Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Orubbat bo

Orubbat bo

Min syster som är änka sedan 11 år tillbaka funderar på att sälja sitt lilla hus. Det hon nu funderar på är vad som händer med vinsten hon får när lånen är betalda. Hon får en liten summa över och hon tror att barnen (som är vuxna) har rätt att kräva att få ut sin arvedel. Jag har sagt till henne att hon har rätt att göra som hon vill med den lilla slanten som blir kvar, men hon tror ändå att det har hon inte rätt till. Visst har hon det? Det heter ju att den efterlevande har rätt att sitta i orubbat bo.
Nån som vet exakt?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

För det fall makarna endast har gemensamma barn får den efterlevande maken behålla all kvarlåtenskap. Gemensamma barn får vänta med sitt arv tills båda föräldrarna är avlidna. Finns det däremot så kallade särkullsbarn erhåller de sitt arv när föräldern avlider. För att i det läget skydda efterlevande make/maka måste man skriva ett testamente där man talar om att bröstarvingarna (barnen) endast skall få ut sin laglott. Man kan även skriva att man önskar att barnen väntar även med laglotten tills båda är avlidna. Om barnen respekterar detta blir det så. Men barnen har alltid rätt att begära att få ut sin laglott.

Hoppas detta bringar lite klarhet i din fråga
Det är endast gemensamma barn det handlar om.
Min syster är snart 71 år och tycker inte att hon orkar med huset och kostnaden som det innebär att ha hus, då anser jag att hon har rätt att sälja och göra vad hon vill med överskottet utan att barnen blir sura.
Joanna
Den första delen svarar på din fråga: För det fall makarna endast har gemensamma barn får den efterlevande maken behålla all kvarlåtenskap. Gemensamma barn får vänta med sitt arv tills båda föräldrarna är avlidna.

Jag håller med dig, jag tycker oxå att hon har rätt att göra vad hon vill med pengarna, arv är ju ingen självklarhet.
Annons
Tack!
Joanna!

Jag vet ju inte hur mycket det handlar om. men jag skulle råda din syster
att dela ut en " dusör " till varje barn. Det brukar lätta på stämmningen.
Men som nämns i föregående inlägg så gör hon som hon vill med sina pengar. Gåvoskatt är ju borttagen, annars var ju det ett hinder förr i tiden.

Det har kommit en ny lag , att om en syster säljer sitt hus, så skall hon
ge sin lillasyster 10% av köpeskillingen till att reparera sin bil med. He,he
Jag tycker min syrra ska behålla den lilla slanten som blir över. Det är hon värd.

Angående den nya lagen så är jag tacksam, jag fick inte igång "Bettan" i morse, jag fick ta spårvagnen dit jag skulle. Jag antar att jag får byta batteri.
Klart att din syrra ska det bra och behålla slantarna själv
Om några år om man har hälsan.Ska vi sälja allt vi har och leva upp pengarna.Så har ungarna inget att bråka om
Labbetös!

Då kan jag berätta för dig att det blir tvärtom. När du blir 65 år, så blir
du så snål så du gör inte slut på ett öre. Det är bättre barnen får våra
pengar. Glöm inte barnbarnen.

När du valsat runt på Kanarieöarna och Thailand, så blir du så trött på
allt farande. Du vill sitta på en bänk och mata duvorna i lugn och ro.

Men du måste sköta om inläggen på IS, förstås.!!!
Du skriver att "Det heter ju att den efterlevande har rätt att sitta i orubbat bo."
Det förutsätter nog att det fanns ett inbördes testamente som angav just det, annars har nog barnen rätt att få ut sin laglott. Men det hade dom ju rätt till redan tidigare. Dvs före försäljningen av huset.
Hälften till barnen att dela på och hälften till änkan.
Regeln om särkullsbarn, som omnäms, gäller vad jag vet om det finns ett inbördes testamente.
svenkalle, jag vill inte riktigt hålla med dej! Om inte jag minns helt fel så var det tidigare som du skriver, men att det blev en lagändring för att den efterlevande skulle kunna bo kvar och slippa gå från hus och hem.
Jag ska forska lite.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem