Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Datorn låser sig

Datorn låser sig

Jag har ett problem med min dator som antingen kan låsa sig totalt eller så stänger den av sig och startar om. Ibland dyker det även upp en bluescreen istället för att den startar om.
Felmeddelanden jag har fått på den vackra blå bakgrunden är IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL
Tipset som har stått där är att jag skall prova att byta grafikkort. Detta har jag gjort utan större framgång. Jag passade även på att gö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Jag testar och kör den inaktiverad ett tag och aktiverar den när jag behöver det, så får vi se vad det leder till.
Tack för visat intresse i frågan!
Jag uppdaterar intresserade med hur datorn beter sig.

Tidigare sa jag ju att allting liksom "frös" på bildskärmen. När detta hände lös dioden till hårddisken med ett fast sken.
Detta var en gammal IBM-disk på 30 Gb och efter vad jag förstod så är inte dessa diskar de mest pålitliga.
Därför testade jag att installera om windows på den andra disken som sitter i datorn. Detta är en Maxtor på 80Gb som är drygt ett år gammal. Följdaktligen kör jag nu då systemet på D:

Samma fenomen uppstår nu också. Bilden "fryser" och hårddiskdioden lyser. Skillnaden nu mot IBM-disken är att efter en tid kanske 30 sekunder eller nåt sånt så lossnar det och det går att köra på ett tag till.
Även små kortare "frysningar" på några få sekunder uppstår då och då.

Känns inte som att det bara är hårddiskarna som strular. Moderkortet kanske kan ta och hälsa hem, eller var skall jag fortsätta nånstans?
Installera om allting inte installera nytt på D:
funkar inte det så börja rycka hårdvara...
Annons
http://www.internetstart.se/guider/dell_sverige.asp
kan det vara minneskortet som är fel sort?
vilka processer körs på maskinen när den hänger sig.
kolla med ctrl/alt/del.
är maskinen så gammal att det tar lång tid att skriva cachen?
eller är det en ny dator.
har det första felet upphört?
så vi är inne på någott nytt nu?
Svar på Göckes inlägg:
Problemet med omstartningar och blåskärmar har upphört i och med installationen. Frysningarna däremot är likadant som tidigare, med skillnad av att de nu ibland släpper efter ett tag. Det gjorde det inte tidigare.
När datorn har hängt sig får jag ingen respons när jag trycker ctrl/alt/del. Det enda jag kan göra är att trycka på reset.
Datorn är ungefär 1,5 år. Processorn som sitter i är en AMD Athlon 2000.

Svar på Robs inlägg:
Jag borde kanske testa att installera om och sätta Maxtordisken som c:. Kan det kanske vara IBM-disken (c: och master) som spökar även om jag kör systemet på Maxtordisken (d: och slave)??
Andreas K , tabort IBM-disken helt on kör bara med maxtordisken som c:
om det är fel på IBM-disken så kan du försöka få
garantiutbyte på den. de har haft en del värmefel på dem.
glöm inte att det är Hitaschi som har tagit över IBM-diskarna.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem