserfarenhet.
Kan tänka mig att det för juridik krävs ett resultat på närmre 2.0 eftersom juristlinjen inte finns på så många ställen.
Ett alternativ är ju att börja söka enbart kurser och hålla sig till de mindre högskolorna om poängen inte räcker till. Ingångskursen till juridik "Juridisk översiktskurs (JÖK)" finns ju på de flesta högskolorna och borde inte kräva så höga poäng. Då får man också känna på om det där med juridik är något som passar en. Man måste ju börja någonstans.
Annons
Telamundo, tack för upplysningen!

Det där med utbildningar är inte min största talang om man säger så

Men jag hörde bara det någosntans att genomsnittet låg runt 1.0, men det kan ju hända att den jag hörde det ifrån, inte var speciellt påläst i ämnet.

Men jag tror det var på Expressen jag läste det, att det är bara ungefär 2-300 st per år som får 2.0, är inte säker på det exakta antalet, men mycket få var det i alla fall, och så många fler med 1.9 fanns det inte heller.

Själv har jag aldrig gjort högskoleprovet, så jag vet inte riktigt hur det exakt går till, men de personer som jag pratat med säger att det är väldigt påfrestande, med tid och att man får beräkna hur man ska fördela tiden med mera. Det verkar handla mycket om uthållighet och annat, och inte endast "kunskaper".

Red: Jag har nu kollat, och hittade Expressen artikeln ( http://expressen.se/index.jsp?a=724286 ) och det är 34 000 som gör högskoleprovet varje år, och runt 1 % får 2.0, vilket innebär 340 st.

Det räcker inte med 2.0 för att komma in på t.ex Läkarlinjen, det är som lotteri, dem får lotta vilka som kommer in, har jag för mig att jag läste i DN. Därför söker sig endel till Danmark.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem