Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Borderline

Borderline

Mn första tjej jag träffade hade tydligen borderline och jag hoppades hon skulle bli frisk från detta men tydligen hjälpte inte terapin och psykoanalysen!!!

Hur blir hon frisk fån denna ENORMT hemska sjukdom och vad kan man göra åt den???

Jag har väntat i MÅNGA år!!!

Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3

Det är inget beteende om hon har fått diagnosen borderline.
Enligt DSM-IV är borderline en personlighetsstörning.

Bäst och mest info får du nog här, då det handlar om borderline
http://www.borderline.nu/nuke/
Det betyder m.a.o att hon förevigt kommer vara psykistkt störd eftersom det bl.a är ärftligt???

OMG..då var det nog bäst att det blev som det blev!!!

Men trots allt så räddade jag livet på henne....

Så där gjorde jag en BRA sak!!!

Sen kan hon TRO vad hon vill!!!

Jisses!!!



Nu vet jag bättre och närmare!!!

MEN man HOPPAS ju in i det sista att det ska fixa sig....och att man kan hjälpa till att lösa situationen...
Klart du gjorde rätt som räddande henne.
Men eftersom hon har en personlighetsstörning är inte hennes världsbild riktigt lik en "frisk" persons. Därför går det inte att på ett enkelt sätt hjälpa.
Den där gråzonen ser hon inte utan det är svart el. vitt.

För din egen skull, lägg det inte på dina axlar.
Du ska ju orka med ditt egna liv, inte två liv
Annons
Huckleberry för att du är så empatisk och insiktsfull i saker!!!

Det är jättesvårt att slita sig från någon man har djupa känslor för oavsett hur hur lång tid det har gått, men när man får lite djupare insikt så inser man att personen man har haft känslor för kanske är väldigt sjuk för resten av livet och att man är maktlös och inte kan hjälpa den personen och då får man en helt annan syn på saken!

Det gör ont som bara den , men det måste man nog leva med..tyvärrr och även fast man vill hjälpa den personen kanske man inte har den kraften eller man kanske helt enkelt bara måste släppa taget i bland!?

Det löser sig nog!

Hej Bubben.

Du skriver "första tjej", betyder det att ni inte har ett förhållande nu?
Är du 100% säker att diagnosen är korrekt? det finns nämligen andra diagnoser med delvis samma symtom och till viss del beteende.

I alla fall, borderline är som tidigare skrivits något man inte blir av med i första taget, egentligen är borderline ett gammalt begrepp. Numer heter det emotionell instabil personlighetsstörning.
Det finns faktiskt en del framgångsrika behandlingar som hjälper vissa, men det beror helt på förutsättningarna, tex ålder, misssbruk, kontaktnät, tidigare behandlinsresultat mm.
Generellt brukar inte antidepressiva antidepressiva läkemedel ha så stor effekt, det hör liksom till sakens natur. Men det har utvecklats en metod som heter dialektisk beteendeterapi som visat sig ha goda behandlingsframgångar, även om det kräver mycket av patienten.

Även om många kommer att ha stora problem i livet finns det ändå många som med tiden får mindre ångest, lättare att kontrollera sina impulser, blir mer medvetna om hur dom tänker, känner och fungerar och vet när det är dags att söka hjälp osv. Men visst, som närstående är det ofta väldigt påfrestande, vilket oxå hör till störningens natur.

Det finns mycket att läsa om detta på internet, och som närstående är det kanonbra att läsa på om detta då dessa personer väldigt ofta är manipulativa, växlar i stämningsläge, skadar sig själva, för över mycket ångest på sin omgivning, lägger/ger skuldkänslor på sin omgivning, allt detta på ett oftast helt omedvetet plan.

Ser att klockan är mycket, så nu ger jag mig. Har arbetat en hel del med ovanstående patienter, så fråga på om du undrar något. Tycker att just borderlinebegreppet och personlighetsstörningar är ett intressant område.
Ja, jag är 100% på att diagnosen är korrekt!

Sen vet jag inte om det är så intressant egentligen?

Jag tycker mest att det är tragiskt!


Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem