Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Datorn låser sig

Datorn låser sig

Jag har ett problem med min dator som antingen kan låsa sig totalt eller så stänger den av sig och startar om. Ibland dyker det även upp en bluescreen istället för att den startar om.
Felmeddelanden jag har fått på den vackra blå bakgrunden är IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL
Tipset som har stått där är att jag skall prova att byta grafikkort. Detta har jag gjort utan större framgång. Jag passade även på att göra ominstallation av Win XP Pro och då fungerade det riktigt fint i en och en halv dag ungefär.
Kan det vara nån skit som kommer från den andra hårddisken som sitter i burken som inte hade "aktiverats" innan jag öppnade nåt särskilt program eller dyl?
Jag kan ju också tillägga att då jag gjorde ominstallationen satt fortfarande det tidigare grafikkortet i.
En ytterligare sak som kanske kan vara bra att veta är att har datorn väl hängt sig eller startat om sig ett gäng gånger så kan den gå en hel dag utan några som helst bekymmer.

Alla tips och idéer mottages tacksamt!!
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Det ser ju ut som om du skall ha någon konflikt i IRQ delningen. Har du verkligen varit inne och kollat konflikthanteringen, har du inga frågetecken där? eldyl.
att den startar om beror nog på att du har det förvalt att den skall göra så vid konflickter.
Nej jag kan inte hitta några konflikter. Detta IRQ-meddelande dök mest upp innan ominstallationen. Nu tänds det oftast bara upp en blåskärm så snabbt att jag inte hinner läsa innan omstart. Den startar upp och meddelar att "ett allvarligt fel inträffade" när jag har kommit in i windows. IRQ-felmeddelandet kom förut precis när datorn hade börjat läsa från disken och ladda windows.
Nu är det mest så att datorn antingen startar om på tidigare nämnda sätt eller så fryser bilden och det går inte att göra någonting annat än att trycka på reset-knappen.
du kan kolla in här och följa länken felsöka XP
starta upp i felsäker läge osv
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=/directory/worldwide/sv/wind
ows/xp/default.asp
Annons
Det där är ett fel som kan ha ungefär 1 miljon olika lösningar om man använder google så får man reda på det... det kan vara inkompatiblitet i olika hårdvara eller drivrutiner som inte gillar varandra eller så är hårdvaran trasig...

Morsans sambo fick det de sluta med ny dator eftersom felet låg kvar i moderkortet och pajade varje ny hårddisk man stoppa i...

i enkelt utryck så har hamnat i en oändlig loop...

finns endel tips hur endel har löst det om du googlar runt lite..
Det blir bra många treffar ja men vilken är rätt??
Det problem som jag har kommit i kontackt med tidigare är
detta.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;311466
annars så tror jag att man kan spåra problemet i errorloggen
om man aktiverar den.
hade samma fel ock det va en vanlig åkomma på min gamla maskin en compaq p3 733 o kondingarna runt processor hade börjat läcka det va bara att byta sen va det biff igen
Hej Andreas.
Du säger att du får blåskärm, detta händer oftast när man har skador på hårdisken. Vissa sektioner kan har tagit skada. Om man gör en ominstallation , så kan man klara sig ett par till flera dagar, sedan återkommer felet. Du kan gå upp på tillverkarens (för hårddisken) hemsida. Dom brukar ha program för felsökning. Där kan du får svar på om disken är skadad. Är det en äldre IBM, så är chansen stor, att den inte är rigtigt frisk.

Lycka till
Gt.
Tack för alla förslag!
Det var dock inget fel på hårddisken. Åtminstone inte enligt diagnostikprogrammet jag körde.

Jag hoppas nu ändå att jag har kommitt ett steg närmare lösningen. Dockningsstationen till min SonyEricsson P800 hade jag inkopplad i en USB-port. Jag inaktiverade denna och det verkar faktiskt som att detta kan ha hjälpt. Har inte kört så länge ännu, men ännu funkar det fint i alla fall.
Det konstiga var att ingen konflikt registrerades i enhetshanteraren.

Nån som har nåt tips på hur jag kan få det att funka om det nu är detta?

Ett länktips passar jag på att ge er också:
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040321_felsoka_dator.ph
p?page=1
Skivan man hänvisar till här med alla små testprogram var väldigt käck för att testa hårddisken bland annat!
USB anslutning till din SonyEricsson kör/delar förmodligen
på en irq som kan ge dinn typ av fel , kolla i system enheter
USB vilken irq som du använder och prova att ta en annan.

får göra ett passus direkt när jag läste mina anteckningar.
sync funktionen till PDA-er bör inte vara aktiv vid avstängning.
alltså att man slår av och på den bara när man behöver den.
den vill ju annars gå som en tjänst i bakgrunden.
Kan vara en grej att testa.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem