Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad får inte saknas på julafton

Vad får inte saknas på julafton

Det är tvära kast här idag på mina trådar. Jag går från den ena ytterligheten till den mer stillsamma!!

Här hemma så måste man äta julmaten klockan 13.00. Där ska finnas julskinka, dopp i grytan, sylta, köttbullar, spjäll,(mmm va gott), sill i långa banor, jansson, två lådor och en liten nubbe, eller två!
Klockan 15.00 är det Kalle Anka, sen julklappsutdelning, efter det så blir det ett par tre timmars spel med TP. Och alla vore de lyckliga!

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

OBS min upprepning av Ålborg!! Men det finns minst två varianter av denna utsökta dryck såvitt jag vet. Jag vill bara uppmana alla att vittja den delen av säcken när barnen med säkerhet har somnat. Det är dock barnens hägtid!!
Tintin, visst attan ser ålen ut som en orm!! Ål och surströmming det vägrar jag att smaka på! Ålen ser äcklig ut och surströmmingen luktar äckligt.


LeifB, har du redan smakat på julsnapsen?? Men du tog väl bara "en lille en"?
Oh, va Gammeldansken snarkar på nedervåningen!! Det är så det ekar i hela huset! Jag går och slår nåt hårt i huvet på´n!
Annons
För mig och min familj har julen alltid inneburit en alkoholfri tid, enkelt förklarat därför att julen är barnens högtid och då skall dom slippa se sina föräldrar på snusen. Denna tråd verkar mest handla om att alkohol inte får fattas på julbordet. På vårt julbord finns inte en enda droppe alkohol. Jag fördömer ingen, det vi vurmar för är att barnen åtminstone på jul skall slippa "fulla föräldrar". Själva har vi fyra vuxna barn som tack och lov tagit efter oss och säger att de inte heller kommer att dricka på jul när de får barn. Och nu till 30 december väntas vårt första barnbarn. Gudars vad vi längtar, det skall bli så roligt. Jag vet att detta låter som att jag eller vi i familjen inte dricker överhuvudtaget men det gör vi faktiskt. Det har hänt att i synnerhet gubben (jag) har varit hyfsat
på "örat" inför barnen vid olika festligheter och fått skämmas dagen efter. Det är just julen som är alkoholfri och att man aldrig skall vara "jobbig" inför barnen. Självklart skall man kunna ta en snaps eller två vid julbordet om man väljer det, men man får se till att man inte blir full och kommer ihåg vad man sagt, det är viktigt. Man måste tänka på att "sköta" det. Tack från en fyrabarnsarsa!!
Ja finns väl en sak som inte får saknas, o det är FAMILJEN
Tråden var ett sätt för mej att få upp stämningen lite. Att det dök upp lite om vad vi skulle kunna tänka oss att dricka till den goda maten, det är upp till var och en att avgöra. I vår familj så dracks det inte en droppe sprit på julafton när min dotter var liten, men nu är hon vuxen och vi andra vuxna kan ta en snaps och en öl utan att det barkar rätt åt skogen. De flesta kan tacka nej efter en snaps! I dagsläget blir det ett härligt julbord med en snaps till, senare på eftermiddagen så brukar vi spela TP och ha det fantastiskt kul, utan att vi är påverkade av den lilla droppen sprit vi har intagit till maten. Däremot så brukar vi frossa i godis!! Jag tror att många inlägg i den här tråden var mycket skämt, vi vill ha lite kul utan att vi blir bannade! Man kan tycka att den eller den drycken är jättegod, men... det är inget som säger att man behöver överdriva intaget av densamma.
Jag anser att föräldrar aldrig ska supa sej fulla, vare sej det är en vanlig lördag eller julafton. Jag tror barn skäms för sina föräldrar vilken dag det än är när föräldrarna är fulla.

Så sant så Joanna.
Instämmer Joanna.
Var det dhoffe som skrev texten till "I´m dreaming of a white Christmas"?

Instämmer också med Joanna. GOD JUL.
Kärlek i stora lass både till sambo och barn.
Bara mysa och finnas till med god mat givetvis.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem