Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

F...ing Nätverk

F...ing Nätverk

Har problem med ett litet hemma nätverk
har 4st datorer alla med XP-PRO har nyligen formaterat 2 av dom efter de hittar inte datorerna varandra (dom som är omformaterade) får upp ett felmedelande där de står MsHome inte är tillgängligt å att jag behöver ett nyare program för att dekryptera eller att jag inte har behörighet har laddat ner alla nya uppdateringar
e de nån som har några tips??????
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja en sak jag är säker på är iaf att inget du har är krypterat om du bara kör vanligt nätverk... men därimot har du nog inte ställt in behörigheten. och så använder du nog inte samma domän namn till alla 4... gör man dit så hittar man datorerna direkt...
Eftersom du inte har behörighet att ladda ned uppdateringarna så låter det som att du inte har originallicens för XP-pro utan kör någon kopierad variant. Då måste du byta serienummer och det kan man göra, men det kan jag inte gå in på här.
Alla datorerna står arbetsgrupp Ms Home
och alla updateringar som har kommit ut är nerladdade
Annons
kör du med fasta ip-adresser eller dynamiska.?
och kör du med bara tcp/ip eller kör du med flera protokoll.?
får/har du ipadresser som ligger i samma intervall för hemma
nätverk.på alla burkarna.
192.168.... eller lokalt tilldelad av din burk såkallad
Automatic Private IP Addressing
169.254.0.0-169.254.255.255
dessa 169 adresser får du om din maskin är inställd på att hämta hem en dynamisk ip och inte hittar dhcp-servern.
använder du routern som dhcp-server för lokalt nätverk?
använder du brandvägg,xp-s egen eller tredjepart.?
vilken nätmask har du?

detta kan vara en del av problemen
mvh / göcke
Kör via D-Link604 där jag får tilldelade ip addresser
bara tcp/ip alla adresser+nätmasker ligger i D-Linken
tror nätmasken =255.255.255
Har även kört XP:s eget nätverks program med disket i alla datorerna
Skit i windows disketten... har du en DI-604 är det bara plugga in alla datorer i den och tuta och köra om alla kör samma domän.. inga mer inställningar behövs.

förutom då windows skriv och fil delning.. men den tar jag för givet att den är aktiverad...
Håller med dej Rob
Men Jinson kanske kan kolla med att gära ipconfig.
på alla maskiner för att se om de kör lika.
Klicka Start,
Klicka Run/Kör,
skriv cmd
och Klicka OK
för att öppna doskommandfönstret.
Skriv ipconfig /all
och tryck ENTER/Return
spelar de nån roll om mam använder arbetsgrupp istället för domän å vad skiljer de pådom provade med att byta namn på arb gruppen då hittar två av datorerna varandra men inte de som är formaterade kollar min iipconfig så har alla samma ip-gateway -dns å alla anrd instälningar lika kommer ut på nätet från alla fyra men får fortfarande upp att arb-gruppen inte är tillgänglig att man ska kontakta administratören blablabla
Jinsson , alla dina datorer skall tillhöra samma arbetsgrupp.
och du skall få en ipadress från din router/dhcp som detta exempel via ipconfig.
Ethernet kort :
IP-adress . . . . . . . . . . .....: 192.168.0.2
Nätmask . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . : 192.168.0.1
IP-adressen är den på din maskin som du får från DHCP-servern och skall vara olika för alla dina maskiner och innom
samma intervall , 192.168.0....
Standard-gateway är din router/dhcp.
du kan göra en ping på dem, för att se om de svara.
gör dom det.?
tex
ping 192.168.0.1
från doskommandofönstret.
ett annan orsak kan vara att du har flera protokoll installerade på de två maskiner som kan se varandra.
ja det går att pinga alla datorerna men jag har fortfarande ingen behörighet att komma åt min arbetsgrupp från två datorer, från de två som funkar hittar jag alla fyra men kan inte komma åt två av dom

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem