Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sista vilan

Sista vilan

Mim mor dog för ett tag sedan. Hennes egen vilja var att bli kremerad och
askan strödd i en minneslund där min far också är strödd.

Det är ett mycket mysigt ställe med en damm och vattenfall med utsikt över
nejden. Där kan man sitta och begrunda livets allvar.

Man slipper allt besvär med grav och allt sådant där. Har haft det problemet
innan minneslund var på modet.

Men jag måste säga att minneslund är modellen. Där kan man sitta en
stund och minnas vissa saker, när det faller på.

Vad skall man med grav till. Det blir ju bara väsen vem som skall betala
och sköta den.

Det behövs ju ingen grav. Man har ju den döde inne i huvudet. Minsta
detalj så blir man påmind.

Hur tänker ni. Vore verkligen nyfiket att få reda på.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Håller med dig, minneslund är bra för man kan besöka en var som helst i Sverige utan att vara bunden till en viss kyrkogård. Min mamma ligger oxå på minneslunden.
Ja minnena finns ändå överallt inte behöver man någon grav för att minnas.
tozza!

Det var en nyhet att man kan besöka vilken minneslund som helst. Trodde
bara det gällde där askan har strötts.

Man lär så länge man lever som Göcke säger.

Har du belägg för ditt påstående,vilket jag hoppas. Är på väg att flytta till
annan ort.
leaike

igentligen är detta ett ganska svårt ämmne tycker jag men lik f---------t
skall vi gå den vägen allihopa
håller med dig till 100% minnena lever ju kvar änndå i våra sinnen
så varför ha en grav
Annons
leaike
Vad jag vet så är det så men jag kan ha fel. Sprids inte askan ut, man får inte reda på var någonstans på minneslunden, tror inte den grävs ner i en urna det är väl bara om man har en gravplats o väljer att brännas då läggs askan i en urna o grävs ner i gravplatsen. Därav kan man gå på vilken minneslund som helst, tror att det är det som är meningen om man nu inte bor på i samma stad.
Helt logiskt borde det vara så. Men du kan ju ringa o kolla med kyrkoförvaltningen.
Jag har bägge mina föräldrar och även bror och svägerska liggandes på minneslunden. För mej är det jättebra. Det är alltid fullt med blommor och det är så fint och vackert. På mina föräldrars minneslund så är det en stor sten placerad med ett vattenfall. Jättefint.
tozza!

Undrar om du inte är ute och cyklar med din uppfattning av minneslund.

Vad jag förstår så skrivs den avlidne in i en minneslundsbok och knytes
därmed till denna plats.

Men vem hindrar mig om jag skulle vara på Haiti och smita in på en
minnelund där och sätta mig och tänka på det som varit. Ingen. Så din
tankegång är ju snudd på genialisk. Bra för samvetet om inte annat.

www.svenskakyrkanjonkoping.se/kyrkogardar/minneslund.asp - 3k
Var på begravning helt nyligen en jordbegravning.

Det känns inte bra, kallt och eländigt med all jord som kommer på en, klart man känner ju inget, men det känns inte bra, som anhörig se detta för man vet ju att när man vänt ryggen så är dom där och har över all jord, bättre att brännas, strös för vinden det vill jag.

Jag håller helt o fullt med om att en minneslund är bättre dels för dom som kommer efter oss, slippa känna att man måste dit, kan gå när det passar.
Ett känsligt ämne kan man tycka, det är väl förhoppningsvis varochens önskan som skall gälla, för min egendel har jag egentligen inga önskemål jag hoppas att jag får vila i frid hur det än blir, man kan ju omkomma genom en olycka och aldrig bli återfunnen och isåfall så är det som det är det är inget man kan göra något åt, som jägare och naturmänniska har jag en för mig klar bild av evigheten om man ser det med naturens ögon så verkar allt gå i ett kretslopp som bara moder natur tycks förstå, men dessa tankar är helt personliga och står helt för mig själv.
leiake
Det var så jag menade även om det står inskrivet i en bok på den minneslunden vem hindrar dig för att besöka en minneslund var som helst i världen. Askan sprids så vem vet var den hamnar.
Nu har ni startat ett nytt tänkande hos mig. Är så gammal så jag inte ofta kommer mig för att besöka mina föräldrars grav 40 mil bort. Däremot bor vi i närheten av mina svärföräldrars grav, som vi ofta besöker. Aldrig har jag någonsin tänkt så långt, som att vi skulle kunna gå till minneslunden här och lägga en blomma för att visa mina föräldrar, att vi tänker på dem. Skulle väl kännas underbart om man själv kunde förlika sig med en sådan tanke eller vad tycks.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem