Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Orubbat bo

Orubbat bo

Min syster som är änka sedan 11 år tillbaka funderar på att sälja sitt lilla hus. Det hon nu funderar på är vad som händer med vinsten hon får när lånen är betalda. Hon får en liten summa över och hon tror att barnen (som är vuxna) har rätt att kräva att få ut sin arvedel. Jag har sagt till henne att hon har rätt att göra som hon vill med den lilla slanten som blir kvar, men hon tror ändå att det har hon inte rätt till. Visst har hon det? Det heter ju att den efterlevande har rätt att sitta i orubbat bo.
Nån som vet exakt?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det här hittade jag.

"När någon dör fördelas hans eller hennes tillgångar till släktingarna enligt den arvsordning som är fastställd i lag. Om man vill ändra på arvsordningen kan man göra detta genom att skriva ett testamente. Makar ärver alltid varandra och gemensamma barn får ut sitt arv först när båda föräldrarna avlidit. Det finns alltså ingen anledning att skriva ett testamente makar emellan, för att få sitta i ”orubbat bo” så länge det bara finns gemensamma barn. Vill man att arvegodset ska vara barnens enskilda egendom efter båda makarnas död måste detta regleras i testamente.

Om den först avlidne har barn från tidigare förhållande, så kallade särkullbarn, har dessa dock rätt att få ut sitt arv genast. Genom ett testamente kan makarna begränsa den rätten till enbart laglotten, det vill säga hälften av vad arvet skulle varit utan testamente."
Joanna

Säg till syrran din att hon skall försöka ha så roligt som möjlig för pengarna som blir över.
Men det är klart, kan du få henne till att bidra till bilreperationen så är du inte dålig. Lycka till med det.
Joanna
Det är mycket troligt att du har rätt för det är en del år sedan som jag hade anledning att sätta mig in i ämnet. Men så var det förr.
Är det gjort en lagändring så är det ju bara till det bättre för det hände ju att den efterlevande måste flytta för att kunna lösa ut barnen.
Din syster borde nog förlita sig på någon mer insatt i ämnet än detta forum för det kan ju gå fel ibland även i denna förnämliga församling.
Skulle tro att en ev. fastighetsmäklare kan svara på det bättre.
Annons
Joanna har rätt.Min föräldrar gick bort,mamma1999
Då satt pappa i orubbat bo När han gick bort fick vi ärva
Och det slutar alltid med en massa bråk.Vi är 3 som skulle dela.Lev upp pengarna.
Joanna, glöm inte bort att vinst vid försäljning skall beskattas. Tyvärr blir man av med en hel del av pengarna. Det är något att tänka på så inte pengarna tar slut innan man betalat in skatten. Om man köper nytt objekt, för hela summan, t ex bostadsrätt så slipper man ju ifrån det.
Joanna!

Detta kan jag. Har din syster och hennes framlidne make endast gemensamma barn och inget testamente är upprättat, så behöver hon
inte dela med sig. I bouppteckningen efter maken, framgår allt som
behövs i detta ärende. Var allt i sin ordning då, vilket jag tar för troligt, så
fsatigheten din systers.

Min mor var särkullbarn. Himmel och pannkaka vilket väsen. Det var på
gränsen till vansinne, vid bouppteckningen.
Tack för svar.

Undrar hur det ska gå här hemma om någon av oss dör, här finns tre särkullbarn!! Och hus har vi! Kära nån sicken röra, bäst att göra slut på alla pengar, eller det lilla man har! Inte är vi gifta heller. Uj, uj uj!


Joanna.
Det du skall göra är att du och din sambo tar kontakt med en advokatbyrå och skriver ett testamente. Varför gör man det? Jo för att den efterlevande inte skall hamna i ett fullständigt ekonomiskt kaos. Du säger ju själv uj, uj
För några veckor sen pratade jag med min dotter om liknande sak då hon är i förhållandet: mina barn, ditt barn, vårt barn. Då gäller det att man är lite förutseende. Är bara så att allt kan hända, å det råder vi inte över.
Petar in en liten passus på Telamundos inlägg. Om man säljer med vinst och investerar i nytt objekt kan man skjuta upp skatten men man måste betala efter nästa försäljning. Eller så övergår skatteskulden till dödsboet. Staten tar sitt i alla lägen...
Tompaxox!

Det är det klokaste du sagt sen du började på IS. All skatteplanering är
värdelös. Staten vinner alltid på slutet. Kjell-Olof Feldt.

Joanna!

Har du inte redan varit på denna sajt, så hoppa dit fort. He,he

www.dinjurist.se/samboavtal.htm - 5k -

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem