Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Medelinkomst 2006 per kommun

Medelinkomst 2006 per kommun

Apropå tråden Råd medfackavgift och där funderationer om medellön.

Medelinkomst 2006 per kommun ser du på
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c01%5c23%5c5842
Kopiera och klistra länken
Medelinkomst av kommunernas medelinkomster har jag (Excel) räknat ut till 190 362 kr (Den informella ekonomin ej medräknad)
Det är stora skillnader mellan kommuner.
Danderyd 392.500 kr ligger i topp.
Pajala 155.000 kr i botten.
Intressant Kiruna 205.400 kr. Gruvjobb drar nog upp medelinkomsten.
Stockholm 248.200 kr. Mycket av våra skattepengar runt om i landet bygger nog upp dessa inkomster. Jag tänker då på alla som jobbar inom statliga myndigheter/verk som främst ligger i Stockholm.
Södertälje 205.600 kr. Hörde på TV att de är 1% av Sveriges befolkning men står för 20% av exporten. Tänkvärt.
Hur mycket exporterar Stockholm? Jag undrar dessutom om inte inflationen skapas där. I Lappstockholm sker det då inte med stillastående huspriser, löner (ingen löneglidning) etc.
Idag är det myggfritt här. -29 grader i morse. Långkalsonger på. Ha det bra!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Birger!

Det lutar åt politik, så jag vågar inte svara. Men en tusenlapp varar mycket
längre i Pajala än i Stockholm. Så mycket vågar jag säga. Jag har provat.

Här i Göteborg är långkalsongdags oxå. Klarar inte myggen i Lyckelse
minus 29 grader. Vilka " veklingar".
Att det är högst löner i Stockholm är inte så konstigt när det är så otroligt mycket dyrare att bo här än i resten av landet.
Hej Rob./
Håller med om att det är dyrare att skaffa villa och bostadsrätter i Stockholm. När jag flyttade från Stockholm och till Hudiksvall var hyran för en hyresrätt i samma standard och storlek dyrare i Hudiksvall.
Har kunnat se att hyreskostnaderna inte skiljer nämnvärt mellan stad och landsbyggd. Men däremot är det dyrare att handla i affärerna på landsbyggden.
Annons
Birger det värsta är väl att norrlandskommunerna dessutom skall kallas för stödkommuner. Fast det kanske menas att det är kommuner som ger stöd åt behövande kommuner söder om Dalälven! Jag kan ha misstagit mig på begreppet faktiskt.
Vilma är det inte sthlm som ger mest stöd åt alla kommuner i sverige just därför det är högst skatteintäckter här? för inte kommer pengar till nytta i sthlm de bara slussas ut till andra kommuner.
Rob du måste ställa dig frågan hur kommer det sig att huvudstaden är så rik? Var kommer rikedomarna ifrån ursprungligen? Jag vet i alla fall tre ställen malmfälten, skogen och vattnet!
Vilma - du har fattat hur det är. Problemet är att kunskapen är dålig i resten av Sverige hur det hänger ihop det här med ekonomin. De flesta ser Norra Sverige som tärande. Men det är här vi har malmen, skogen m m som bidrar kraftigt till Sveriges ekonomi oberoende av regering.
Rob - I regel så kompenseras Stockholmarna av prisutvecklingen på villor/bostadsrätter. När de säljer så har de i princip bott gratis. De som bor i hyresrätter har inget av den prisutvecklingen om de inte omvandlas till bostadsrätter. Då kammar de hem miljonerna.
I Norrland har vi inte dessa mekanismer om vi inte bor i de mest expensiva orterna. Ofta får vi ta förluster på boendet.
Vilma - jag glömde Vattnet - Tack. Där har vi en stor faktor.
Jag är väldigt tacksam att Stockholm stöder Sveriges fattigaste kommun med allmosor. Den här kommunen har den näst högsta kommunalskatten i Sverige men har 9 vattenkraftverk som levererar 10% av Sveriges elförsörjning. Rob kan räkna själv vilket värde det betingar. Skulle vara intressant också att veta hur mycket pengar malmen och skogen har gett? Också något att fundera på! Tack för kaffet!
Birger nja håller inte alls med om att stockholmare kopenseras med dyra bostäder, de måste ju ta höga lån för att kunna köpa dem, eller har alla stockholmare flera miljoner på banken så de kan köpa loss sina hem? och bara för en hyresrätt omvandlas till en bostadsrätt betyder det inte att folk tjänar miljoner på det, de måste ju lägga ut pengar och ta lån för att över huvudet taget kunna köpa dem och innan det så har de betalat hyra i många år som är en ren förlustaffär. Och tar de inte lån så får de flytta.

Och jag har inte sagt något om att inte skog och malm skulle inbringa pengar till stadskassan. men det ändrar inte det faktum att stockholm ger stöd till kommuner som inte har pengar själv. Men skulle dessa kommuner ha malm och skog som är er så kärt så skulle de inte behöva pengar från stockholm då de som ni säger kan försörja sig själva.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem