Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Små Högtalare

Små Högtalare

Hej på er.

Har varit runt och kollat lite i olika affärer och hemsidor efter nya högtalare till Hemmabion, men utan några bra resultat att visa upp....

Vad är jag ute efter ?

Mindre, vägghängda högtalare som klarar av att prestera till mina önskemål.

Idag så har jag en Pioneer AX4asi förstärkare, 696 DVD, och en 5.1 uppsättning av Yamaha NS högtalare. Satteliterna och centerhögtalaren ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Xenix , det låter intresant/spännande , du får lägga in en bild/bilder i bildgalleriet, när du är klar.
Att montera in i väggar är ju ett gammalt knep, men som kan förändra ljudbilden mer än vad man tror.

Lycka till
Göcke, Egil.

Jag återkommer med massor av bilder så snart det är klart, tänkte lägga upp dom under min profil, är det möjligt ?

Preference högtalarna är ordentligt gjorda, och är mycket prisvärda också! Dom låg på ca 2000:-/enhet. och att döma av alla tester och omdömen så spelar dom ruskigt bra!

Enligt HBB ( Hemmabiobutiken ), så kommer dom även att harmonisera med Canton högtalarna på ett bra och homgent sätt.

Så för räknekunniga, så kom jag undan med drygt 11KKR för högtalaruppsättningen, så det blev inte så farligt dyrt heller !

Återkommer när projektet är klart..

// x
Xenix , det är inte möjligt att lägga upp bilder i din profil, däremot kan du lägga dem i bildgalleriet och länka till dem här i tråden.

i profilen har vi plats för en bild som begränsas i yt-storlek
som vi har tänkt oss skall vara en bild av användaren
i presentationen
Annons
Xenix - ett intressant bygge.
Apropå rik så kommer jag att tänka på när jag för 25 år sedan hjälpte ett företag på Expo-Norr i Östersund (en mässa på 9 dagar). Dag2 gick jag ut ur hallen där vi stod och pratade med en säljare i ett tält fullt med Hammondorglar. Jag fråga om han fick sälja nåt 1a dan. Han berättade att första personen som dök upp köpte för 99.000 kr. En dansbandsmusiker fråga jag. Nä sa han, en lärare som skulle gå i pension och som skulle ägna sig åt musik, en gammal dröm. Min 1a tanke var, va mycket pengar men i nästa ögonblick så tänkte jag på de som köper en husvagn för 150.000 kr och använder den en månad per år. Vilken klok gubbe. Kunna sitta och spela varje dag resten av livet. Inte behöver väl arvingarna dessa 99.000 kr. Nä, spender dem själv! Slutsats: Pengar, dyrt. Det beror på vad man prioriterar.
Nåja..

Nu när du äntligen hittat ditt system så är det ju bra och då är väl tråden löst?
Altec Lansing, JBL ( de är ju bröder, så det låter lika). Annars så skulle jag råda dig till att pröva inhemska grejer, jag har aldrig varit missnöjd med svenska grejer när det gäller ljud. Lycka till!
PS. Vet inte om jag håller med att Pioneer är någon vidare bra märke, nej kolla in lite svenska grejer, men de är oxå ofta lite dyrare än pioneer.
Loan:

Håller med om att vi i Sverige kan vara stolta över de ljud som Svenska märken presterar.
Allt från billiga Audio pro till Mårten Design.
Men att Pioneer inte är något vidare bra märke, så tar du fel.
De ligger i framkant när det gäller att ta fram bra elektronik till humant pris.
Även Pioneer har högtalare i den högre ligan.
Men man får vad man betalar för och för de flesta så räcker det långt.
Pioneer är ju bilstereo.
loan....

Pioneer = bilstereo ?

När jag hör det ordet så tänker jag på....

Världens bästa tillverkare av Plasmapaneler, jag tänker också dom otaliga priser dom har vunnit för sina hemelektronikprodukter, EISA Awards m.fl....

Deras DVD/CD Spelare, som alltid har legat i framkant, både vad gäller byggkvalitet och ljudupplevelse

Dessutom så slipper du betala dyrt för gamla släktnamn, som Cambridge, Snell, Krell, Arcam, etc.....

Men jag håller med dig att JBL/Altec har ett skönt sätt att återge information på, min typ av högtalare faktiskt, lite för färgad för många, men helt i min smak.....

Jag har börjat montera nu, och jag fotar allt eftersom, återkommer när det sitter på plats....

// x
Väntar otåligt, jag är faktiskt oxå Hifi - fan. Och du, skojar bara, har själv pioneer kasettdäck, altec 604-8k som fronthögtalare, denon 6.1 som driver allt, yamaha DVD, samsung dvdbrännare med 160 gig hdd. Hade förr en denon PMA-1560 för att driva lansingarna. Thorens skivspelare mm, Tycker det är skitkul att sätta på en vinyl då och då.

PS. högtalarna är byggda av lennart schander, (tror jag det stavas)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem