Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Anställningskostnader?

Anställningskostnader?

Min kompis som är taxi chaffis funderar på att starta ett eget åkeri och nu undrar jag o hans räkning vad det kostar att anställa 1 person brutto och netto!

Han drar in ca. 40.000kr / mån brutto/bil

Men nu har dom tydligen 10 bilar och dom drar in 800.000 totalt troligen/år!

Har han råd?

Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ingarm...vad som innebär med meningen är att man börjar tänka lite annorlunda som företagare....vanligen så får man en annan syn på livet och den är inte förenlig med rödflaggade åsikter.

Man börjar få se saker man inte visste något om tidigare, ta ansvar man inte hade tidigare, man tar risker både ekonomiskt och personligen...och vad får man i gengäld ? Jo, i mycket försämrade levnadsvillkor och ofta misstänkliggjord för att vara en potentiell fifflare. (bara läs inlägg ovan)

Naturligtsvis blir man inte någonting per automatik...men det vore väl underligt om man skulle motarbeta och göra allt svårare för sig själv, ... i generella ordalag.

Det finns åsikter, fakta, fördomar för en egen tråd här...

//Breeze
Vem vill ha ett sånt jobb? Inga pengar till semestern, sjuklönen eller pensionen?

Arbetsgivarna betalar omkring 37-40% idag i arbetsgivaravgifter. för att vi ska kunna åtnjuta ovanstående förmåner. En timanställd är det lite lägre för, men då betalas semesterersättningen ut kontant som ligger på ca 12%.
De som vet att man som företags ägare kan få både sjuklön och pension och att man har mycket större möjligheter att bestämma över hur man själv vill jobba och framför allt man skapar något eget.
Annons
Njaaee....man liksom inte FÅR sjuklön...vi får betala vår egen sjuklön som vi får betala alla anställdas sjuklön de första veckorna, men däremot kan vi KÖPA försäkringar för de fall där vi skulle bli sjuka.

Pension får vi, men vi får inte AMF tilläggen som alla anställda får.
Vill man nu leva drägligt på äldre dar' , så får vi vackert sätta undan extra pengar i en pensionsförsäkring för att kompensera oss mot straffet att inte kunna åtnjuta några tilläggspensionspengar.

Och där har vi väl också den enda egentliga fördelen...vi kan få företaget att betala vår pensionsförsäkring.

Ja, Rob...man skapar nåt eget, men vad gäller arbetstid så går det inte riktigt så smärtfritt....som anställd har Du din 40 tim vecka mellan 9-17 och vi har vår 50 tim arb vecka, 40 timmar mellan 10-18 och sen kan vi själv bestämma hur vi vill lägga de övriga 10 timmarna i veckan. (ibland mer)
Vet Du...jag satt på nyårsafton mellan kl 10.00 till 21.20 med bokföring, fakturering, skatteberäkningar och diverse redovisningar....men sen sköt jag raketer med knorkarna !

Företagande är inte ett jobb....det är en livsstil

//Breeze
Är inte detta en politisk fråga eller i alla fall en samhällsfråga och sånna får vi ju inte disskutera på detta forum
Breeze ja du talar nog för nån som inte jobbar med IT, kanske typ butik eller nån industri.

Själv jobbar jag med IT och där existerar inga 9-17 jobb inte heller några 40 timmars veckor. Och som företagare så kan du inte va sjuk heller. om det inte är så att du inte kan ta dig ur sängen. Men det är det liv jag valt och jag trivs.

Men på nyårsafton var jag ledig, det vet jag att du med kunde varit om du planerat lite. :P
Ja Du Rob, det är olika bransher med olika förutsättningar vi pratar om.

Att få jobba på nyårsafton var inte meningen, men nu bidde det så när man har hållt på och flyttat och fått ta barnen ensam...så nyårsafton var enda lediga tiden kvar.
Somliga åtaganden går bara inte att planera bort...Du har säkert varit med om sådana krockar också.
Poängen med anförandet var att visa att företagande går inte ihop med de anställdas timmar och lediga dagar.

Nästa stycke känner man igen...arbetstid och förbudet mot egen sjukdom, men jag har också självmant valt det livet (pga jag avskyr att ha en chef över mig) Trots de negativa sidorna så innebär det att man tar de egna besluten en viss frihet.

Men det tråkigaste är väl ändå att somliga verkar tro att bara för att man gått och blivit egenföretagare så har man genast blivit en rik typ med merca och flott villa samt att man inte behöver jobba, för firman genererar ju pengar av sig själv, precis som när man spelar monopol...

Skatan....en företagares faktiska vardag kan väl inte vara politik...det är livet vi lever varenda dag...och det är något man som intresserad av att starta eget företag bör känna till.
Politik...det är när man t.ex diskuterar arbetsgivaravgifter i detalj eller propagerar för di röde eller di blå mm...så ser jag det iallafall

//Breeze
En fråga:

Vad är det för skillnad på "sociala avgifter" och "arbetsgivaravgifter" eller är det bara 2 ord av samma sak?

Och vad betyder dom egentligen?

Vad jag kollat på nätet är det samma sak, men jag kan ju har missat nåt!?

Jag fattar att ingen svarar p.g.a det jag hittade på nätet om detta ämne så jag stänger tråden!

Det stämmer Misty, det är exakt samma ska. Arbetsgivaravgifter används i dagligt, men skatteverket kallar det sociala avgifter på deklarationer mm. Sociala avgifter är den mest korrekta benämningen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem