Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

F...ing Nätverk

F...ing Nätverk

Har problem med ett litet hemma nätverk
har 4st datorer alla med XP-PRO har nyligen formaterat 2 av dom efter de hittar inte datorerna varandra (dom som är omformaterade) får upp ett felmedelande där de står MsHome inte är tillgängligt å att jag behöver ett nyare program för att dekryptera eller att jag inte har behörighet har laddat ner alla nya uppdateringar
e de nån som har några tips??????
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Du måste ställa in rättigheterna för nätverket
jinsson finns du registrerad som samma användare på alla datorerna.
och hade du ipadresser i intervallen 192.168... på alla.
rob. var ställer man in rättigheterna, vad ska dom stå på??
göcke. inte som samma användare men som samma användargrupp ip adresserna är
192.168.0.166 NL2
192.168.0.167 PAPPAN
192.168.0.190 stordatan
192.168.0.192 NL
Annons
"Saxat ur hjälp och support"
Testa TCP/IP-anslutningen med net view-kommandot genom att öppna Kommandotolken och sedan skriva
net view \\datornamn
Med kommandot net view visas fil- och skrivarresurserna för en dator som kör Windows XP genom att en tillfällig anslutning etableras.
Om det inte finns några fil- eller skrivarresurser för datorn visas meddelandet Listan är tom.
Om net view-kommandot misslyckas och meddelandet Systemfel 53 har uppstått visas, kontrollerar du att datornamnet är korrekt, att datorn med Windows XP fungerar och att alla gateway-datorer mellan den här datorn och datorn som kör Windows XP fungerar.
Om net view-kommandot misslyckas och meddelandet Systemfel 5 har uppstått. Åtkomst nekas. visas, kontrollerar du att du är inloggad på ett konto som har behörighet att visa delade resurser på fjärrdatorn.

Använd ping-kommandot för att skicka ping till datornamnet.
Om ping-kommandot misslyckas och meddelandet Det går inte att matcha måldatorns namn visas kan inte datornamnet matchas med IP-adressen.

Använd net view-kommandot och IP-adressen till datorn som kör Windows XP enligt följande:
net view \\IP-adress

Om net view-kommandot lyckas matchas datornamnet med fel IP-adress.

Om net view-kommandot misslyckas och meddelandet Systemfel 53 har uppstått visas, kör inte fjärrdatorn fil- och
skrivardelning för Microsoft-nätverk.

Hoppas att det var till någon hjälp /Lasse

Hej Jinsson.

Det här problemet har jag stött på hos några hos mina kunder, och lösningen är ganska enkel....

Se till att alla datorerna kör i samma arbetsgrupp, eftersom D-Link delar ut IP adresserna, så behöver du inte tänka mer på dom...

Sen så tar du dom två datorerna som hittar varandra, och lägger in användarnamnen på dom två andra i dom! Dela sedan ut C:/ på dom som inte syns i nätverket. Starta om alla datorerna så skall du se att du får access till C:/ driven på dom du inte tidigare hittade!

Sedan kan du ju ta bort utdelningen så snart du har mappat nätet på maskinerna!

Lycka till!

OBS! Du vet väl att Telia har löst sina DNS:er och det kan också ställa till oönskade problem! Så istället för att skriva in några DNS:er så skriver du in IP adressen till D-Linken där, då fiskar den automatiskt upp rätt DNS till datorerna....

Klicka på katalogen du vill ha utdelad och välj Säkerhet eller vad det blir på svenska där kan du lägga till vilka som ska ha tillgång till vad, och kunna göra vad i katalogen... Fördel då om du har klickat ur förenklad fildelning... sen ja delat ut katalogen åxå...
Nu har jag fått en massa bra tips ska prova så fort jag kommer hem från jobb hoppas att allt löser sig annars får ja väl lägga in en blänkare till här i forumet
MVH Jinsson

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem