Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

OCR nummer ett nytt gissel

OCR nummer ett nytt gissel

Betalade nyss mina räkningar. Fick upp ett besked om att OCR-numret
var fel på ett av dessa 14. Jag kollade men hittade inget. Gick in på
skatteverket. Rätt nummer. Vilade ögonen en stund, och då hade jag
skrivit 1075 i stä'llet för 1057. Man blir full i skratt.

Varför har dom dessa långa nummer. Någon som har en aning.

Jag vet det där med e-faktura och hela köret. Men jag kan inte använda
detta för jag har firma ,två dödsbon samt fastigheter + mitt eget konto.
Då rör jag till det värre än än det är.

Jag kan inte fatta varför dom har så "grymt" långa nummer. Verkar ju
fullständigt helknasigt.

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej på dig Leiake.

Långa OCR nummer härstammar från :

Dels den nummer serie som tilldelas från Nordea / Plusgirot och i andra hand den interna redovisningen i faktureringsprogrammen.

Försäkringskassan och ex, handelsanställdas förbund jobbar ju med hela personnumer i sina program, så där skall dessa 10 nummer också in !

Numret blir ungefär så här : 247506154612020358

Därav dom lite "längre" ocr nummer som florerar....

// x
leiake, vore jag som du skulle jag köpa en pennscanner hos t.ex Clas Ohlsson kostnad med moms 995;- men när du har både fastigheter samt firma så är det ju befogat att köpa till firman.
Att en del har så långa OCR nr beror på att avsändaren har en massa information om betalaren i siffrorna. Jag har en del fakturor som har 23 siffror av de 25 möjliga.
Själv har jag ingen pennscanner, men väl en plastmall med streck så jag kan läsa 4 siffror åt gången. Det elminerar felläsning men inte dom blandningar av siffror man kan göra och som du gjort leiake 1075 mot 1057 det är ju rätt siffror i gruppen, så man blir sifferblind.
Det blir ju riktigt knöligt när man har en radda nollor som i mina shellfakturor 1500000000000123 att hålla rätt på...

Men c-pen ska visst vara för sånt här...
Annons
misko!

Är den pålitlig hos Clas Olsson. Så lägger jag en order på stubinen.

Jag läser 4 siffror åt gången. Men det har sina brister, som har framgått
av tidigare inlägg. Jag drar streck mellan siffrorna i grupper om fyra.
Jag tycker det är märkligt att man får upp ett felmeddelande, det är ju samma ocr- siffror på tillexempel hyra varje månad. Om programmet nu vet att man skrivit fel, varför kan man då inte få spara OCR så att det bara är att klicka i siffrorna?
Seniorita !

Det har jag oxå undrat. Man kan spara Gironumret, men inte OCR.
leiake!
Kan inte ge besked om den är pålitlig eller inte. Men min erfarenhet av Clas Ohlsson är att dom säljer inget utan dom gjort egna tester. Samt att återköp brukar inte vara några problem om man inte är belåten.
Så lägg du en order på stubinen på en C-pen 20. Den är ju andvändbar till andra saker mer än OCR nr.
OK!
Funktionen att det kommer upp att det är fel OCR är väl bra, annars vet man ju aldrig vart räkningen skulle hamna.

Numret verifierar ju att det är just min räkning jag betalar, en siffra fel och jag kanske betalar någon annans räkning, med allt krångel som blir att reda upp. Man märker det ju inte förrän man fått påminnelse att inte räkningen är betald.

Det är väldigt få företag som har samma OCR månad för månad, av alla jag betalar till är det bara Volvo som har samma.

Håller fullständigt med om att numret är för långt, max 6 siffror borde räcka.
Seniorita: Det är bara vissa företag som har OCR som är samma månad. Då är de förmodligen baserade på ditt kundnummer. Något som är lämpligt vid t ex månadshyra. De flesta har dock varierande nummer som baseras på fakturanumret. Om du då har lagrat ett nummer från första fakturan så kan det bli fel till nästa faktura från samma företag.
Genom att inte tillåta lagring så tar man bort risken att det skall bli fel OCR-nummer.

Min browser är inställd på att komma ihåg sånt som jag skriver in i formulärfält, så när jag börjar skriva ett OCR-nummer så kommer förslag upp på fortsättningen. Inte så jobbigt när OCR-numret är samma varje månad alltså.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem