Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Små Högtalare

Små Högtalare

Hej på er.

Har varit runt och kollat lite i olika affärer och hemsidor efter nya högtalare till Hemmabion, men utan några bra resultat att visa upp....

Vad är jag ute efter ?

Mindre, vägghängda högtalare som klarar av att prestera till mina önskemål.

Idag så har jag en Pioneer AX4asi förstärkare, 696 DVD, och en 5.1 uppsättning av Yamaha NS högtalare. Satteliterna och centerhögtalaren är ju "ganska" små, men front högtalarna är av golvmodell, och ganska så klumpiga ( 1M höga ), Till detta så har jag 2st XTZ Aktiva 12" basar.

Jag vill helt enkelt byta ut högtalarna, ej basarna, till något mer sobert och mindre skrymmande,samt uppgradera till 7.1, men jag vill inte tappa i kvalitet, mer tvärtom, jag vill gärna ha bättre ljud.

Några förslag från insatta människor ?

Har kollat på BOSE, som har riktigt små satelliter, men jag vet inte om dom presterar vad jag är ute efter, kanske för begränsade ?

// x
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Svårt att veta vad andra kräver, men jag är mer än nöjd med mitt Logitech Z5400 eller kanske Z5500, minns ej numret, men det är 5:1...högtalarna är iallafall små och högpresterande THX märkta. Tror att dom har ett 7:1 system också.
Brorsan som är mycket för ljud (spelar i band själv) har ett Philips 5:1 system med riktiga pyttehögtalare med tämligen stort ljud....

BOSE är ju kända för att ha bra grejor....

Ärligt talat så är jag inte så insatt i Ljud, lyssnar mest efter vad jag gillar och tar dom jag tyckt bäst om...om det sen blir Logitech, Yamaha eller ONKYO bryr jag mig inte om, bara jag själv har tyckt om vad de presterade...

Vill man nu ha ett par snygga högtalare, designade saker så varför inte titta lite på vad Bang & Olufsen har att erbjuda
Xenix:

Har du kollat i Chlaes Ohlsson eller Teknikmagasinets kataloger?
Claes Ohlsson och Teknikmagasinet är väl ALLTID dom första ställena man kollar när man vill ha riktigt superljud..
Annons
Xenix:

Kanske Creative Inspire T7900 är bra från net on net (1149:- ) 7.1 system

Men du ville ju inte byta hela systemet..
Hej på er och tack för tipsen, men jag är inte riktigt på samma nivå vad gäller kvalitet märker jag...

Jag är mer intresserad av "Riktiga grejer", inte lågpris.....

Claes Olsson och Teknikmagasinet säljer mest skit produkter till ett billigt pris, likaså Net on Net och andra "pris" aktörer... Men undantag finns givetvis...

Jag har tänkt att lägga runt 15000 på 6st mindre högtalare, och en Centerkanalshögtalare. Det är min Hemmabio vi pratar om, och inte någon "data installation".

Jag har Logitec 7.1 vid datorn, men endast till Dataspel.......

Dom jag har kollat på hittills är :

Bose Accustimass 15
Canton X.2+
KEF 5500.1
Pionner VIIIF nånting...

Inget av dessa system verkar vara tillräckliga för att hålla ihop ljudet vid högre volymer, men spelar givetvis mycket bra rent kvalitetsmässigt....

Har ännu inte lyssnat på Bose systemet, men skall göra detta i veckan....

Jag vill egentligen ha tips från personer som, liksom jag, har detta som intresse i livet... En Hi-Fi nörd m.a.o

// x
xenix:

Jasså...

Du e sååå rik!!!

Ok...då kan jag börja leta RIKTIGA grejer till dig!!!

Börja med att kolla på http://www.hifiklubben.com/se/

och duger inte det får vi gå upp ett snäpp till!!!

(skojar lite)

Men jag hoppas att du bor i en villa till att börja med....

Sen är det ju så att det det finns väldigt BRA surround system numera utan att du behöver lägga ner 15 laxar på grejerna faktiskt!

Och så det beror ju på lite vad du ska ha ljudanläggningen till också...?

Tänk på att det finns både mänskliga och spelmässiga begränsningar..

Och du behöver faktiskt inte lägga ner 15000:- för att få bra ljud i dagens läge!

Men som sagt var..börja med att kolla Hifi-klubben om dom har något!

Och har inte dom något så ska du inrikta dig på HI-TECH!

Men då får du nog ringa runt och kolla på panasonic, sony, Bang Olufssen m.m
Hej Misty.

HiFi klubben har bra grejjer, men inte riktigt det jag vill ha, te.x så har dom inga "små högtalare" eftersom en liten högtalare rent praktiskt inte skall kunna prestera lika bra som en större.

Deras motto är således ljudet i första hand, ergonomi i andra hand.

Jag, som inte har några begränsningar egentligen vad gäller storlek, form och plats, har däremot ganska hårda krav hemifrån ( frun ), vad gäller högtalarens form och placering....

Men åter till problemet, som nu är LÖST!

Så här blev det för dom som tycker HIFI och hemmabio är skoj!

Förstärkare : Pioneer AS4axi ( 7x170W )
DVD : Pioneer DV-696
Projektor : Panasonic HD Ready PT-AE900
Duk : Draper Luma 16x9 Grå
Plasma : Samsung 42"
Högtalare Front+center : Preference K-5LCR ( Inbyggnads högt ) Så slipper man problemet med storleken!
Surround : Side+side+rear+rear : Canton X.2S
Bas : 2st Sunfire D 10"
Kablage : Supra & MonsterCable

Så nu skall jag bara montera in alla grejerna i väggen!!!!!

// x
En sista grej.....

RIK ? ? ?

Näää, knappast, men alla har väl en hobby ?

Dom flesta jag känner har båt, och det är väl inte gratis heller sist jag kollade...

Man behöver således inte vara rik, bara prioritera rätt saker, åtminstonde rätt saker för sig själv....

Kul!
Tänkte ju föreslå Mirage Omnisat. (V2?)
Har själv orginalen eller första versionen.
Behövs en bra sub som kan möta dem högt upp i registret för de brister lite i lägre mellanregistret. (Fylligheten i mörka röster)
Men då de är rundstrålande så låter de stort och jisses vad de kan prestera.
När jag ska uppdatera så kommer jag troligen behålla dessa som surrar då de fyller ut rummet så bra.
Inbyggnads? hmm..
Ska jag med kolla på!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem