Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tinitus

Tinitus

Hej
Är det någon som lider av dessa örontjut, och som har något botemedel?
Jag drabbades för ett år sedan av detta, efter att en mobiltelefon, plötsligt gav ifrån sig ett mycket högt och skarpt ljud. Fick även hörselnedsättning på det öra som jag höll telefonen emot.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ja Tinnitus är obehagligt och stör livskvalitén. För egen del så har jag tinnitus i båda öronen sedan 25 år tillbaka och terapin för mig är att lyssna på musik, även nattetid. Har numera Ipod med sköna lurar. Paradoxalt så var det säkert just hög musik som skadade mina hörselorgan under de många år jag spelade jazzgitarr. Hur som haver så står jag ut med att det brusar o susar. Ofta går det långa perioder då jag inte tänker på min tinnius. Läs gärna http://www.hrf.se/templates/Page.aspx?id=2124
PonGot!

Min nyss avlidna moder hade tinnitus i många år. När hon blev drabbad
av Parkinson sjukdom, så försvann tinnitusen.

Att tinnitus skulle uppstå av oväsen gällde inte henne i alla fall. Hon levde
bara mellan fyra väggar.

Det är en nervskada som liknar Bältros, tror jag. Hörselnerver blir påverkade
av dopaminbrist. Det är min lilla teori. När min mor började med
Madopark., och tillförde kroppen levedopa, så försvann det problemet.

Men vilket är värst. Ja, det är frågan.
Fel leiake tinnitus det är inte dopaminbrist som gör att du får tinnitus! Det är ingen som vet varför man får tinnitus jag själv har svår tinnitus men det var ett virus som slog ut mitt vänstra öra.
Annons
PerAsk Vet inte om jag kan ge dig svaret men kan försöka.
Det finns INGET som kan bota äkta tinnitus,men det finns
hjälpmedel som möjligtvis kan lindra. Har själv haft ständigt
tjut i huvudet i många år. Lider med det dygnet runt, hörapparater
på dagen ljudstimulatorer i på natten. Har arbetat med många
olika maskiner som fört otroligt väsen och i miljöer som har
varit ohälsosamma. Så slarva inte med hörselskydd som är
bra!! Var RÄDD om eran hörsel. En so drabbats.
Hej tango1953! Jag har svår tinnitus sen 1994 Jag har kommit på ett litet knep. Jag försöker att koppla av och inte stressa upp mig för då blir det värre blir du ofta trött? Jag blir det så när jag kommer hem i från jobbet så sover jag en liten stund max 1,5 timmar.Det är inte roligt att få skiten i örat. Jag gick i tre månader innan jag kom till rätt läkare men då tog det fart må ni tro! Blev inlagd på sjukhuset med en påse dropp och 8 olika kortison tabbletter om dagen i sjudagar.
De två trådarna ovan från Tango1953 och mrTaco har blivit flyttade för att undvika dubbla trådar.

/Telamundo
Även jag har tinnitus. Jag har troligtvis fått det av stress och allmän ohälsa.
Har inte varit utsatt för höga ljud eller dyligt.
För mig funkar det bra med avslappning och lugn musik.
När jag besökte läkare fick jag bara besked att det finns inget botemedel,utan jag får lära mig leva med det.


På Tinnituswebben finns mycket att läsa och vi lider alla av samma sak fast i olika former.
Ninan du får börja med att träna och gå på terapi! Läkarna vill inte att man söker hjälp när man har tinnitus! det är jätte svårt jag vet. Jag har fått min tinnitus klassad som arbetsskada Jag var en av dom första som fick det. F-kassan stretade i mot länge och väl men dom fick ge sig till slut. Det fins hjälp medel att låna på hjälp medels centralen,kolla med din audiolog dom hjälper dig för du går väl hoss en sådan?
mrTACO: Audiolog? Nej,här var mitt fall avslutat med en hörseltest på vårdcentralen och ett besked om att viss hörselnedsättning förelåg. I övrigt,....prova dig fram!
Och det har jag gjort,som jag skriver innan så funkar avslappning ganska bra. Men det är något som jag har med mig från tidigare besvär,men visade sig vara gynnsamt även när det susar som värst.
Att vistas vid havet och koncentrera mig på vågskvalpet är också något som fungerar bra för mig.
Men där kan jag ju inte sitta hela dagarna..
Här finns en länk till aftonbladet ang Tinitus. All tinitus är inte skador av höga ljus, i mitt fall handlar det om spänningar och muskelproblem.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,989079,00.htm
l

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem