Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tinitus

Tinitus

Hej
Är det någon som lider av dessa örontjut, och som har något botemedel?
Jag drabbades för ett år sedan av detta, efter att en mobiltelefon, plötsligt gav ifrån sig ett mycket högt och skarpt ljud. Fick även hörselnedsättning på det öra som jag höll telefonen emot.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Botemedel vet jag inte men jag funkar bättre med massage och att få bort spänningar i axlar och nacke vilket kan förvärra saken. Akupunktur kan fungera riktigt bra på vissa.
Jag har tinitus, fast det är inget pipande, utan mer som havsbrus.. Så jag somnar ganska så lätt till ljuv musik. :P
Jag har tinitus sen 20 år tillbaka....men mest brus...ibland tjuter det...jäkligt irriterande...det finns ju hjälp att få sägs det....kognitiv terapi!
Tintin
Annons
Jag har tinitus, men inte ständigt tjut i öronen. Det kommer periodvis och med ett tjut i ett väldigt höt tonläge. Höga ljud kan utlösa obehaget samt vissa ljud i högt tonläge.
Detta hjälper ju inte Fibblan med det han ber om,,,botmedel. Men jag vill skriva för att andra inte skall åsamka sig detta obehag. ANDVÄND HÖRSELSKYDD, när du andvänder någon maskin som ger ett högt ljud. T ex Vinkelsip, elsågar, borrmaskiner, motorgräsklipparen mm mm.
Jag staradet min tinitus med en vinkelslip och diamantklinga med att skära några stenplattor. Numera har jag alltid hörselskydd.
Man blir alltid klok i efterhand.
Måste bara dra historien med skyddinspektören som besökte ett stenhuggeri. Alla stenhuggare utom en hade skyddsglasögon. Så frågan var ju narturlig till den som inga hade... Jo varför jag inte har det,,,beror på att än så länge har jag bägge ögonen i behåll.
Tydligen är det alltid så att man måste bli drabbad innan man tar till dom utmärkta skyddsmedel som finns.
Kognitiv terapi läste jag om i tidningen för ett bra tag sen, ni kunde även få hjälp via datan sk kallat på distans men det är länge sen så jag har glömt eftersom jag inte har tinitus själv la jag inte det på minnet. Det går säkert att söka efter detta på nätet.
Lider med er, kan tänka mig hur jobbigt det måste vara. Det räcker med de små ringningarna som man kan ha i öronen ibland i några sek. Att ha dessa oljud jämt o ständigt kan inte vara roligt.
Misco: Han bad inte enbart om botemedel utan information om jag inte missförstod helt fel, dessutom så finns det väl inget botemedel vad jag då vet!
Tips i allmänhet är alltid bra.
Tack för svaren.
Jag har förstått att det inte finns så mycket mera att göra än att acceptera läget.

Beträffande hörselskydd, så brukar jag också vara noga med detta, men det är ju förbaskat svårt att prata i telefon med dessa påtagna.

Jag tackar Fibblan för dittt svar
Är själv drabbad av tinitus sedan 1958. Vill bara säga att pass upp så du inte känner av lite yrsel ibland för då kan det gå som för mig. Jag hade helt plötsligt drabbas av en sjukdom de kallar Menieres syndrom, och det är inget jag önskar någon för roligare kan ha.
Träffade en patient igår som hade just Meniers Syndrom och då också led av tjutande i öronen.
Han sa att dom kan kapa en nerv, men en icke önskvärd bieffekt var att man även försämrade balanssinnet med det ingreppet.

Nu känner jag inte alls till mycket om just Meniers, bara vad han pratade om och det rörde sig endast om balansen (yrsel) och just örontjutet/pipet.

//Breeze
Jag har en kollegas om drabbats av just Meniers sjukdom och på vilken dom har gjort den operationen.
Det fungerar bra, men han jobbar inte heltid längre och måste ta det ganska lugnt för att inte sjukdomen ska slå till igen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem