Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Spanska viner.....

Spanska viner.....

......är bäst och nu har jag hittat den bästa av dom i normal prisklass och i 3 liter.
Vina Albali 2004, varunummer 2427 på bolaget, pris 179:-/3l.
Drick o njut!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Ska prova ditt förslag Ninan.
Oh leiake, synd att du är negativ till allt som du inte är intresserad av. Negativt tänkande! Sånt är inte bra! Hoppas att du kryar på dig!
Ninan!

Det var inte min mening att vara otrevlig mot dig. Det jag tycker är så
fantastiskt att man håller på med dessa viner. Varför inte börja med
kranvatten. Det har ju olika smak, sötma, atmosfär,syrlighet,arom,mättnad
kornighet,strävsamhet,doft och jag vet inte allt.

Den kommun jag bor i hade bättre mineralhalt i sitt vatten än Ramlösa.
Då är det nästan gratis. Men man får dricka rätt mycket för att bli på örat.

Jag tror dom flesta som köper vin kollar på procenten. Men det är ju inte fel
om det på toppen smakar gott.
pedhan!

Jag är ärlig. Tycker det är löjligt med dessa viner. Det är en Mediagrej.
Ungefär som att koka potatis på 77 olika sätt. Dessa vin och matprogram
står mig upp i halsen. Men OK! Vad skall dom hitta på i TV????
Annons
Det är väl gott med ett glas vin till en festmåltid! Samt att höra vad andra har hittat för små pärlor och sen vill dela med sej av sin erfarenhet.
För övrigt så dricker jag massor av vatten, och till vin ska det alltid serveras en kanna vatten.

Matprogram är det bästa jag vet, jättekul att se när andra lagar mat.
Men som sagt, -smaken är som baken, delad!

Joanna!

Nog är den delad. Jag missunnar väl ingen att tycka om både vin-och
matprogram. Ni får " glo " så mycket ni vill. Men jag har sett hur man
hackar lök och gurka, så det räcker i flera år framåt. He,he

Sedan det här med vin, är ju ett konststycke att kunna allt om dessa
10000 sorter och årgångar som finns. Det enda jag kan skilja på är
rött och vitt vin. Det ser man liksom. Jag har aldrig själv köpt vin, det har
aldrig varit min avdelning.


Man är inte belevad om man inte kan känna strävheten i ett vin. Man måste
veta om en viss årgång passar till rådjurssadel. Varför är inte smaken
delad i detta fall. Det är väl inte säkert att ett visst rött vin som en expert
vill påskina, faller alla i smaken.
Att det finns vinsnobbar vet vi alla. Att uppskatta gott vin till väl valda rätter är långt ifrån snobberi. Man måste inte vara poet för att gilla vin. Att ett vin är torrt leiake, känner du när du får i munnen pga det liksom drar i trakten av käkleden. Sött vin smakar sött helt enkelt och halvtorrt mittemellan. Röda viner är torra med ytterst få undantag.

Ett tips för den som inte är särskilt vinkunnig är att titta på en flaska som man tycker smakar bra, kolla druvsorten. Då kan man välja viner med den druvan för då vet man att man sannolikt gillar det. Man behöver inte vara så väldigt pjåskig med vilket vin som passar till vad. De flesta skulle ändå inte känna skillnad på en syrah och en zinfandel.

Ett annat litet tips för den som brukar kunna utveckla huvudvärk dagen efter, ta inte den sista slatten i flaskan om det är ett buteljerat vin med några år på nacken. Den innehåller mest av det man får ont i skallen av. Man bör också se till att få i sig ett glas vatten eller två per glas vin så mår man bättre dagen efter. Man dricker vin för smaken och vatten för att släcka törsten.

Du har helt rätt leiake, smaken är delad. Bara för att han Bengt på 4:an säger att ett vin passar hit eller dit innebär inte det att alla tycker så. Tyvärr har många en rädsla för att tycka till om vin, man vill inte låta folk tro att man inte begriper sig på vin så därför håller man med "experterna". Om nån tycker att cabernet sauvignon smakar jympasko så gör det det, för den personen. Om man gillar rioja till kokt torsk så gör man det oavsett vad "vinsnobbarna" säger
Tompaxox!

Du kan uttrycka dig på ett mycket, för mig, distinkt sätt. Tack! He,he

Jag heter ju Leif Åkesson, och härstammar från Skåne. I följande länk
återfinner ni mitt vin Cabaret Sauvignon på första plats. Är det ingen som
anar ett samband. He,he

www.vinguiden.com/?flaskID=6952&M=127 - 40k
Ajdå leiake, förstår att du blev putt när jag utnämde spanskt till världsbäst när du själv är släkt med Åkesson vin.....men det är ok det också. Gladare nu?
pedhan:

Nu är jag lite.....nej mycket nyfiken..på om du kommit över och provat Candidato 2005?
Kan hända det är beställningsvara...så var det i min region..
Med risk att låta förnumstig och de flesta av er vet det säkert redan men köp ej de billigaste vinerna, lägg på en tia eller tre på en flaska.
kvaliteten höjs så många gånger mer, betydligt mer än de extra tiorna.

Det finns en bottenkostnad för att producera en flaska vin oavsett kvalite.
Flaska,transporter,vintrampare m.m. De kostnaderna är kanske 75% av flaskans pris, de har alla. Så om man lägger på 20-30kr på flaskan så får man ett avsevärt bättre vin. Flera gånger bättre. Bara en tia mer ökar kvaliten till det dubbla.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem