Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Köpa digitalkamera

Köpa digitalkamera

Hej
Jag behöver hjälp!! Håller på att kolla in digitalkameror och det är en djungel Tacka vet jag engångskameror
Hur som helst så ska jag ha en bra digitalkamera. Jag är ingen märkesfreak, så märket spelar ingen roll. Huvudsaken att den är bra!
Jag har kollat på netonnet och på onoff. Jag har funnit 4 st som jag fastnat lite för. Vad tror ni?? Tänk mig ett pris på max 2500 eftersom jag måste köpa extra minne till. Jag ska ta mycket bilder i vår, då jag kommer tillbringa den i afrika. Vill också att kameran ska va liten, så den kan gömmas i bh:n

netonnet:
Avant S8 ca: 2100 kr
Avant S10 ca 2300 kr
onoff:
Sony DSCW100 ca 2900 kr (lite dyr)
Casio EX-Z700 ca 2400 kr
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Köp INTE en Avant!

Håll dig till tillverkare som KAN och GÖR kameror sen urminnestider. Så som Canon, Nikon, Olympus tex.

Om priset är runt 2ooo-25ooo kr rekomenderar jag följande
Canon Digitalkamera Digital Ixus 60
Fick toppbetyg då den kom och du behöver inte en kamera med fler än 6 miljoner pixlar. Mer pixlar innebär större bilder=färre bilder på minneskortet och så drar det mer batterie.
Själv har jag en Canon Powershot A70 på 3.2Megapixlar och bilderna blir 2048x1536 och ca 1.5MB stora. Med ett minneskort på 256mb får jag plats med ca 145st bilder i högsta upplösningen, vilket räcker gott och väl. Inte blir bilderna bättre för att de är större utan bara tyngre för processorn att hantera.

Mycket bra sida
www.steves-digicams.com
Tack Huckleberry
Det är bäst jag lyder dig och kollar in dom mer välkända kameratillverkarna. Man dras ju med i karusellen med pixlar och sånt. Det är som med mobilen, man ska ha en massa funktioner som man sen inte använder eller begriper sig på
har en Olympus 700my den är liten, fuktsäker(små gummipackningar överallt) använder man den normalt så klarar den 7 dagar på en laddning. Hade den när jag var över i tokyo i sommras utan att behöva ladda den en enda gång, när jag kör på högsta upplösning 3072x2304. Då fick jag plats med ca 200 bilder på ett 512mb minneskort.
Annons
Detta är också en bra sida att välja ifrån.
http://digitalkameror.testvinnare.se/index.php?function=guide
Jag rekomenderar också Canon Ixus 60.
Handla på Dustinhome
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/
CANON DIGITAL IXUS 60 DIGITALKAMERA + 1 GB + VÄSKA + IDOL DVD 2495:- Gratis frakt över 500:- och möjlighet till avbetalning om man så önskar.
Det finns någar internetföretag som är billigare, men då får du nog räkna med att lägga till frakt och dyl.
Dustin är ett mycket seriöst företag och säljer bl.a mycket till statliga verk.
Vi har köpt ett antal till jobbet och de funkar mycket bra. Med medföljande minneskort så får du ut 600 bilder på bästa kvalitetsinställningen eller 8 minuter videofilm.

Olympus är inte heller fel, men de använder speciella minneskort och som då är dyrare.
Jag glömde att skriva:
Undvik Avant från Netonet
Tyckare
Slå till på dustinhome´s paketlösning!!
Skulle jag köpa en kamera idag hade jag köpt det paketet och sålt DVDn
på tradera för 1kr
vi har en Nikon Colpix som är helt suverän. Tar toppenbilder och smidig att använda. Vi fick rådet av en yrkesfotograf att aldrig köpa ett märke som inte är känt inom kameravärlden.
Har en 5 Mpixels Pentax med 5X zoom, modell minns jag inte, men för ett par år sen var den i topp.
Väldigt nöjd med Pentax, bra bilder och super med ordentlig zoom om man är med ungarna på djurparken eller nåt sånt.
Annars är det viktigast med vidvinkeln...när man fotar hemma på lite närmre håll...för det är oftast där som kameran används mest.

Tittar nu på en Nikon D80, men det är lite mycket pengar, tycker jag.

//Breeze
Jag ställde samma fråga till en foto-tokig släkting, som är duktig på det där med upplösning, antal megapixels etc. och som fotograferar mycket (1500 bilder på en sommar ...). Han rekommenderade Canon:s IXUS-modell; stor display, bra skärpa, billiga minneskort (en del märkens minneskort är ung. dubbelt så dyra), lättanvänd, bra zoom etc.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem