Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Övrigt

Försäkringskassan...

Försäkringskassan...

Det är så man baxnar.....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,942929,00.html
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Hidden. Jag vet att han inte är dömd till ett brott, och rent juridiskt så ät det väl rätt så långt.
Men i mina ögon har de här två tjejerna inte dött en naturlig död. De har utsatts för någonting fruktansvärt, och om det inte är ett brott så vet jag inte vad som räknas. Han är inte dömd för ett brott, men han är dömd som skyldig, och jag kan inte anse att det han har gjort inte är brottsligt, oavsett hur sjuk han är!
Jepp. Klart att han gjort något fuktasvärt och i samhällets ögon är han en person som inte har mycket kvar att respekteras för. Men detta vi diskuterar är inte hurvida han har gjort detta dåd eller inte, Det vi diskuterar är om han ska ha ersättning eller inte när han är sjuk och inlagd på sjukhus.

Man kan ju inte ha en relavant skala i hur fruktansvärda brott man har gjort kontra hur mycket ersättning man får. Och vad jag tycker så är det helt klart.
Sjuk = sjukpennig.
Självklart så ska man inte ta ifrån någon hans rättigheter, MEN dessa personer ska inte ha några rättigheter, iaf inte många.
Annons
Hmm Per Ask,

jag funderar på att du dömmer en sjuk person till att inte ha rättigheter ?

Är nästa att dömma CP skada ? Tänk om denne person i sin värd av intryck som vi inte har en aning om, skadar en annan.
Då enligt dig förlorar han alla sina rättigheter ?
Hidden

Vi kanske ska ta bort brott som är gjorda under påverkan av droger också, dom kommer säkert inte ihåg vad dom gjort heller. Bättre att sjukskriva och rehabilitera ett rattfyllo som dödat nån med bilen än att döma honom till böter och fängelse. Alkoholism är ju också en sjukdom.
Men drog i sig är ju olagligt eller hur ?
Rattonykterhet också olagligt men den dag sjukdom blir olagligt i Sverige då kommer många att flytta.

Och visst är det rätt att behandla istället för bestraffa, speciellt bestraffning av sjuka.

Och under rehabiliteringen av den rattfulla kommer han givetvis få sjukkassa.
Hidden. Tack för en saklig diskussion, det är roligt att diskutera när man har så olika uppfattningar, och när ingen tappar fattningen så är det intressant att lära sig hur andra människor resonerar.
Kan inte påstå att du övertygat mig, och inte jag dig, men sådant är livet, det måste individer av alla sorter, och säkert hade vi kunnat finna många ämnen där vi är helt överens om vi försökte, det kommer kanske i en annan tråd.
Nja men vänta nu, är han inte dömd till sluten psykiatrisk vård? Dömd för att han är skyldig till brott, men han kan inte dömas till fängelsestraff för att han är sjuk. Skyldig till brott är han väl hur sjuk han än är.
Sjukpenning har man väl för att man är sjuk och inte kan arbeta och förtjäna sitt uppehälle. Men för oss vanliga gäller ju att betala för boende och mat. Den här killen har ju sitt boende klart ett tag framöver, han behöver ingen sjukpenning.
Micke03 Tack själv. Jag tycker det är roligt att sätta saker på sin kant innan man som så många gånger bara häver ur sig saker. Jag tycker att det är intressant att få igång diskussioner som denna.

Och i grund och botten vill jag heller inte att denna killen någongång ska se utsidan på en anstalt eller fängelse.

Mitt sista inlägg är att om man är dömd till sluten psykvård som denna kille är och han efter han är vårdad från sin psykiska sjukdom kommer han inte vara dömd för något brott såvida inte han har särskillda utskrinvingskrav. Han går när han e frisk mao. Och detta kan ju ifrågasättas om man kan vara så sjuk under en period av sitt liv och aldrig få ett återfall. Psykvården idag där man behandlar människor hemma fungerar inte som det var menat. Folk tar inte sina mediciner när de känner sig bra. Och det är just detta som är så sorgligt. Många sitter i sin ensammhet i djupa depressioner och mår inte alls bra. När släkt och vänner sedan startar medicineringen igen kommer ofta denne knappt komma ihåg tiden av depressionen. Huruvida vårat fall kommer sitta hemma med medicinering så hoppas jag i alla fall att han tar sin medicin för resten av sitt liv.

Usch ja....jag tycker att rättsväsendet i landet är vidrigt.

Bara för att den här "kannibalen" nu bedömts som psykiskt sjuk så har det inte begåtts något brottsligt.
Det är väl lika brottsligt att mörda någon om gärningspersonen är kärnfrisk eller har tomtar på loftet....fråga offret (om man nu kunde) om dom tyckte det var OK att dom blev mördade bara för att gärningspersonen var mentalt störd.
Och varför inte fråga de anhöriga (nu var det fostersystrar så det uppstår säkert konflikter) till brottsoffer vad dom tycker...

Ny vet jag att rent rättsligt ser man inte så här på saken, antingen är man brottsling eller sjuk, inte bådadera.

Rättvisan är i fullkomlig otakt med vad många tycker...ett brott är ett brott och man ska inte slippa undan straff, vare sig man är sjuk eller ej.

Hidden....min bestämda åsikt är att man kan bara inte behandla dräggen bättre än befolkningen i övrigt. Och med drägg menar jag de odjuren som mördar, lemlästar eller på annat sätt våldför sig på oskyldiga offer. De ligger liksom i en annan klass än killen som går mot röd gubbe eller kassörskan som smusslar undan nån hundring för att kunna köpa en födelsedagspresent till sitt barn...
De sitter inlåsta, javisst...men de ska minsann inte ha några andra förmåner än mat så de överlever, en viss sysselsättning och tak över huvudet.
Att ge dom pengar så att de kan "leva loppan" med nya cd skivor, dataspel, tidningar och allt vad som kan tänkas tillåtet är som att spotta våra pensionärer, handikappade och sjuka i ansiktet.
Ja...just dom som har det svårt att få sina knapra tillgångar att räcka till det nödvändigaste i livet....är dom inte värda MER än ett odjur som mördat och lemlästat oskyldiga offer. Dom hade varit i behov av dom pengarna för att förstärka sin kassa....för dom förtjänar det !

Tack för mig i detta ämne
//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem