Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hur pålitliga är termometrar ?

Hur pålitliga är termometrar ?

Ja det är en fråga som hänger ihop me tråden fjärrvärme , nu fick jag låna en termometer av hyresvärden som ska vissa precis hur värmen är har fått låna den några dagar å han sa att jag skulle mätta på olika tider i olika rum , det jag blir väldigt fövånad över är att den vissar på dryga 21 grader , i sovrummet å ca 22 grader i vardagsrummet , mycket märkligt då man fortfarande fryser både fötterna å händerna är iskalla . Men känner den termometern av i fall det blåser in från fönstren ?? och som sagt hur pålitliga är såna ?? Det är en DTM - 20 Alnor termometer , nån som vet nåt om dom ??
Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag känner inte till just den termometern men antagligen är det ett så kallat "proffsinstrument" och då borde det vara ganska så rättvisande.
Några tiondelar eller halv grad kan det ju skilja på men det är ju i samanhanget oväsentligt, då är det viktigar att man mäter på rätt sätt.
Drag känner den ju inte av på annat sätt än om det är kall luft som kommer in, då sjunker ju temperaturen just där.
Det finns ju anvisningar på hur man ska mäta temp i ett rum, det utgår jag ifrån att vaktmästaren visat dig.

Det kan väl inte vara så att du fått dålig cirkulation i händer och fötter, då brukar man ju uppleva att det är kallt.
En billig digital termometer från t.ex Clas Olsson brukar också visa väldigt precist ifall du vill kolla med en annan.
Vad visar din egen termometer? Visst man kan kalibrera en sådan termometer du fått låna så den visar önskesiffror.
Men för att ditt tvivel skall undanröjas, låna en termometer av grannen eller gå in till grannen och mät. Då ser du om det är samma differans som mot din egen. Du kan kolla med hyresgästföreningen om dom kanske har en termometer du kan låna. Bara för att undanröja tvivel å felaktigheter.
Om termometern har en känselkropp som du kan stoppa ner i vätska kan du ju prova med smältande is eller snö, där har du 0 grader.
Det måste vara ren snö och is som är fritt från salt och annat otyg.
Annons
Nje det tror jag inte att jag har ( dålig blodcirkulation) han visade bara att den ska ligga mitt i rummet så finns det en slad på den me nån metall pipa typ som man ska höja lite då å då , min tremometer visar 15, 16 högst 17 grader så det är stor skillnad . Hur som helst så har den börjat bete sig väldigt konstigt siffrorna hoppar väldigt mycke så jag ligger på 50-70 grader har lite svårt att tro på det hade nog inte mått så bra ..

Jag ska se om nån av grannarna har en termometer , hyresgästföreningen har jag gett upp iof så handlar det om en annan sak me dom är enna svikare , men ok i värsta fall får jag väl ta kontakt me dom ..
Tack för svaren
Detta svar fick jag från hyresgästföreningen då jag frågade om temperaturen inomhus och om vad som gällde.
Enligt de rekommendationer som finns skall inomhustemperaturen dagtid inte underskrida 18 grader och nattetid 16 grader. Hyresgästföreningen ställer som krav där vi förhandlar hyror att temperaturen dagtid inte får underskrida 20 grader och nattetid 18 grader.
Med vänlig hälsning
Sonia Gallo
Jurist

Hemma hos mig har jag stabilt 20grader sommar som vinter med en vanlig 100krs termometer. Är bara fötter och händer kalla men resten av kroppen varm är det nog dålig blodcirkulation.
Ok tack för infot nä det är inte bara fötter å händer vi fryser väldigt mycke å kommer det folk på besök så räcker inte tröjer till¨å inte filtar heller , så är det me den saken , inte ett dugg roligt när man vill ta det lugnt på kvällen å se nån film eller så . Nå ja dags att fixa mat det blir ju lite varmare när man står vid spisen å det är väl en kvinnas lott här i livet He He

Ha en bra kväll !
Då detta inte är en "vanligt" termometer utan mera ett proffs instrument kan du lita på att det visar rätt temperatur, visst kan de behöva kalibreras ibland men även om den inte är kalibrerade kan det som mest kanske slå på 0,2-0,5 ºC.
Detta refererar jag till att jag har jobbat med diverse sorter av kalibrering, av t.ex. temeratur , flöde, viskositet etc.
tror värdet ligger i detta området
Noggrannhet: ±2% av mätv. ±0,8 °C
Upplösning: 0.1°C
eller om man delar in dem i klasserna
Typ K: ± 0,1% ± 0,2°C över -100°C
Typ T: ± 0,2°C ±1D från –20 till +70°C
Typ Pt-100: ± 0,2% + 0,1°C + 1D Upplösning: 0,1°C från ±199,9
Det är märkligt hur värmen i lägenheten uppfattas, temperaturen visar ex 21 grader i rummet o ex 19 på golvet ändå så är golvet iskallt o när det blåser o graden kryper net mot noll så fryser man inomhus fastän att graderna håller vad de ska.
Om det skulle vara blodcirkulationen som är galet då måste alla som kommer hem till oss ha fel på den för alla säger att det är kallt tom husvärden ändå så visar temperaturen att det inte är kallt, mycket konstigt.
Så jag vet inte om man kan lita på deras mätningar, man får en känsla av att de gör allt för att slippa åtgärda det.
Hyresgästföreningen, vet inte vad jag ska tycka(är medlem än så länge).
De står på hyresvärdens sida i de flesta lägen, i alla fall uppfattar jag det så.
När man pratar inomhus temperaturer får mat tänka på att värmen stiger, det är därför man känner att det är kallare på golvet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem