Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Djupt imponerad

Djupt imponerad

Vill inte ta upp plats på dator kategorin, så detta får hamna här istället.

Visst blir man imponerad om man har följt en av de senaste trådarna på mämnda kategori. Att det kan finnas så mycket kunskap hade jag ingen aning om, det ni skriver är för mig som att läsa hebreiska, vilket jag naturligtvis inte kan det heller. Över 1000 besök på ett par dagar är också imponerande, undrar hur många som liksom jag följer tråden utan att fatta ett dugg

Men samtidigt så funderar jag på om man inte genom att kunna så mycket, också skapar en mängd problem, som vi "okunniga" aldrig ställs inför. Har också förstått att behovet av dataexperter måste var enormt.

Synd man aldrig valde det ämnet under sitt arbetsliv, då hade man kunnat suttit hemma och jobbat nu, istället för att leva pensionärs liv.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad jag har läst så är det personer med inte så mycket kunskap som råkar ut för problemen, kanske beror det på att de inte vet vad de gör för fel eller att de tycker det är för krångligt att lära sig hur en dator fungerar osv, jag vet inte men eftersom du skrev "Men samtidigt så funderar jag på om man inte genom att kunna så mycket, också skapar en mängd problem, som vi "okunniga" aldrig ställs inför"
Om något i min dator går fel så ser inte jag det som ett problem, utan en utmaning. Oftas så är det inte heller något problem för mig för att jag har kunskapen , därav inget problem.
Vi säger att vi som sitter inne med kunskapen försvinner eller inte hjälper "de" som då får problem, vad händer då?
Finns det plötsligt inte några problem då? Eftersom "vi" med kunskapen inte har vart där i tråden
De ggr någon av oss med kunskap får problem som vi inte kan lösa, vilka vänder vi oss då till? Då är vi i samma situation som "de" som inte sitter inne med kunskapen.
Sen håller jag med till viss del att "vi" med kunskapen "råkar" ut för problem som vi kanske inte hade stött på om vi inte visste.
Ungefär som "svenssons" är lyckligt ovetande om vem el. vilka som går beväpnade runt om i landet.
För de som jobbar som polis, väktare & ordningsvakter mm har fått ett öga för att se vem å vilka och vilken organistation de tillhör. Jag talar av egen erfarenhet efter 9år inom rättsväsendet där jag många ggr inte vill veta.

Jag är inte upprörd inte heller känner jag mig träffade inte heller sårad eller på något sätt stött. Förstår dock inte hur man kan välja att vinkla in på ett negativt spår genom att skriva som du gjorde
Det är inte så fruktansvärt krångligt men det krävs tålamod och åter tålamod för att lära sig och inse att en dator inte är fullkomlig, inte heller perfekt för det är människan som ligger bakom allt.
Oftas är det handhavande fel ;)
Eller som min gamla lärare sa i nätverkslära
"Ett nätverk utan andvändare är ett fullt fungerande nätverk"
Hoppas du inte missuppfattade mitt inlägg, meningen var att som rubriken säger, tala om att jag verkligen är imponerad!!

Alla vi som inte kan något, är naturligtvis väldigt tacksamma att ni finns, och för den hjälp ni kan bistå med, men för egen del känner jag att man skäms att fråga om saker, som man känner kan vara ett bevis på hur okunnig man är.
Nej nej jag missuppfattar inte :)
Micke, fråga fråga fråga sluta aldrig att fråga. Jag har inte lärt mig allt för egen del, utan för att lära andra också.
Inte ska du skämmas om du inte vet. Det är mycket jag inte vet men så tar jag reda på det , fast ibland känns det som om det finns personer som inte orkar leta reda på svaren utan lägger det på andra.
För jag sitter inte inne med alla svaren utan jag läser mig till det, alltså kan andra också göra det.
När man 2min efter en fråga är postat har hittat svaret undrar jag om de överhuvudtaget vill lära sig något eller bara för sitt problem löst, så de kan fortsätta och nästa gång fråga igen!?

I min ögon är man dum om man inte frågar. Dum är den som vet svaret och inte svarar
Keep on asking

godmorgon
Annons
Just detta är problemet, att anse sig skämas. om att fråga om hjälp.

ingen har 110% kunskap om vad som komma skall.
att inte fråga är ett större problem

meningen som snurrade runt i barnprogrammen

frågar man inte så får man inget veta

är i högsta grad aktuell

och är alltså en av anledningarna att ni skall fylla i edra profiler
med bra information om vilka hobby´n ni har osv

med den sammlade kunskap som finns här i detta forum
så kan alla bidra med något, om man bara vågar ställa frågan först.
Jag håller med dig Micke när du skriver "problem, som vi "okunniga" aldrig ställs inför" Detta är till stor del riktigt. Jag träffar i mitt arbete dagligen användare som har mycker ringa kunskap om datorer. Däremot har de ofta god kunskap om det program som de använder. Jag träffar också anv. som anser sig ha goda datorkunskaper. Den senare kategorin är de "värsta" anv. (upptar mest supporttid).

Sören Kirkegaard beskriver på ett mycket bra sätt vad/hur det är att hjälpa.

/Claes

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är,
och börja just där.

Den som inte kan det
lurar sig själv
när han tror att han kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,
men först och främst förstå det hon förstår.

Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andra
istället för att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.
Här är en som är nyfiken o frågvis t o m ifrågasättande ibland, har alltid varit annars får man inget veta, har lärt mig mycket på grund av detta.

Jag måste säga att här på IS finns otroligt mycket kunskap inom många områden även om man inte alltid håller med .
Jag är inte så värst duktig inom datans värld men tycker det är roligt, läser det mesta som skrivs här om olika problem o lösningar o måste säga att det har hjälp mig ibland att komma till rätta med saker jag inte har fattat.
Men som tur är har jag en son som är väldigt duktig så vid större problem är det han jag ringer o vips så fixar han det.

Jag tror att det beror på att man är rädd för att göra fel därför vågar man inte själv. Men trägen vinner som dem säger, det är bara att försöka om o om igen eller att fortsätta att läsa om o om igen. Visst ibland står det ord som man inte fattar el vad som menas det är nästan så att det står dum i pannan på en.

för all hjälp o fortsätt att vara kunniga ni som kan.
Jag har jobbat 15 år som dataansvarig på flera företag och ställdes då dagligen inför frågor från användare. Jag hade det lätt tack vare att jag kände mina användare och kunde ge dem hjälp utifrån deras nivå. Här är det betydligt svårare eftersom man inte vet nivån på den som frågar.

Kanske kunde man göra ett litet frågeprov som visar vilken nivå man befinner sig på. Det är ju väldigt svårt att själv bedöma.
I vilket fall som helst så ser man ibland svar från självutnämnda förståsigpåare som förordar att blåsa rent disken och ominstallera så fort något krånglar. Jag har behövt göra en ominstallation av windows en(1) gång under mer än 10 år pga att något krånglar. Det går att lösa det mesta utan så drastiska åtgärder om man vet någorlunda vad man sysslar med.

En annan viktig sak är att vara selektiv vad man installerar för program i sin dator. Många program installeras för att starta varje gång datorn startas. Detta är ett gissel vill jag påstå. Dels tenderar de att krocka sinsemellan och dels tar de upp starttid och minnesplats. Det är ofta bättre att låta dem starta när man behöver dem. Det tar lite längre tid den gången men det har man igen mångfalt i att datorn funkar bättre totalt sett.
Detta är min uppfattning och jag påstår inte att jag har rätt men det har funkat för mig.

Ett annat tips är att verkligen se över de program som är installerade i datorn och fundera på om man verkligen behöver ha dem installerade. Ta bort program som laddats in bara för att det kan vara bra att ha, men som sällan eller aldrig används.
Ett tips till tipset ovanstående skribent talar om
Använd StartupMonitor.exe
http://www.mlin.net/StartupMonitor.shtml
Tompaxox:

Vilka självutnämnda förståigpåare är det som rekommenderar att blåsa rent disken och ominstallera?
orelevant

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem