Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svensk Grammatik

Svensk Grammatik

Har vid ett flertal tillfällen sett ordet "dem" när man omnämner andra.
Jag skriver som jag säger "dom".
Någon som vet vad som är korrekt?

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej
Dem är skriftspråk, medan dom är tal språk, men jag tror att man kan använda bägge nu mera. Det är som mig och mej eller dig och dej. Ibland är det nog så att talspråket tar över mer och mer.
Vad som är rätt eller inte kan man nog bråka om hur länge som helst. Jag har iaf fått känslan av att det fanns en viss språkliberalism i slutet av 80-talet när jag gick de första åren i skolan.
Vi fick då lära oss att man kunde skriva dom, dej, mej samt jos istället för juice. Vi uppmanades nästan att använda dem stavningarna. Det fanns nog fler exempel. Senare under skolgången så verkade det som om alla lärare återgick till den gamla stavningen, de/dem, dig, mig och uppskattade inte alls om någon använde annan stavning.
Själv skulle jag aldrig få för mig att skriva dom, dej, mej pga att jag tycker det ser slarvigt ut att skriva talspråk. Fast jag är nog lite pedant när det gäller sådant.
devonrex: Så är det.

Ninan (och andra intresserade): Jag tänker mest på att folk verkar ha svårt för att skilja på de och dem. I talspråket så hörs det ju ingen skillnad på de två orden (blir ju dom), medan det ju är skillnad i skriftspråket.

Det finns ett enkelt knep man kan tänka på för att det skall bli rätt om man känner sig osäker. Kan man ersätta "dom" (talspråkligt då alltså) med "oss", så skall man skriva "dem" och kan man ersätta "dom" med "vi" så skall det vara "de"

Exempel 1: Man säger: "Han gick hem till dom" -> Här kan man ersätta dom med oss -> alltså skall man använda ordet dem när man skriver -> Han gick hem till dem/(oss).

Exempel 2: Man säger: "Dom gick hem till honom" -> Dom kan ersättas med vi -> då skall ordet "de" användas -> De/(vi) gick hem till honom.
Annons
Säger du det, så litar jag på dig...

Men jag tycket det ser väldigt konstigt ut i allla fall, som i meningen..
" Jag ska fråga dem om dem vill följa med."
Telamundo: Jag känner igen din beskrivning!
Ninan: Snyggt att du fick fram ett exempel där det inte direkt passade med mitt tips. Men byt ut "jag" mot tredjeperson, alltså han/hon, så blir det bättre när du testar vilket det skall vara.
andreas:

Grammatik har aldrig varit mitt bästa ämne,men man lär så länge man lever.
Jag försöker skriva en del, och märker då att Word försöker tala om för mig att jag skriver gammaldags. Om man använder ord som man bör använde i skriftspråk (tycker jag ) som skall eller eder då får man de orden understrykta med en grön rand, och i förklaringen så står det att orden är gammaldags. Jag undrar om inte våra rättstavningsprogram även gör att vi urvattnar vårat vackra skrivspråk.
Devonrex: Jag stöter också på det där ofta i rättstavningsprogrammen och blir lite förgrymmad över det. Fast ordet "eder" tycker jag nästan låter fornnordiskt

Ninan: Är det inte så att med korrekt svenska så heter det,
"Jag ska fråga dem om de vill följa med" Då fungerar regeln utmärkt.
"Jag ska fråga oss om vi vill följa med" eller varför inte
"Jag ska fråga honom om han vill följa med" Så som du skrivit skulle det blivit
"Jag ska fråga honom om honom vill följa med"
Jag äter alltid dagens rätt på en litet ställe i min by som ägs av kineser.
Dom är från Hong-Kong och talar kantonesiska.

Tänkte jag skulle skoja med dom och lära några fraser. Men det gick inte.
Dom har inga grammatiska regler alls. Det beror på betoningen och
sammanhanget. Sen har dom otaliga dialekter. Singularis och pluralis
existerar inte.

Men en fras har jag lärt mig. När jag inte vill ha så mycket på tallriken, så
säger jag " bon fan "= halv portion. He,he

Detta är ju inte svensk grammatik, men kanske slinker med som en
påminnelse om att svensk grammatik är svår- kontra andra språk.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem