Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Försäkringskassan...

Försäkringskassan...

Det är så man baxnar.....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,942929,00.html
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Javisst är det så man baxnar.
Att tabloidpressen slår upp på första sidan att en sjuk människa får sjukpenning. Det fick jag oclkså för ett år sedan när jag låg hemma med maginfluensa, men det skrev inget nåt om.

Eller är det så att du menar att att han är FÖR sjuk för att rätt till sjukpenning ?
Jag för min del kan inte se varför han rättigheter skall dras in bara för att han i sin sjukdom begått brott, om än ovanligt vidriga sådana.

/B
Man tror inte sina ögon. Det är väl bara i Sverige sådant kan förekomma...
Kan inte fatta att mina åsikter ofta går emot majoritetens, den här mannen skulle aldrig få sätta sin fot utanför fängelset, och då hade han klarat sig på sin dagpeng. Svider att våra skattepengar skall gå till sådant. Det han gjort kan aldrig rättfärdigas!!!
Annons
Micke03....här kan jag bara hålla med dig.
Ännu en vedervärdig brottsling som blir belönad på vår bekostnad.

Odjuret blir ju redan omhändertagen och får sina behov av mat och bostad tillgodosedda i finkan....ska nu vi skattebetalare också bidra till att han får 6000:- månaden - vårdavgiften = 4800:- att smälla på nöjen ?
De pengarna är mer än vad många pensionärer har kvar att leva på !

Man häpnar över rättvisan i samhället...nästan så man får kväljningar...

//Breeze
Bosse

Jag baxnar igen...................

Jag menar att en person som begått så grova brott har förverkat alla sina rättigheter och skall sitta inne på rättpsyk tills och om han blir frisk och därefter föras över till ett vanligt fängelse där han får tillbringa resten av sitt usla liv. Han kostar nog med pengar ändå utan att han skall uppbära sjukpenning..............
Jag ser det som att man enkelt kan ta parti i frågan. Men det som man ska ställa sig är av de tre kategorier som vi som Svensk kan vara.

Psykisk Sjuk
Brottsling
Frisk
(Finns ett gäng till jag vet och kombinationer av dessa)

Och är han sjuk så är det väl givet att han ska få ersättning från sjukkassan. Detta samställs ju som när micke03 är sjuk från sin dagliga sysselsättning, eller ?

Frågan är om han är brotsling eller Sjuk som kan ifrågasättas. Och han är SJUK det har försäkrkinskassan fått intyg på.

Sen kan man efter hans friskrivning ifrågasätta vad man ska göra, men det är en helt annan fråga.
Helsjuka regler som vanligt här i sverige. Man blir ytterst bedrövad.
Ingen ide att jag skriver mera för jag blir bara ilsken..
Hidden...
Sjukpenning är avsedd att klara sitt uppehälle även om man blivit sjuk.
Sitter man i finkan eller tvångsvårdas så får man sitt uppehälle tillgodosett, så då är sjukpengen lite värre att motivera.

Moraliskt sett, åtminstone som jag ser det är det vansinne att ge dömda våldsverkare sådana förmåner som sjukpeng. Det är ju ändå ett straff som blivit utdömt...inte sitter dom som frivilliga på nån rehabiltieringskoloni inte.

Tyvärr slutar inte förmånerna där....odjuren har en egen gräddfil till sjukvården också. Behövs medicinsk vård kommer dom till direkt..här existerar inga köer.
Man blir så less när jag hör mina patienter berätta om hur länge dom led innan de ex.vis fick en ny höftled, samtidigt som en bekant som jobbar på Hall anstalten berättar om hur brottslingarna behandlas med prioritet, vare det gäller medicinskt eller tandläkaren....på statens bekostnad såklart !

"Ett samhälle bedöms efter hur det behandlar sina fångar" heter en ramsa (devis?)
Det borde vara "Ett samhälle bedöms efter hur det behandlar sina sjuka, de som förslitit sig, sina skötsamma och sina fångar...dess medborgare"

Ett samhälle som behandlar drägget bättre än sina sjuka och svaga är ett verkligt sjukt samhälle, tycker jag...

//Breeze
Breeze, jag kunde inte uttryckt mina tankar bättre, undrar hur mycket hjälp flickornas anhöriga fått?
Men han är inte dömd till brott. Han är dömd för sjukdom !

Och att dömma homom till att kallas odur är ju inte en juridisk term utan snarare en bedömning om ett brott som flickorna blev orsakade för.

Han har givetvis inte mycket i samhället att göra och har absolut inte någon av mina sympatier.

Men tänk tanken att en morgon vaknar du med en rest av en dröm, en dröm där du begått ett brott. Eller snarare du kommer inte ihåg något. Dagen efter blir du dömd för brott. Enligt ditt resonemang sitter du där utan rätt till någon hjälp du är en brotsling.

Försäkringskassan betalar även ett uppehälle på sjukhus där man gör ett visst avdrag för omkostnader. Gör samma sak här. Ge honom en ersättning för att han e sjuk. Men gör ett avdrag för de ökade kostnader som samhället har på denna avdelning.

Men glöm inte att har är inte dömd för brott !

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem