Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Oroande nyhet eller skitsnack?

Oroande nyhet eller skitsnack?

En kamrat till mig berättade idag en intressant nyhet som jag inte hört tidigare. Golfströmmen har enligt vissa (ganska avancerade) uppgiftslämnare stått stilla i ca 10 dagar.

Händelsen skulle ha skett för ca 3 veckor sedan. Myndigheter/regeringar har tydligen tystat ner den här nyheten för att slippa panik bland medborgarna.

Om detta skulle stämma så kan vi inte längre tvivla på globala förändringar i vår atmosfär och en åtföljande istid. Några kommentarer?

EZ
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Hoax hoppas jag
då undrar jag hur det kan va så jäkla varmt här nu för det skulle nämligen ha blivit iskallt.

Golfströmen är det som ser till att sverige har det klimat vi har och det borde märkas väldigt bra om den stod still då djur och annats kulle uppföra sig konstig toch även att vårt väder skulle bli ordentligt kallt och inte så varmt som vi har det nu.

och så skulle det bli väldiga stormar osv eftersom det skulle påverka hela jorden om den stod stilla inte bara lilla svedala.

Men att den håller på att vända eller vad den nu gör det är ett faktum men inget som händer innan det här århundradet är slut.
Den har minskat i sin strömhastighet med 25% och ändå blir det varmare
Dom började mäta år 1759 så det tar sin tid.Men varför blir det varmare.?

Personligen tror jag inte någon begriper någonting.Det är spekulationer
allting.Sen har vi nyhetsmedia som inte missar något som kan skrämma upp oss och sälja lösnummer.
Annons
Jag tror inte att den har stannat av så abrupt, vilka skulle dessa avancerade uppgiftslämnare vara? Men en oro för vårt klimat är nog befogat på lång sikt man får sig en tankeställare skulle golfströmmen avstanna skulle det bli avsevärt kallare på våra bräddgrader men det tror jag inte att vi behöver uppleva. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=494706

xyz.
Jag hörde också nåt konstigt..

Det börjar tydligen spekuleras i vad det var som smälte isarna under istiden..!

På den tiden fanns det inga avgaser eller ozonhål..

Nja, Rob.

Det är väl så att pga att det är så varmt här uppe så smälter isarna uppe vid nordpolen.
Då tillförs en massa kallt vatten som sjunker nedåt och tvingar det varma vattnet uppåt på något sätt så att golfströmmen (en djuphavsström) inte orkar och rent utav stannar.
Väldiga stormar, översvämngar svår torka och skogsbränder har blivit 5-10 ggr vanligare de senaste åren jämfört med hur det var för 50-100 år sedan.
Vanligare kommer det att bli och jag tror inte att istiden kommer från ett år till ett annat.
Läget förvärras nog gradvis från år till år.
Allting går väl i cykler, så att det blir varmare var 10 000:e år för att sen bli kallare igen. Det sker ju en massutrotning var 200 miljoner år eller så. Jag tror att oron för klimatet är obefogat, som sagt - allting går i cykler.
Asså, jag tror att ni missar själva poängen. Min kamrat deltog i någon typ av kurs. Där fanns också en marinbiolog (?) tror jag att det var. För henne var fakta kring Golfströmmens avstannande ingen nyhet!

Det som jag blir helt förbluffad över är i så fall varför allmänheten inte fått veta något?? Det här borde rimligtvis vara ett världsscoop? Det har i modern tid aldrig tidigare hänt att Golfströmmen skulle ha stannat. Om detta skulle upprepa sig så medför detta vissa allvarliga implikationer.

För det första att förändringarna i jordens balanssystem går mycket fortare än vad t o m forskarna trodde. Att redan vår generation kan drabbas av allvarliga massolyckor beroende på detta (och inte näst nästa generation) och att det senaste topmötet för första gången verkligen handlade om dessa problem. Det har aldrig på allvar skett tidigare. M a o politikerna vet något som vi antagligen inte gör och det stör mig.

EZ
Här finns mer info om Golfströmmen:
http://www.snf.se/verksamhet/klimat/golfstrom-sant.htm
EZ:

The truth is out there...(Arkiv X)


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem