Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Medelinkomst 2006 per kommun

Medelinkomst 2006 per kommun

Apropå tråden Råd medfackavgift och där funderationer om medellön.

Medelinkomst 2006 per kommun ser du på
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c01%5c23%5c5842
Kopiera och klistra länken
Medelinkomst av kommunernas medelinkomster har jag (Excel) räknat ut till 190 362 kr (Den informella ekonomin ej medräknad)
Det &#...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Rob vad skulle de få sina pengar ifrån om inte norrland fanns? Det är ju tack vare de rika naturttillgångarna i norrland som gör att rika Stockkholm kan fördela pengar. Lek bara med tanken att all industri och alla huvudkontor skulle ligga så nära råvaruuttaget som möjligt vad skulle då Stockholm ha att fördela?
Hittills vad gäller bostäder har det varit en mycket luckrativ affär i huvudstaden medan det i stora delar av Norrland varit en ren förlustaffär. Hoppas att trenden nu vänder när Kiruna, Haparanda och Åre expanderar kraftigt. Tänk att få se flyttlassen gå i "rätt riktning" för det gäller ju att ta jobben där dom finns. Japp, kanske det finns någon rättivsa här i världen trots allt!
Hallå vi i skåne då räknas inte vi. Visserligen sägs det att skåne är platt men å andra sidan så sägs det oxå att Sverige inte klarar sig utan skåne, Det var någon som sa det en gång vet inte vem. Vad jag vet så försörjer vi övriga Sverige med vissa saker o i längden så tror jag att vi behöver varandra i hela Sverige, som sagt ge o ta för att alla ska vara nöjda.
Tozza!
Skåne är Sveriges kornbod . Om jag måste flytta så skulle det helst vara till Skåne. Har aldrig hört en privat skåning nämna något nedlåtande om t.ex. norrland. Det finns naturligtvis undantag men inte någon jag känner.
Jag gillar Skåne, men det skall vara till maten , var det någon som sa. Det var ett skämt naturligtvis.
Mitt minne från Malmö var på hösten i början på 70-talet. Det stormade alldeles förfärligt och en hel park låg under vatten. Men det var nog inget mot vad dom senaste tidens stormar visat. Hoppas att den skånska myllan inte har blåst bort utan fortfarande kan leverera mat till hela Sverige. Med det vill jag ha sagt att alla är beroende av varandra. / Torvar
Annons
Man får inte glömma bort att vi alla i Sverige spelar i samma lag. Utan det ena existerar inte det andra. Diskussionen vem som bidrar hit eller dit är ju ganska irrelevant. Hela Sverige behövs.
Tompaxox kan hålla med dig till stora delar, men att kalla Norrlands kommunder för stödkommuner är fel! Norrland är ett enda stort stödområde genom att dess regioner stöder hela Sverige! De skånska slätterna har varit viktiga och är viktiga i krissituationer, men spannmål är inte någon lysande exportvara precis.
Det är ju så att kommuner och företag är olika saker. Skogen och malmen ägs av företag och inte av kommuner. Att de är stödkommuner innebär ju att företagen inte kan försörja hela kommunens befolkning och därför behövs stödåtgärder. Alla i kommunen ska ju kunna leva, inte bara gruvarbetarna. Företagen har ju en koncentration i storstadsregionerna och följaktligen hamnar pengarna där och portioneras tillbaka där de behövs. Är väl inget konstigt egentligen. Skogen är ju vår största naturtillgång men kan knappast ses som en regional resurs bara för dem som bor där. Norrlänningar äter väl bröd som odlats i skåne kan jag tro... En och annan gris från västergötland ligger väl på tallriken också.
Torvar
Jo visst blåser det här nere men myllan står kvar vad jag vet.
Försöker komma ihåg stormen du pratar om men det ända jag kan komma på är orkanen vi hade -68 tror jag det var men som sagt det blåser hårda vindar ganska ofta, inte lätt att komma ihåg alla å andra sidan så var jag barn på den tiden.
Det är kanske därför som vi inte pratar skit om övriga Sverige, vindarna alltså.
Dem blåser bort all skiten!

Måste produkten vara en lysande exportvara för att den ska räknas i vårat land, bara undrar?
Som sagt vi behöver varandra oavsett var vi bor från söder till norr, väster till öster.
Kan konstatera att de flesta är överens om att"vi behöver varandra oavsett var vi bor från söder till norr, väster till öster".
Mjölet till palten här i norr kommer säkert från södra Sverige på gott och ont. Långa transporter (miljön påverkas). Fläsket kommer nog från norra Sverige liksom mjölken som vi dricker till. Skulle nog behövas mer närproducerat men det är nog en annan tråd.
Avslutningsvis HELA SVERIGE SKA LEVA!
Lustigt att läsa dessa inlägg om vi behöver varandra från norr till söder. Vad jag förstår så kommer ex. mjölken från Tjeckien o Österike. Fläsket från Danmark, oxkötet från Irland ( retur med Absolut Vodka från Danmark).

Så visst behöver vi varandra för att efterfråga o bara inhandla lokalt producerat. Det är enkelt. Titta på Siljans chark i Mora. Sartade i blygsam skala. Gjorde t.o.m falukorv för muslimer = utan fläsk. Hela Dalarna började efterfråga produkter därifrån. Gissa om det blev fart. Idag vill många köpa upp dem. Gissa vilka! Finnarna!!! Som köpte Scanmeet, eller vad dom hette.

Så nog behöver vi varandra. Trädgårdsprodukter från södra Sverige, Spannmål o kött från norra delarna. Fråga så får Du lägre pris till slut. Det blir volymer som gör att det blir bättre priser. Har ni varit nere i Spanien o sett tomatodlingarna? Frankrike, äpplen ? Snacka om transporter! Dom ägs ju idag av tyskar !

raggemarkan
raggemarkan - du antyder en viktig sak. Uppköp. Det är så marknaden, de starka får kontroll över den. Se bara på Electrolux - hur många vitvaruföretag har de inte köpt? Varför? Jo för att få kontroll och styra den marknaden.
Rent allmänt kan man säga att Uppstickare köps upp för att inte störa marknaden.
Äpplen -trodde att södra sverige skulle kunna leverera svenska äpplen till butikerna eller är det så att inköparna på KF, ICA m fl bara köper via utländska kanaler/grossister. Har inte de svenska äppelodlarna organiserat en försäljningskanal? Som äggproducenter etc
Vad kan vi konsumenter göra? Är det bara priset på varan i butiken som gäller?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem