Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Flygsäkerhet

Flygsäkerhet

Under min senaste resa till USA, och alla genomgångna säkerhetskontroller, så dök ett par frågor upp.

För det första så tycker jag det en motiverad åtgärd, eftersom det är för vår säkerhet, men varför har vi inte samma regler. I USA skall man ta av sig skorna vid varje säkerhetskontroll, både inrikes och utrikes, det har jag hittills inte varit med om i Europa.

Man får ju numera inte ta med sig mer än en begränsat antal miiligram vätska i sitt handbagage, däremot kan du ha litervis i din resväska, med dagens teknik skulle det förmodligen vara lätt att utlösa en sprängladdning från marken om man hade sådana avsikter.
Jag vet att de gör stickprov i väskorna, det erfor jag sist när min väska var uppbruten, och en lapp inuti klargjorde att de beklagade det inträffade, men att de enligt lag har rätt till sådana åtgärder.

På våra största flygplatser finns tusentals markpersonal, ambulans, brandkår, flygtekniker, catering och alla de som lastar ombord vårt bagage, genomgår de alla samma seriösa kontroll före varje arbetspass.
De som öppnade min väska hade givetvis möjlighet att lägga vad de ville i den.

De här sakerna är ingenting som oroar mig, men om någon har något svar så skulle det vara intressant att få en förklaring.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad tror ni om att skicka allt resgods med fraktflyg i ett separat plan. Det blir
ju lite försenat,men man slipper ju att dö.

Idag får man vara på flyg- plats 3 timmar före avfärd. Likadant i andra ändan när man skall hem. Landstransporter tar dubbelt så lång tid som
själva resan.

Micke du var ju i USA. Fick du inte kliva ur planet på vägen. Hämta din
resväska. Gå igenom en radarkontroll. Checka in i samma plan med din
resväska. Sen gick färden vidare. Detta fann jag något överdrivet. Jag
blev helt förstummad, och undrade vad vi höll på med. He,he
Leiake, jag fick samma erfarenhet som du i Minneapolis, jag fick hämta ut mitt bagage, gå igenom en ny säkerhetskontroll och därefter skicka det vidare till Los Angeles, det är tydligen så att när man kommer till USA från annat land, så måste man ta ut bagaget vid första anhalten, väl inne i USA kan du göra hur många mellanlandningar som helst utan detta besvär.

Skillnaden mellan din o min resa var att jag inte skulle vidare med samma plan, men det förändrar ju ingenting.

Faktum kvarstår att jag inte förstår logiken i detta.
Det tråkiga med mellanlandningar och omcheckning är att det man köpt i tax-free på första stället inte längre får åka med som handbagage utan måste checkas in eller lämnas kvar
Annons
Micke03 vad är din fråga?

Du vill ha en förklaring på dina påståenden? du är nog den enda som kan förklara dem.
Rob. Egentligen bara en liten undran om den extrema säkerheten ombord på ett flygplan egentligen är så extrem. Ville egentligen veta om någon känner till hur det förhåller sig med markpersonalen, om alla säkerhetsföreskrifter gäller dem också, min förhoppning var att bland medlemmarna på IS, det skulle finnas någon med ett sådant jobb som kunde upplysa om hur det fungerar.
Hade jag haft svaren hade jag aldrig frågat!
Micke. Blir nyfiken angående skorna i USA. Körs skorna i röntgen? Att man tar av sig skorna tror jag beror på att det längst ner i säkerhetsbågen inte ger något utslag på metallföremål. För om det gjorde det skulle varje dam få göra extra kontroll för att det gav utslag när dom går igenom. Beroende på att det sitter en stålskena i hålfoten på skorna. Heter Gellänk på fackspråk. Finns även i herrskor men modet är lite förändrat så på alla behövs det inte, däremot på en högklackad damsko.
Har förundrat mig över att inte kontroll av skorna har gjorts. En platåsko, i den kan man gömma många saker, enkelt att innifrån plocka upp med att ta bort innersulan, om man har gjort om inamätet av skon lite.
Snart är säkerheten så hög vid flygplatser att vi får fälla ut vingarna o flyga själva el ta kvasten
Skämt o sidor det är ganska allvarligt med säkerheten men jag kunde inte låta bli.
Det blir väl som i gamla östtyskland där stod det män med k-pister o så fick man gå in i ett tält där de visiterade en, läskigt. Jag var 18 år den gången o tyckte det var skrämmande. Men det var länge länge sedan.

Stämmer det som misko skriver så är det något som de borde tänka på tycker jag men jag har inte flyget sen jag var 18 så vad vet jag.
misko !
Det du skrev angående att säkerhetsbågarna inte skulle ge utslag för metall i skorna stämmer inte. . Redan i början på 90-talet när jag flög även utrikes då och då var jag tvungen att sparka båda skorna genom bågen och då pep det till två gånger. . Personalen (vakterna) skakade på huvet och frågade mig varför jag gjorde så. . Jo svarade jag, därför att jag har skydds-skor med stålhätta över tårna och stålplåt under foten så att man ej riskerar att skada foten om man trampar på en bräda med spikar som sticker ut.
Dessutom hade jag en fällkniv i handbäggen som jag ställde på sidan om bågen. . Den blev också genomsökt och de fällde ut knivbladet och mätte längden på bladet. . Det gick bra varenda gång för bladet var bara 6,5 cm långt och på den tiden var gränsen 9,0 cm vill jag minnas. . Numera är alla slags knivar helt förbjudna i kabinen om jag har förstått det rätt.
Den sortens skor hade jag mest för att använda som "vapen" om jag skulle bli tvungen att försvara mig på kvällar ute på gatorna. . Den situationen uppstod som tur är aldrig.
. . . .
Får man ha med sig freestyle på flyget eller är det också förbjudet?

Och hur gör dom med dom som sväljer eller "stoppar upp" grejer då?
Förresten...

Vanliga pennor då som man skriver med..?

Det är ju också farligt..

Och vad händer med alla dom grejer som dom tagit/tar hand om i säkerhetskontrollen?

Det är ju många tusentals kronor som försvunnit/försvinner..

Vem ersätter det då?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem