Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Spanska viner.....

Spanska viner.....

......är bäst och nu har jag hittat den bästa av dom i normal prisklass och i 3 liter.
Vina Albali 2004, varunummer 2427 på bolaget, pris 179:-/3l.
Drick o njut!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Skriv gärna mer. Gör gärna liknelser. T ex smakar som svarta vinbär eller jord eller liknande.

EZ
njae. Det finns många Italienska viner som jag tycker håller en hög klass. De spanska är generellt betydligt tyngre i sin karaktär, och oftast inget för dem som är känsliga för huvudvärk.
Kan nog stämma Per. Jag brukar göra det lätt för mig och alltid inhandla Mauro

EZ
Annons
Mauro om nått är väl tungt. Har ju max i alla circlar. Vi dricker Mauro till stekt kycklinglever, hemmagjord klyftpotatis, brysselkål och bearnässås.

Kärleksmåltiden!!!!
Apropå viner...

Jag vet att den säkert setts förr..men kul är den.


Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:

Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt av vardera på en vit bordduk. Det vin som lämnar en gredelin fläck efter sig är ett rödvin.

Riktiga kännare kan även på bara smaken avgöra om ett vin är vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin konstatera om detta är rött eller icke.

Om man serverar rött vin är det lämpligast att ge var och en av gästerna en trasa att hålla under hakan medan de dricker, så att de inte förstör sina kläder om de spiller på sig.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man icke någon port kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag, eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från Systembolaget gör man klokt i att köpa ett lätt vin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Skämt åtsido..som slaktaren sa...

Ett väldigt gott bag in box vin tycker jag att Opal Springs är.
Från Australien, ganska fylligt och inte så strävt. Lite fruktigt, utan att vara sött.
Opal Springs är ett bra val som bag in box.
Ett bidrag till...
Billigt, väldigt billigt...men fullt drickbart..ja faktiskt riktigt gott är Candidato 2005. Endast 139:- för 3 L.
Förvånansvärt mycket smak och fyllighet trots det låga priset.
....Glömde säga att det dessutom är från Spanien...
Någon som har vågat prova det?

Ninan !

Hur känner man skillnad på vitt och rött vin om man är färgblind.
För att inte vara för rolig så tycker jag detta ämne om viner är på gränsen
till löjligt.

Vad är torr smak. Vad är alla dessa olika aromer. Frågar man på systemet
så vet alla vad dessa 1500 viner smakar och att samtliga passar till ost.
Dom måste vara alkolister hela bunten.
leiake:

Huruvida tråden är löjlig eller ej lägger jag mig inte i,eftersom jag endast svarat. Som relativt ny medlem i forumet, så hakar jag på och tycker, där jag har något att anföra....eller tillföra...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem