Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Uppsats om kön

Uppsats om kön

Hej
Håller på med en examensuppsats om kön och i vilken grad det bör vara utgångspunkten för interaktionen mellan hälsoarbetaren och patienten
Dammråttorna flyger runt fötterna och jag sitter vid datorn och kliar mitt huvud här är det inte mycket jul, gubben slängde fram adventsstakarna i protest. Fö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

det var nog det som var tanken fjälkobonde...att reta till lite skratt. Det är ju lite knepigt för en man att vara lesbisk. Men eftersom jag tycker om kvinnor så...
ok jag förstår nu ja är lite trög men jag skrattade lite gott när jag läst de 2ggr
välkommen till is iallafall hälsar peter å kossorna på andersons lantbruk lima
Jag är man och sköter matlagning, tvätt, städning matinköp osv..

Jag känner mig väldigt manlig endå, sen kan väl en anldening vara att jag gör allt det att jag är singel hehe :)
Annons
@Tyckare

En vinkling på detta är att kanske tänka på, vid patient-behandlare-möte är att alla förutsätts vara hetero, något som jag själv brukar tänka på när jag har patienter.
Av gammal vana frågar man om patiientens civilstatus, om denne är gift, har fru/man barn osv. Om man frågar så frågar jag alltid om vederbörande lever ensam eller har partner/lever i ett förhållande. Tar man förgivet att en patient lever ett heteroförhållande kan detta dels försämra förtroendet och dels kan konsultationen bli mindre givande, i meningen att man kanske inte får den info som behövs för ett bra handläggande, en korrekt diagnos, nöjd patient osv.

Där har du ju ett alternativt uppslag jämte genusperspektivet.
Tack MD
Din vinkling ska jag ta med i dryftningsdelen. Du har så rätt!!!
Ingen orsak

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem