Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Anställningskostnader?

Anställningskostnader?

Min kompis som är taxi chaffis funderar på att starta ett eget åkeri och nu undrar jag o hans räkning vad det kostar att anställa 1 person brutto och netto!

Han drar in ca. 40.000kr / mån brutto/bil

Men nu har dom tydligen 10 bilar och dom drar in 800.000 totalt troligen/år!

Har han råd?

Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Beror ju på lönenivå först och främst. Sedan vilka kostnader per bil och år för drift och underhåll. Administrativa kostnader likaså, dessa blir lite högre om man har AB än om man har enskild firma. Man gör lämpligen en budget så kan man ganska snart se vilka utrymmen som finns. Man måste också titta på kundunderlaget, vilka fasta kunder man har / kan få. Lönekostnaden för 1 anställd kan man lite grovt säga är 1,5 ggr hans bruttolön.
En smartare lösning kan vara att den anställde inte är anställd utan arrenderar en bil och är egen företagare själv. Han bekostar då sin egen lön och driftskostnader men har också resultatansvar dvs han får inget över om han inte kör. Han kan också dra nytta av ev "taxicentral" och lite draghjälp från ev avtal med kunder. Din kompis får in arrendet och har inga kostnader förutom finanskostnader för taxibilen. Som lönekostnad för företagare kan man säga att för att få en hundring i handen ska staten ha en hundring.
Du kan praktiskt taget dubblera nettolönen så har Du totalkostnaden inkl arbetsgivaravgifter och pådyvlade försäkringar.

Så om man drar in ca 40.000 brutto per bil så blir det inte mycket över om du ens går med Plus.
Vad som är intressant är nettointäkten, dvs bruttoinkomsterna minus driftskostnader för bilen. Då ser man rätt lätt om det ens finns utrymme till att ha en anställd....och oftast är det ur en småföretagares ögon knappt lönt då anställda också drar med sig en stor mängd bekymmer.

Men för all del....får vi en företagare till så har vi ju också snart en borgare till.....


//Breeze
Vill man slippa trubbel med myndigheter skall man nog var anställd och gå
hem när jobbet är slut.
Vill du sova dåligt på nätterna skall du vara egen företagare. Snacket om
svarta inkomster är inte bara en myt. Det är sanning och riskfyllt.
Annons
Joo!

Han kör en del SVART om man så säger men har han råd att bli egen?

Ja eller Nej???

Nej!

Men kör han svart så har han råd. Men myndigheterna är detta på spåren
så risken att "torska" är mycket stor.
Ok...

Vi "LÅSTAST" att en vanlig företagare tjänat 800.000/år...

Har han RÅD att anställa någon eller några???

Då kan jag själv säga att JAG tjanar 140.000/år enligt kollektivavtal!

Har han råd att anställa mig???

Det beror ju på vad han har för täckningsbidrag. 800 000 är ju en omsättningssiffra. Vad är det kvar efter kostnaderna, bil, drivmedel, försäkringar, bilservice etc. Där har du löneutrymmet. Bara för att man får in 800 000 innebär ju inte det att man har löneutrymme på 800 000. En god tumregel i de flesta verksamheter är en omsättning på 1 miljon per anställd. Då finns det i regel utrymme för en anständig lön. Jag räknar inte in några svartpengar i detta. Svartpengar är enbart av ondo, de kan värma gott ett tag men man ska komma ihåg att det inte blir några pensionspengar på svarta intäkter. Samt som nämnts, laglighet. Inte bra att åka dit för lite svarta pengar.
Han menar på att när han är RIK kan han spara i hop sina pensionspengar själv!!!

Ursäkta...men jag så jag viker mig dubbel!!!

Är det så HÄR kapitalister tänker?????

Då hoppas jag VERKLIGEN att han INTE får lårbensbrott!!!

Då kan han hosta upp MINST 50.000 kr

PLUS sjukvårdskostnader PRIVAT!!!

Som invandrare, började jag undra vad som menas med denna mening.

"Men för all del....får vi en företagare till så har vi ju också snart en borgare till.....
//Breeze"


Är man inte borgare i landet som anställd, eller menas det att man pr.automatik blir borgerlig väljare, när man blir egenföretagare?
Måste ju fråga, för att lära mig språkets alla nyanser.
Ingarm tror det betyder att han har insett att alla som ej är borgare vill försvåra för företag så ingen vill starta dem pga av att det inte är lönsamt så de flyttar verksamheten utomslandst istället.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem