Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Uppsats om kön

Uppsats om kön

Hej
Håller på med en examensuppsats om kön och i vilken grad det bör vara utgångspunkten för interaktionen mellan hälsoarbetaren och patienten
Dammråttorna flyger runt fötterna och jag sitter vid datorn och kliar mitt huvud här är det inte mycket jul, gubben slängde fram adventsstakarna i protest. Förväntningen och normen var att jag skulle göra detta för 20:de året i rad. Dåligt samvete har jag för att jag inte hann med adventsstädningen.
Det är ganska intressant vad djupt rotade våra könsroller är, och vi är båda med på att behålla dom. Det är bara att kolla in leksaksaffärerna och hur vi anordnar kalas för våra knottar. Det är princesskalas för flickorna och spiderman för pojkar. Nej förändring måste till gå och köp en leksaksdammsugare till lillpojken i julklapp och låt flickan för en gång skull få en radiostyrd BLÅ bil. Jag väntar nu spänt på om gubben kommer baka lussebullar för det hinner jag inte heller, men där går nog gränsen. Men om jag går och hugger julgranen i år...så kanske
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är min fasta uppfattning att ett bibehållande av våra könsroller är något som måste prioriteras högt och vårdas med omsorg!

Våra könsroller är något som har växt fram under 1000-tals år, och någonting som mer än 80% av samhället accepterar och inte vill ändra på!

Jag, som man, vill inte hålla på med möbleringar hemma, advents städningar, tvätta kläder, stryka etc....

Min Fru, som kvinna, vill inte byta vinterdäcken, vill inte rensa avloppet, vill inte klippa gräset, bygga om altanen eller isolera källaren för den delen heller....

Detta är helt naturligt, och INTE något som har kommit fram dom sista 100 åren, det är våra naturliga instinkter och vårt nedärva arv som gör sig gällande, det är något som vi skall värna om......

Men det är faktiskt fritt för var människa att leva som man vill, och känner man att det inte passar, så finns ju faktiskt möjligheten att göra på annat sätt! Men TA INTE IFRÅN OSS VÅR RÄTTIGHET ATT VÄLJA SJÄLVA!

// X
Xenix !

Tror inte du behöver vara orolig. Naturen sköter sig själv. Vi män släpper
aldrig taget. Men vi kör en mjukare linje på senare år. Kanske på gott och
ont. Vi får se !

Om jag inte missminner mig så var ditt nick MinionIT. Var inne på din gamla hemsida. Tror jag.?
och kollade. Snygg! Men länken som hänvisar till möldals-centrum är
inte gångbar.
Vad menar du med "hälsoarbetare" och vilken typ av "patienter" syftar du på?
Vilken interaktion menar du?
Annons
MD
Jag vet knappt själv, därför kliar jag mitt huvud så jag snart inte har ett hårstrå kvar.
Det handlar om vårdpersonal och patienter sen får jag smalna in det själv i uppsatsen. Interaktion handlar om samspel. Hur jag ska få ihop detta är däremot en gåta. Det är väl meningen att jag inte ska låta mitt kön färga samspelet mellan mig som sjuksköterska och patient. Det kan få konsekvenser. Kön handlar mycket om de värderingar och normer jag fått och får under livets gång. Man ska skilja på yrkes och privatliv. Tex kan man ha den uppfattningen att kvinnor är gnälliga och har ont för minsta lilla, om jag då tar med mig den hållningen i mitt arbete så kan det betyda att kvinnor inte får smärtlindring i tid osv. Jag tror det är detta som uppsatsen går ut på.
Jag tror nog att frågan får specifieras lite närmre för jag har då ingen aning om vad man kan skriva för svar här...

Är det en fråga överhuvudtaget...eller vill Du kanske bara ha lite input om vad vi här på IS har för åsikter om könsroller helt generellt ?

Nu är jag ju kille, och vi har ju lite problem med att läsa mellan raderna...

//Breeze
förr var väl hälsoarbetaren ett kall ?? man skolades in i ett skrå

om jag som man skulle vara hälsoarbetaren, så förmodligen skulle jag
vara mer lyhörd om de kom in en snygg tjej en än gammal dam

eller att jag skulle hjälpa en man/kvinna om den pesonen nämner att de
är aktiva i någon idrottsrörelse.

jag skulle förmodligen sätta mig till värns om patienten nämner att han/hon är både snusare och rökare.

det är därför man alltid får frågan, snusar du eller röker du.
man kan nog redan där tro att man får sämmre behandling om man svara fel.
Breeze

kräver inga svar, tråden är mest menad som en reaktion på könsrollen i samhället. Börjar man fundera så är det intressant hur vi tänker runt oss som män och kvinnor. Tex om en man utbildar sig till sjuksköterska så tänker man att varför blir han inte läkare. Så tänker man inte när en kvinna utbildar sig till sköterska!
Andra fördomar vi har är:
att män kan inte göra två saker samtidigt.
kvinnor är mindre intresserade av sex.
Blondiner är dumma.
osv.......
Men män/kvinnor som är homosexuella då,
eller transvetiter..hur är könsrollerna fördelade där då?

Och finns det fördomar om könsroller inom dom homosexuella/transvetiterna också?
Som lesbisk man kan jag säga att jag sköter ved, matlagning, bilar, snöskottning, bakning och fönsterputs
tompaxox
är man lesbisk man om man gör ovanstående saker ?????????????
nästan skratt retande när man läser detta innlägg

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem